menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplantenadvies gevraagd

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Hulp gezocht!!

Ik ben wat in tweestrijd met alle informatie die ik heb verzameld en weet niet meer goed wat ik moet doen.
Dus hoop dat iemand me hier wat raad kan geven.
Het gaat om klimplanten. Mijn voorkeur gaat voornamelijk uit naar clematis/ kamperfoelie.

Het is voor het volgende:
We hebben hier thuis een soort oude gemetste barbecue, die we niet meer gebruiken en willen omvormen tot plantenbak.
Heeft de vorm van een uitgeholde kubus (gat bovenaan (en vanvoor, maar dat maak ik nog toe)) en staat een meter boven de grond (gesloten voet gemetst vanaf de grond en kubus erboven op.)

In de kubus onderaan zijn kleine gaten (was voor luchttoevoer) en die zouden nu voor de afwatering gaan zorgen).

Was er van plan eerst hydrokorrels in te doen en dan aarde. Dan plant ik daar mijn planten in.
Daarna span ik over de kubus een draad (licht gebogen, in de vorm van een koepel).
Het is dan de bedoeling dat de klimplanten omhoog groeien, zich hechten aan de draad en het gehele bovenoppervlakte van de kubuskoepel (ongeveer 1m2) bedekken en dan over de randen naar beneden vallen.
Zo staat de plant in de zon, maar beschermt zijn eigen wortels dan tegelijkertijd ook tegen de zon.

Mijn vraag: Welke plant is daar nu geschikt voor???
Ik hoopte op een kamperfoelie.

Ik heb hier een paar stekken gekregen van iemand die een zeer goed ruikende gele kamperfoelie heeft. Maar heb vanalles opgezocht en ....
- de ruikende soorten zouden de boskamperfoelie zijn
- en deze zou je best jaarlijks niet insnoeien. Heb ergens gelezen dat dat niet goed is voor kamperfoelie????
De vrouw van wie ik de stekken gekregen heb, snoeide thans haar kamperfoelie elke jaar wel terug.

Nu is het zo dat ik best een klimplant neem die ik in het voorjaar helemaal kan terugsnoeien. Zo kan ik de draad proper maken en blijft een mooie compacte groene koepel.
De plant moet natuurlijk wel de kracht hebben voor elke keer na de snoei (in niet te lange tijd) de koepel terug te bezetten met bladeren) .... en later ook bloemen.

Verder moet de plant ook goed winterhard zijn om buiten te kunnen overwinteren. De kubus is ruim (1m2) en de buitenwanden zijn 2 lagig baksteen, waarvan de binnenste vuurvast.

Wie kan mij wat raad geven of uitsluitsel wat wel of niet kan in dit geval???
Welke soort plant? Welke variëteit? Hoeveel planten in mijn bak? Wanneer snoeien? ... Alle tips en adviezen zijn welkom

donderdag 12 mei 2011 - 09:02
Eniavaswen

Eniavaswen

Bij mijn ouders staat ook kamperfoelie en die wordt wel regelmatig heel fel teruggesnoeid. Dat moeten ze wel, want kamperfoelie is een krachtige groeier, die uit de hand zou durven lopen als ze dat niet deden.
donderdag 12 mei 2011 - 09:09
groengroentje

Groengroentje

is dat een bladgroenblijvende kamperfoelie of bladverliezende???

En kan je verschillende soorten kamperfoelie door elkaar laten groeien, zodat je een langere bloeiperiode krijgt of doe je dat beter niet???
donderdag 12 mei 2011 - 10:48
groengroentje

Groengroentje

Ik heb ook gelezen dat kamperfoelie ook heel gevoelig is voor bladluizen. Kan je hier preventief iets op een biologische manier aan doen?

Of wat doe je het beste (liefst biologische manier) als ze er last van hebben?

groetjes en alvast bedankt voor alle info
donderdag 12 mei 2011 - 11:37
snarfie

Snarfie

tegen bladluizen als ze er op zitten er koude koffie overheen gooien en een half uur laten intrekken en dan met koud/lauw water afspoelen en dan heb je geen bladluizen meer
donderdag 12 mei 2011 - 12:33
cee

Cee

Je kan er al het maar een viekante meter is ook oost-indische kers inzetten. die oef je al helemaal niet te snoeien en die is al blij met arme grond, dus die moet je ook al niet verversen of bijmesten. en eenmaal die niet meer kan klimmen, zal die over de rand beginnen hangen.
donderdag 12 mei 2011 - 12:51
groengroentje

Groengroentje

Allemaal zeer interessante info. bedankt nog.

Aan cee/ of andere:
oost indische kers is een éénjarige plant, klopt dat? Je moet hem dus elk jaar opnieuw zaaien en kan hem pas zaaien na de ijsheiligen.

Ik snoei normaal mijn kamperfoelie in rond maart, maar gaat hij tegen half mei dan al niet té fel de koepel hebben dichtgevormd en dus te weinig licht doorlaten voor de oost indische kers om nog goed te kunnen groeien??

Gaat de kamperfoelie geen té sterke concurrent zijn voor dit plantje? En tegen dat oost indische kers groot genoeg is voor zijn werk te doen, kan de kamperfoelie dan al niet een hele tijd last hebben van bladluizen?? Weet dat als ze teveel afzien ze soms weinig bloemen aanmaken.

Zijn er nog zo planten die bladluis afhouden???

Moet wel zeggen dat na vanalles over oost indische kers gelezen te hebben het een heel leuk en interessant plantje is! . Alleen spijtig dat het niet winterhard is en je het zo laat pas kan zaaien.

ps: zaait het zichzelf erg uit? Woekert het?? En overleven de zaadjes de winter??
En zaadjes die in de gazon vallen ... schiet dat ook allemaal??




donderdag 12 mei 2011 - 15:06
snarfie

Snarfie

oostindische kers is onkruid , zaai er twee en het volgende jaar zijn het er negen
enz. enz. en je krijgt het nooit meer weg . je kan de bladeren en de bloemen wel eten maar ze zijn pittig
vrijdag 13 mei 2011 - 10:44
renate67

Renate67

hier zaait de oostindische kers zich helaas niet uit, ik moet elk jaar nieuw zaad kopen. (rivierklei)
Clematis kan heel goed in een pot of bak groeien, ik heb er jaren 1 op mijn balkon gehad voor we een tuin hadden en die groeide lekker door de balustrade heen
Renate
vrijdag 13 mei 2011 - 18:56
snarfie

Snarfie

staan ze in de zon of in de schaduw of in halfschaduw? bij mij staan ze in de halfschaduw
dinsdag 17 mei 2011 - 10:37
renate67

Renate67

op het zuiden maar wel achter een aantal kleingehouden paplaurieren dus toch ook wel schaduw.
Renate
dinsdag 17 mei 2011 - 18:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon