menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dicentra - Gebroken hartje stekken

Ga naar meest recente reactie

Vlinderr

Vlinderr

In al eerdere topics lees ik dat je Dicentra kunt vermeerderen uit zaad of door scheuren.
Weet iemand of Dicentra ook te vermeerderen via een stek? Zo ja, hoe precies?
donderdag 23 juni 2011 - 19:02
danny2

Danny2

Zeg nooit dat het niet kan, maar bij deze heb ik toch mijn twijfel omdat het zulke weke plantjes zijn en allicht na twee dagen rot zijn.

groetjes danny
donderdag 23 juni 2011 - 19:43
hanninkj

Hanninkj

De Dicenta heeft een holle stengel en dan is het bijna onmogelijk om een stek te maken. Dan komt er ook nog bij dat de stengel ook nog hol is bij de knoop.

Ton
donderdag 23 juni 2011 - 20:46
Vlinderr

Vlinderr

Bedankt voor de reacties. Ik zal nog even geduld moeten hebben en kan dan de plant delen.
donderdag 23 juni 2011 - 22:22
iecee

Iecee

zaaien gaat perfect
nu
snel een grote plant
vrijdag 24 juni 2011 - 19:28
Vlinderr

Vlinderr

Ik heb tot nog toe nooit zaden kunnen ontdekken bij mijn Dicentra. Welke kleur hebben de zaden?
vrijdag 24 juni 2011 - 20:05
hanninkj

Hanninkj

Ze hangen in dezelfde vorm aan de plant en zijn bruin van kleur, zaden zijn bruin en klein.
vrijdag 24 juni 2011 - 20:32
renate67

Renate67

Ik heb (tot nu toe) succesvol gebroken hartje gestekt dit jaar.
Ik moest gebroken hartje wat inkorten omdat het plantje ervoor/eronder niet goed groeide. Ik was toch aan het stekken en dacht ik probeer het.
Het waren vrij dunne (nog geen holle) bovenste takken net na bloei, met in de bladoksels nieuwe uitlopers.
Net onder knoop afgesneden met stekpoeder in potje grond gedaan.
Het teveel aan grote bladeren afgesneden, nieuwe scheut laten zitten.
NIET met plastic afgedekt, gewoon buiten laten staan.
Ze zijn goed aangeslagen, zo´n 2 maanden geleden.
Maand geleden op zelfde manier ook mijn witte gebroken hartje gestekt en die zien er ook prima uit. Ik zal een keer een foto plaatsen.
Renate
zaterdag 25 juni 2011 - 08:23
hanninkj

Hanninkj

Dit is juist gedaan maar dit moet je wel weten. Zo stek ik ook mijn donkere Clematis recta purpurea, ik neem de toppen die nog niet hol zijn en zo kan ik deze door stek vermeereren.

Ton
zaterdag 25 juni 2011 - 09:34
renate67

Renate67

Hallo Hanninki
Gezien je laatste bericht, snap ik je eerder reactie niet:
De Dicenta heeft een holle stengel en dan is het bijna onmogelijk om een stek te maken. Dan komt er ook nog bij dat de stengel ook nog hol is bij de knoop.

Als je weet hoe je gebroken hartje kan stekken waarom schrijf je dan dan het moeilijk wordt door holle stengel??
Of herken je na mijn verhaal de oplossing voor de holle stengel zoals je het zelf bij je clematis doet??
Renate
zaterdag 25 juni 2011 - 10:08
hanninkj

Hanninkj

Renate,

Ik herken helemaal jouw verhaal.
De stengel van de dicentra is hol maar het bovenste topje niet. Gebruik van een kopstek is moeilijker omdat deze sneller schimmel krijgt(is mijn ervaring met veel soorten!). Jouw oplossing is goed want dit doe ik ook bij de Clematis maar dit gaat alleen maar als je veel ervaring hebt.

Ton
zaterdag 25 juni 2011 - 16:08
renate67

Renate67

Ik vind het stekken van gebroken hartje echt heel eenvoudig gaan, het was experiment, gewoon wat ik bovenuit plant geknipt had gestekt en ging prima, 6 stekken in 1 pot volgens mij en 5 aangeslagen (heb ik straks gelijk een pol)
Omdat ging herhaald anders kleur en ging ook direct prima.
Renate
zondag 26 juni 2011 - 07:05
Vlinderr

Vlinderr

Ton en Renate: Ik ga het gewoon proberen met een topstek. Ik houd jullie op de hoogte van het resultaat.
zondag 26 juni 2011 - 09:30
renate67

Renate67

succes, gaat vast wel lukken.
Ik heb ook tussenstekken gebruikt die aangeslagen zijn.
Dus bovenste dunne deel tak afgeknipt: bovenste 2 knoppen voor topstek, 2 knoppen daaronder tussenstek van gemaakt.
Renate
zondag 26 juni 2011 - 09:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon