menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pioenroos

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

hallo allemaal, na een mooie bloei dit jaar, waar ik heel trots op was, beginnen mijn pioenrozen al uit te lopen, ik ben bang dat ze straks gaan bevriezen, wat moet ik doen????help!!
vrijdag 15 december 2006 - 09:59
Lucia

Lucia

Hoi corrielat,
Ik heb ook van die vlugge jongens staan. Ik dek ze gewoon iederjaar af met wat compost of een berg afgevallen blad.
Werk altijd. Ook als het kouder wordt houden ze gewoon weer op met groeien. En blijven de punten gewoon staan. De buitenste van de groep is altijd iets gevoeliger.
Succes
vrijdag 15 december 2006 - 13:31
Adrienne

Adrienne

Voila, doe ik ook.
Bij mij gaat er geen enkel blad op de mesthoop.
Ligt allemaal klaar om de plantjes straks te beschermen.
allez als het winter wordt hé
t'ziet er naar uit dat we in plaats van voor winter bescherming te zorgen,
in de winter moeten gaan parasollekes breien als zonnebescherming.

Ha, da's nog eens een goeie tip hé.
De plantjes gaan ons zééér dankbaar zijn in juli.
vrijdag 15 december 2006 - 18:32
pioen

Pioen

Ja ik dek ze ook altijd af met compost. Maar ik heb ook een heel vroege pioen Nova en die komt niet met punten omhoog maar met grote ronde bloemknoppen. Ik heb die nu ze al zo'n vijf centimeter omhoog komen afgedekt met houtsnippers en het ziet er naar uit dat er nu minder knoppen verloren gaan dan voorgaande jaren.

Groetjes Rien
zondag 4 februari 2007 - 12:48
ines

Ines

Pioen U hebt een mooie pioen als avater gekozen!
Hier worden ze niet afgedekt maar ze hebben genoeg andere bescherming van omringende struiken
en de hoge bomen er boven en bodembedekkers er rond.
Grtjs,ines
zondag 4 februari 2007 - 18:52
pioen

Pioen

Eerlijk gezegd hat ik eerst de Bowl of Beauty als avatar gekozen maar tot mijn verbazing zag ik dat u die al heeft en toen maar gauw een Sarah Bernhardt van gemaakt. Vandaag voor het eerst op dit forum dus is het even wennen ook dat ik met Pioen wordt aangesproken maar ik heb mijn moestuin ook De Pioen genoemd.
Ja je hebt gelijk eigenlijk hoeven Pioenen niet te worden afgedekt omdat de meeste zeer winterhard zijn maar mijn Nova uitlopers gaan door de vele regen rotten als het nog te koud is en ze staan op zware klei.

Groetjes Rien
zondag 4 februari 2007 - 22:33
ines

Ines

Rien, pioenen zijn prachtige bloemen...ik had gedacht mijn pioenen te verplaatsen maar ik kom er
maar niet aan toe. Eigenlijk mogen ze best op een zonnige plaats bij mij staan ze in de schaduw en
bij U?
Grtjs,ines
zondag 4 februari 2007 - 22:39
pioen

Pioen

Beste Ines,

Bij mij staan de meeste van de ruim dertig in de volle zon maar ook een aantal in de half schaduw. Wat zaailingen heb ik in potten staan en ook tussen de elzenbomen dus op plekjes waar geen andere planten kunnen de bedoeling is dat de zaailingen alleen maar goed groeien de eerste vijf jaren.

Als je pioenen niet echt wil verplanten maar ze toch op andere plekken wil hebben dan kan je ze ook afsteken maar dan moet je er wel opletten dat het stuk dat afgestoken wordt minstens vijf goede ogen (of heten het neuzen) heeft. Op deze manier blijft de moederplant toch bloeien al is het natuurlijk minder omdat er wat af is gegaan maar na een aantal jaren is het weer ingehaald. De beste tijd om dit te doen is en blijft oktober. Ik heb dit al meerdere keren gedaan om mensen aan stekken te helpen maar omdat ze bij mij in de zware klei staan valt het niet mee om er mooie onbeschadigde wordtelstokken af te halen.
De pioenen staan allemaal in rechte rijen naast elkaar en worden hoofdzakelijk voor de snij geteeld maar omdat het er ieder jaar meer worden (dit jaar verwacht ik 400 bloemen) bloeien er ook een aantal op mijn moestuin uit. Ik ben uit teleurstelling van gekochte bloemen die niet uit kwamen Pioenen gaan telen en nu maak ik er ieder jaar een sport van om ook planten uit zaad tot bloei te krijgen en ben benieuwd wat voor bloemen hieruit komen omdat de meer dan dertig verschillende naast elkaar staan en men dus niet weet door welke soorten ze bestoven zijn.

Groetjes en succes
Rien
zondag 4 februari 2007 - 23:08
ines

Ines

Hehe wat interessant zeg!
Als U een pioenstruik verplant welke samenstelling voegt U toe aan Uw grond (klei) om die
lichter te maken?
Zet U pioenen ook iets boven de rooilijn?
U zal een grote keuze hebben voor bloemschikken 400 bloemen is niet niks hé...wat een kweek zeg,
proficiat!
Groetjes,ines
maandag 5 februari 2007 - 11:56
pioen

Pioen

Beste Ines,

Als ik pioenen plant (helaas heb ik niet veel ruimte meer voor nieuwe) dan gooi ik in het plantgat wat compost en als ik het nu zou moeten doen dan geef ik ze ook wat kalk (heb ik in het verleden niet gedaan). De bestaande planten geef ik nu ieder jaar wat kalk en bloedmeel en compost. Ze stellen niet echt hoge eisen. De pioenen zet ik met de rode punten net iets onder de bovenkant van de aarde dit mag maximaal 2,5 cm zijn. De pioenen bloeien vanaf april (Nova) tot eind juni (de latere soorten).
De meeste bloemen worden weggegeven want als je pioenen hebt met stelen van 1 meter dan ben je snel door je vazen heen. Je begrijpt dat er buiten mijn vrouw en (klein)dochters liefhebbers genoeg zijn zoals schoonzussen,schoonmoeder, buurvrouwen enz.
Vorig jaar had ik 276 bloemen en omdat het ieder jaar er meer worden schat ik het komende jaar op 400 bloemen maar het zou ook best tegen kunnen vallen omdat er haast geen kou is geweest. Je zult in de tropen geen pioenrozen vinden omdat het daar nooit koud is.
Ja het is misschien een tik van mij dat ik in maart al de uitlopers ga tellen en alles in de computer opsla zo ook de eerste pluk van een soort enz.

Groetjes
Rien
maandag 5 februari 2007 - 13:08
ines

Ines

Hola Rien das een pioenkwekerijtje bij U...spijtig dat ik Uw buurvrouw niet ben
Ik zou van Uw pioen Shirley Temple en pioen 'Mme Emile Débatène' of pioen 'Cheddar Gold' komen snoepen.
Hebt U foto's van Uw schoonheden ?
Ik denk dat hier velen op het forum wel willen meegenieten (ikke zeker )
(Rien ik dacht dat U een vrouw was, sorry...nu denk ik aan Rien Poortvliet een heel uitzonderlijke
tekenaar van de natuur en dieren, prachtig ingekleurde tekeningen!!!)
Groetjes, ines

maandag 5 februari 2007 - 19:50
Adrienne

Adrienne

Hola Mijn oogjes gaan al zoeken.
Jeetje Rien ik kijk al uit naar de foto's van je tuin juweeltjes.
Oh ja zeg WELKOM hé
Foei k'was het bijna vergeten
maandag 5 februari 2007 - 20:19
pioen

Pioen

Ja als ik foto's moet gaan tonen dan zullen jullie even geduld moeten hebben want de eigen foto's van vorige seizoenen staan op een gecrashte computer die moet ik er nog een keer afhalen als dat lukt.
Maar ik zal ze zeker van het komend seizoen op het forum zetten. Het is natuurlijk geen kunst om foto's te kopieren van de diverse site's maar willen jullie toch wat plaatjes zien dan verwijs ik jullie naar de volgende site http://www.paeo.de/name/index.html daar staan werkelijk duizenden namen geregistreerd met van de meeste ook een foto erbij en de eigenschappen en de herkomst ook van de z.g. boompioenen. Veel kijk plezier. Toen ik voor het eerst op die site keek was ik echt verbaasd omdat ik dacht dat ik alle soorten had, ik had er 3, 1 rode, 1 witte en 1 rose toen wist ik er echt nog niets van. Inmiddels zijn er al weer honderden bij gekomen in het register.

Groetjes Rien
maandag 5 februari 2007 - 23:25
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
hier zie je hoe de mijn uit loopt heb ik dat goed gedaan staan ze nu hoop genoeg of krijg ik weer geen bloemen.
moet ik ze nog afdekken voor de vorst ,liggen bijna geen bladeren meer heb wel cacoau doppen gedaan vorig jaar herfst.
rien kan jij mij hier advies over geven of iemand anders.(heb daarom maar een foto geplaatst)
alvast bedankt.
gr an
dinsdag 6 februari 2007 - 10:21
annis

Tekst aangepast

Annis

Mijn gewone pioenen lopen nog niet echt uit maar heb ze ook verstopt onder een bladerdek. Mijn pioenboom begint wel al uit te lopen. Ik heb deze vorigjaar bij mijn zwager uit de tuin gehaald wegens verandering. Ben toch benieuwd of ik dit jaar bloemen krijg. Vorig jaar zaten er diverse bloemknoppen aan maar deze zijn niet allemaal tot volledige bloei gekomen. [afbeelding verwijderd niet-https]

Annis






woensdag 7 februari 2007 - 08:48
pioen

Pioen

Beste An,

Het is natuurlijk nooit te zeggen of pioenen dit jaar gaan bloeien. Omdat ik niet kan zien hoe lang ze daar al staan en wat er allemaal mee gebeurd is en ik weet er ook niet alles van. Ik dek ze zelf af met weinig aarde of compost zodat de ogen maar net bedekt zijn maar zoals ik al zij pioenen kunnen rustig 20 graden vorst hebben als ze nog in rust zijn.
Zo op de foto te zien zit er nog oud blad aan de planten die moet je om infectie te voorkomen zo kort mogelijk bij de grond afknippen. Als je bloemen gaat knippen dan moet je juist wel een gedeelte van het blad laten staan indien mogelijk.
Misschien ook een goeie tip als oudere pioenplanten verplant moeten worden dan moet je ze altijd delen in stukken met 3 tot 5 ogen zodat slechts een klein gedeelte zich moet herstellen van de ingreep grotere planten hebben het heel moeilijk na een verplanting en dan kan de bloei heel lang of in zijn geheel uitblijven. Ik hoop dat ik je toch weer wat geholpen heb.

Gr. Rien
woensdag 7 februari 2007 - 15:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon