menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen hangen slap

Ga naar meest recente reactie

Feniks

Feniks

Ik heb zondag een trosroos geplant (uit kuip), en nu hangen de bloemknopjes slap. Is hier iets aan te verhelpen of betekent dit dat hij dood is? Bij het uit de kuip halen zijn er wel een deel van die witte fijne worteltjes achtergebleven....
snif
dinsdag 3 mei 2011 - 12:18
marero

Marero

dat zijn de haarwortelkes die het water opzuigen, dus heeft hij nu grote dorst, ik zou veel water geven en hopen dat hij sterk genoeg is om rap voor nieuwe wortelkes te zorgen...dat zou ik doen hé kweet wel nie zeker of dat de juiste oplossing is
en alst een troost kan zijn ik heb het een paar dagen geleden voorgehad met een...damn kan nie op de naam komen...met een plantje dus met knol en die hangt nu ook slappekes, dus kzit int zelfde schuitje
dinsdag 3 mei 2011 - 13:08
Feniks

Feniks

ja, dat doe ik nu wel, 's morgens en 's avonds veel water geven. Maar zou ik die slappe bloemknoppen er afknippen? Of zou dat meer kwaad dan goed doen...
dinsdag 3 mei 2011 - 13:35
Polplastron

Polplastron

Bij deze droogte zou ik de roos terugsnoeien, compost aanbrengen als mulchlaag en vervolgens een keer per week goed water geven.

Groeten,

Pol
dinsdag 3 mei 2011 - 13:49
iecee

Iecee

niet te veel water geven
beter een grote plastic zak als stolp erover doen
zodat de blaadjes vochtig blijven want van teveel water verzuipt ie
ik bedoel dan krijgen de wortels geen zuurstof en gaat hi dood
een roos is erg sterk dus ook niet zo snel panikeren
dinsdag 3 mei 2011 - 18:01
Polplastron

Polplastron

Die plastic zak zou ik toch afraden omdat een roos graag luchtig staat en dit schimmels in de hand kan werken.

Door terug te snoeien verminder je ook de verdamping. De bloei zal dit jaar dan wel wat minder zijn, maar de roos zal wel optimale kansen krijgen om wortels te vormen.

Een mulchlaag van compost houdt de bodemvochtigheid op peil en verbetert het bodemleven wat op zich weer de weerstand van de roos verhoogt.

Een keer per week water geven is bij nieuwe aanplant bij deze droogte geen overdreven luxe. Geef dan wel meteen veel water i.p.v. meermaals een beetje.
Iedere dag of meermaals water geven zorgt voor oppervlakkige beworteling en is eerder nadelig.

Groeten,

Pol
dinsdag 3 mei 2011 - 18:48
marero

Marero

allee kheb weeral iets bijgeleerd dan,lol
woensdag 4 mei 2011 - 20:06
Polplastron

Polplastron

Als je hier op het forum iets WIL leren, dan ben je hier op de juiste plek! Ik leer hier alvast nog wekelijks wat bij!
woensdag 4 mei 2011 - 20:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon