menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer zijn beestjes die rozen eten actief

cornelia

Cornelia

Ha mensen,

Ik heb me vorig jaar een klimroos gezet "Handel" (met puntjes op de a dus)
Blijkwaar niet mijn beste keus geweest want heeft al last van sterroet maar dat lijkt inmiddels onder controle. Vervelender is dat er w.s. rupsen of luizen zijn die iedere dag (of is het gedurende de nacht) gaten vreten in de nieuwe knoppen en deze helemaal uithollen. Ik haal de knoppen dan maar weg waardoor ik nu nog maar anderhalve bloem (1 was dus al voor de helft leeg gegeten) in bloei heb (zeker al 10 knopjes weg moeten halen)

Ik controleer meerdere malen per dag maar ik vind niets, geen luizen of wat dan ook terwijl ik normaal toch wel bladluizen kan zien (ik was eigenlijk al blij dat op deze plant GEEN luizen zaten want er zijn zat planten in de tuin waar ze wel zitten)De knoppen zijn zover ik kan zien onbewoond, dus ze eten en vertrekken weer.

Voor de zekerheid doe ik iedere dag wel een keer met de plantenspuit de knoppen wat afspoelen maar nogmaals, ik zie niks bewegen of zo.

Gaat het hier ook om luizen of toch rupsen ?
Wanneer gaan die "aan tafel" ?
En hoe kan ik ze zover krijgen dat ze elders aan tafel gaan (ik hen nog zat rozen staan waar ze best een hapje van mogen nemen, ik ben echt de beroerste niet).

Alvast bedankt voor de info.

vrijdag 20 mei 2011 - 08:31
LauraK

LauraK

Zouden het misschien oorwurmen kunnen zijn die jouw rozen vernielen? Overdag
houden die zich schuil, maar 's nachts gaan ze op 'roverspad'. Er zijn diverse
manieren beschreven om deze dieren weg te vangen, maar wegvangen met
omgekeerde bloempot met vochtig hooi of een vochtige doek is het meest effectief.
Je zou het allicht eens kunnen proberen om te zien of ze er zitten, en of je roos
er dan beter uit gaat zien.

Groeten van Laura.
vrijdag 20 mei 2011 - 08:55
Polplastron

Polplastron

Als het geen luizen zijn, kunnen oorwormen inderdaad schade veroorzaken. Toch doen ze meer goed dan kwaad: ze eten namelijk ook heel wat andere schadelijke insecten (o.a. luizen). Persoonlijk knip ik aangetaste knoppen even weg.

Larven van rozenwespen kunnen ook de knoppen aantasten, maar die zou je moeten zien zitten.

Ik snap je gevoel wel hoor: mijn "Great Maiden's Blush" zit volg misvormde bloemen (bij mij vooral door luis) en die bloeit maar één keer per jaar. Tja, volgend jaar beter!

Sterroetdauw komt overigens bij bijna elke roos wel eens voor. Een roos die op een goede standplaats staat (luchtig en licht) en in een goede bodem heeft minder last. Ook onderbeplanting is, zeker bij klimrozen, makkelijk te verwezenlijken en gaat sterroetdauw tegen omdat sporen van deze ziekte dan niet van de grond omhoog kunnen spatten bij een regenbui.

Onderbeplanting helpt ook tegen vele insectenplagen omdat natuurlijke vijanden er een schuilplaats in vinden. Verder houdt de onderbeplanting de bodemvochtigheid op peil wat ook de roos ten goede komt.

Goede onderbeplanting zijn planten die niet te hoog worden zodat ze de roos niet verstikken, maar bij een klimroos kan er heel wat. Persoonlijk vind ik laagblijvende Campanula- of Geranium-variëteiten heel mooi.

Groeten,

Pol
vrijdag 20 mei 2011 - 13:34
Feniks

Feniks

Klinkt hetzelfde als het onzichtbare vreetbeest dat mijn clematis opvreet...
vrijdag 20 mei 2011 - 14:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon