menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen planten in grote bakken

Ga naar meest recente reactie

lientje111

Lientje111

ik ben van plan een roos te planten in een terracotta bak 90*90*90cm.

Nu vraag ik mij af met wat ik die mag vullen. Potgrond specifiek voor rozen? Gewone potgrond van dcm of mag ik goedkope zakken potgrond uit den colruyt gebruiken? En wat verklaart eigenlijk het prijsverschil van meer dan 300%?


groetjes Lien
vrijdag 3 juni 2011 - 15:34
printemps

Printemps

Voor planten die meer dan 1 seizoen in een pot blijven staan gebruik in die goedkope niet
Zet er ineens een paar klinkers onder dat het water in de winter goed weg kan
en ik zou die speciale grond voor rozen nemen
vrijdag 3 juni 2011 - 15:51
lientje111

Lientje111

alvast bedankt voor de reacties. Goede tuinaarde is in mijn tuin spijtig genoeg niet te vinden dus denk ik dat ik het zo ga oplossen: helemaal onderin potscherven + resten stekgrond, potgrond en hydrokorrels die ik nog heb liggen en bemesten met organische rozenmest. Erna verder opvullen met nog te kopen rozenpotgrond. Is dit een beetje ok want zo heb ik toch al 2 zakken potgrond minder te kopen.

groetjes!!
vrijdag 3 juni 2011 - 16:57
printemps

Printemps

Aarde uit de tuin is niet goed in een pot

Ik denk dat je beter in 1 keer de pot vult
Anders gaan ofwel de wortels bloot liggen of nadien de rozen te diep in de pot

mvg
vrijdag 3 juni 2011 - 17:16
lientje111

Lientje111

uiteraard plant ik de roos pas als de bak vollediggevuld is. ik wou gewoon besparen door op te gebruiken wat ik nog heb liggen...

2 zulke bakken is meer als 1.5 m3 en aan zakken rozengrond van dcm aan 8.5 eurokes= ...
vrijdag 3 juni 2011 - 18:16
Rita1960

Rita1960

maar let er wel op dat de tuinaarde van goede kwaliteit is..

ik heb tuinaarde gekocht maar sommige planten (petunia's) verwelken.. dus volgend jaar doe ik dat niet meer...

vrijdag 3 juni 2011 - 20:31
Rita1960

Rita1960

Batdah, daarom gaf ik het ook mee.

er zijn 2 potten met petunia's gevuld met 1/2 pot en 1/2 tuinaarde. en laten nu net alleen deze potten zijn waarin het verschijnsel zich voordoet.. trouwens niet ieder petunia heeft er last van (tot op heden)
maar ja.. soms is een mens een beetje dom of lui...

oh ja, en onkruid komt ook in deze potten voor..

groetjes,
Rita

PS: IK ZAL HET NOOIT MEER DOEN!!!
zaterdag 4 juni 2011 - 07:55
lientje111

Lientje111

interessant, ik leer hier bij! Tuinaarde in zakken kende ik totaal niet maar zou ik zowiezo laten staan gezien de prijs van 1 euro per 40l. Dat zou ik idd niet vertrouwen om te gebruiken in potten. Ik doelde eerder op het verschil tussen zakken potgrond aan 2.5€ per 40l (100% turf), zakken algemene potgrond van een goed merk 6.5€ per 40l en speciale rozengrond aan meer als 8€ voor 40l.

En in zon bakken passen wel een aantal zakken hoor .

Voor algemeen gebruik meng ik meestal zo een goedkope zak met een duurdere en kap ik daar nog wat perliet of waterkristallen bij en eventueel extra organische meststof. Vandaar dat ik nog wel een aantal zakken had die reeds geopend waren.

Maar ja jullie hebben wel gelijk een roos verdient een edele grond rond de voetjes en ben uiteindelijk 12 zakken rozengrond gaan halen. resultaat mag er wezen, de eerste staat er al!

bedankt voor het advies!!

lien

xxx

zaterdag 4 juni 2011 - 10:32
lientje111

Lientje111

voila numero uno

Bloemen & Planten

zaterdag 4 juni 2011 - 14:54
lientje111

Lientje111

haha leuk dat jullie ze ook mooi vinden. Dit is mijn allereerste rozenplant. Ik was zelf niet van plan ooit rozen te zetten in mijn tuintje maar ben in het tuincentrum op slag verliefd geworden op deze roos. Daar ik eigenlijk een leek ben weet ik niet veel van deze roos. Op het kaartje stond dat het een deense soort is met de naam "lea". Naast de zeer mooie kleur , geurt de plant hemels en blijft het mij verbazen hoe rijkelijk een rozenplant plots kan bloeien!!

hopelijk zijn jullie iets met deze info!

Nu ik misschien toch jullie aandacht heb, snel nog een vraagje: Gaat de witer problemen geven? Welke maatregelen zijn noodzakelijk om de plant tegen bevriezing te beschermen? Is binnenzette een optie?

mvg

lientje
zaterdag 4 juni 2011 - 23:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon