menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozenvraagjes

Ga naar meest recente reactie

green

Green

Als beginnend rozenliefhebber heb ik wat vraagjes.

Ik heb een roos met die zeven blaadjes heeft, maar aan diezelfde tak zitten ook vijf blaadjes. Nu is mij gezegd dat alles wat zeven blaadjes heeft eraf moet, dus moet ik nu alle zeven blaadjes verwijderen?

Een aantal rozen staan er nu een dag of drie in. Is het goed om ze iedere dag wat water te geven, of is dat juist niet goed? Ik vraag het me af, want ik wil ze niet verzuipen.

Vandaag kreeg ik een nieuwe roos van Bakker-Hillegom. Nu zijn de takken voor de bovenste 7 centimeter helemaal zwart. Uit de ogen zijn kleine puntjes gekomen maar ook die zijn helemaal zwart. Moet ik de takken snoeien tot de tak weer bij het groene gedeelte komt, of is het niet nodig?

Misschien dat iemand mij even op weg kan helpen

Groetjes,
Wilma

vrijdag 22 april 2011 - 19:22
Polplastron

Polplastron

Geef ze ook een mulchlaagje van compost daarmee geef je ze een goede start en het houdt de bodemvochtigheid op peil.

Pas geplante rozen mag je nu zeker wel wat water geven. Volgend jaar is dat niet meer nodig want rozen kunnen relatief diep naar water zoeken.

Verder zijn de tips van Lein zeker niet verkeerd!

Groeten,

Pol
vrijdag 22 april 2011 - 20:52
green

Green

Hallo Lein,

Ik zal de stengel volgen en ik ga kijken of de stengel uit de wortel of uit de oculatie komt. Als hij uit de wortel komt dan zal ik hem eraf scheuren.
De rozen staan in de volle grond. Ik zal ze iedere avond wat water geven, zeker met dit weer ben ik blij dat ik het even gevraagd heb.
Ik heb dit jaar een hele rits rozen gekocht.
Mount Shasta, Ana Harkiness, Paul's Scarlet, waltz time, Velvet Parfum, Golden Regen, Parade, New Dawn, Climbing Korbin en Indigoletta. Het is een beetje te veel maar het is zoooooo leuk
Dank je wel voor je adviezen, daar kan ik wat mee.

Hoi Polplastron,
Ik heb de rozen bij het planten al mest gegeven, maar van dat laagje van compost dat wist ik nog niet. Dank je wel
vrijdag 22 april 2011 - 22:34
annis

Annis

Het zwart op de rozen is dat aanslag of een of andere waslaag?

Annis
zaterdag 23 april 2011 - 09:13
cetinel

Cetinel

kun je goed uitgelopen rozen nog verplanten??als je een flinke kluit aarde meeneemt bijvoorbeeld???
zaterdag 23 april 2011 - 10:36
green

Green

Annis het is zo zwart als een stuk houtskool. De oogjes die zijn uitgekomen zijn eraf gevallen want ik zie alleen nog zwarte gaatjes waar het oog gezeten heeft.

Een waslaag is het niet. Dat heb ik wel bij veel andere rozen, dat is paraffine en dat laat ik er altijd op zitten want dat voorkomt uitdrogen.
Groetjes,
zaterdag 23 april 2011 - 12:56
Polplastron

Polplastron

@Cetinel: dat kan, maar het is echt niet wenselijk.

@Green: waarschijnlijk betreft het hier vorstschade: gewoon verwijderen die zwarte stukjes.
zaterdag 23 april 2011 - 14:22
cetinel

Cetinel

kweetet maar er moet weer vanalles gebeuren en ze staan in de weg.....
het zijn er niet zo veel,maar met name de walz time wil ik wel houden...
zaterdag 23 april 2011 - 14:25
printemps

Printemps

Moet de rugosa weg dan ?
Anders weet ik er wel een geurillea plaatske voor
zaterdag 23 april 2011 - 15:42
cetinel

Cetinel

de rugosa staat hoger dan de rest bij het klinkerpad aan de gevel,die kan blijven staan,maar keb wel een witte rugosa die onderaan staat,als ge die wilt??
de witte ruikt wel nie vind ik.
zaterdag 23 april 2011 - 15:58
green

Green

Ik heb nog wat vraagjes.

Hoe groot wordt een klimroos in het eerste jaar? Geeft zij dan al bloemen?

Kun je de klimroos als zij uitgebloeid is verplaatsen naar een ander plekje?

Nog een zonnige zondag

Wilma
zondag 24 april 2011 - 11:30
annis

Annis

Het eerste jaar zal de klimroos niet al de hoogte krijgen die staat vermeld. Het eerste jaar de klimroos niet snoeien.
zondag 24 april 2011 - 16:47
green

Green

Hallo Lein en Annis,

Ok, gelukkig dat ik hem dan mag snoeien want dan kan ik hem mooi op 2 meter houden. (dit eerste jaar zal ik hem dus niet hoeven snoeien)

Ik wist niet dat Climbing Korbin een telernaam is. Leuk om te weten. Het is de witte dus super leuk dat ik dan een Climbing Iceberg heb.

Weet iemand hoe ik het verschil kan zien tussen een witte klimroos (climbing snow) of een paarse klimroos (indigoletta/Azubis)? Ze zaten met zijn tweeen in plastic, maar geen aanduiding welke plant de azubis en welke de snow is.
Er zitten nog geen blaadjes of knoppen aan, de ene heeft een gladgroene bast, veel takken en de ander heeft maar drie takken waarvan 1tje helemaal donkerbruin, en twee iets donkerder groen met bruine vlekjes over de bast. Heb ik toch nog een klein raadseltje voor jullie zo op de tweede paasdag Zou het echt knap vinden wie dit weet.
maandag 25 april 2011 - 17:15
green

Green

ja daar heb je ook gelijk in hoor, het beste haal je het van de kweker. Kun je zien en ruiken wat je koopt. Maar ja het stond zo mooi in het boekje van Bakker, en ik had eigenlijk een struik met twee kleuren rozen verwacht maar het zijn toch twee losse rozen. Dan wordt het een verrassing.
Dank je wel voor je antwoorden, want ik heb al veel van je geleerd
maandag 25 april 2011 - 18:01
green

Green

Top! Als jij er goede ervaring mee hebt dan is dat misschien wel leuk voor het volgende seizoen. Lottum etc lijkt me inderdaad betere kwaliteit dan wat ik nu heb gekregen, want het zijn maar zielige takjes per plant.

Ik zet de sites in mijn favorieten
maandag 25 april 2011 - 21:04
dendrodan

Dendrodan

Mijn vrouw had ook een trosroos besteld bij bakker, spijtig genoeg was de eerste roos zo zwart als roet en vol witte stippen. Gebeld en ze hebben een nieuwe opgestuurd. Deze zag er iets minder zwart uit maar is volgens mij ook zo dood als een ...... . MIjn vrouw had ook een trio Camelia's besteld en spijtig genoeg was er geen kenmerk aan welke de witte, roze of rode is. Maar deze planten doen het wel super zijn al enkele nieuwe blaadjes aan gekomen.
Volgende week beervelde daar eens kijken naar een mooie gele trosroos, dan hebben we teminste kwaliteit.
maandag 25 april 2011 - 21:13
cetinel

Cetinel

de climbing korbin is de kordes roos sneewwitchen en niet de iceberg...
ik heb die ook gekocht,maar doet vooralsnog niks
alle anderen zijn al uitgelopen....
maandag 25 april 2011 - 22:53
green

Green

@cetinel bij mij doet de roos ook nog niet zoveel. Er is maar 1 takje met blaadjes uitgekomen en voor de rest een stuk of vier rode puntjes. In vergelijking blijft zij inderdaad erg achter bij de anderen. Vreemd

dendrodan Behalve de zwarte takken aan de rozen heb ik van bakker een roos gehad waarvan het occulatiepunt voor een groot deel hol is
Ik had van zo'n kwekerij toch wel veel hogere kwaliteit verwacht. Denk erover toch maar te gaan klagen dan, of moet je afwachten of de roos het doet? Verder vind ik de rozen erg achter lopen, maar ja.
maandag 25 april 2011 - 23:02
cetinel

Cetinel

is het ook bij jou enkel de climbing kordes??
alle anderen(uit de aldi) die ik tegelijk heb gekocht doen het wel goed,mount shasta,velvet parfum,jellow parfum,walz time etc...
dinsdag 26 april 2011 - 00:16
green

Green

ja bij mij is het ook allleen de climbing kordes die het niet zo goed doet.

Hoe ver is hij bij jou al? Zie jij al blaadjes?

De andere rozen die je opnoemt doen het bij mij goed.

Ik zou niet weten hoe ik de roos wat meer aan kan sporen om blaadjes te maken.
dinsdag 26 april 2011 - 17:27
cetinel

Cetinel

nog niks te zien bij de kordes....al de rest is mooi aan de groei,zal morgen es fotos van nemen,van hoe de overigen staan...
overigens heb ik ze in potten gezet voorlopig....
dinsdag 26 april 2011 - 17:50
green

Green

@cetinel ja leuk fotos! Leuk om te zien hoe de planten het bij iemand anders doen. Sinds wanneer heb jij de planten? Ik dacht dat belgie een maandje eerder was met de plantenaanbieding.

@lein ok dan doen wij vast niets verkeerd als het gewoon een trage groeier is. Het liefst had ik gezien dat hij als een speer omhoog ging op het moment dat zijn worteltjes de tuinaarde raakte, maar dan moeten we maar even geduld hebben.
dinsdag 26 april 2011 - 18:01
green

Green

wauw Lein wat staat die schitterend bij jou!! Heel erg mooi!

Staat ze bij jou voor een noordmuur? Of op het zuiden?
HEb je deze weleens gesnoeid of alleen de dode bloemen eruit?

Ik zit helemaal te kwijlen
dinsdag 26 april 2011 - 18:15
cetinel

Cetinel

is dit nu de iceberg of de sneewwitchen??
ik heb ze inderdaad uit de aldi inbelgie,weet de exacte datum niet meer.(net opgezocht weer efkes:tis 22 maart)
tuurlijk heeft alles zijn tijd nodig,maar zou er op zijn minst al niet wat groei te zien moeten zijn??
dinsdag 26 april 2011 - 18:31
green

Green

cetinel dat is zeker waar. Vanaf 22 maart dat is nu al meer dan een maand, er zou zeker al wat te zien moeten zijn. Die van mij staan er nu vanaf 12 april in en ik zie een takje wat al wat blaadjes heeft en 4 rode puntjes op de andere takken dus dan had hij bij jou al helemaal iets moeten laten zien. Misschien komt het omdat je de roos in een pot hebt gezet?
dinsdag 26 april 2011 - 22:19
cetinel

Cetinel

heb ik met allemaal gedaan,en de anderen doen het wel goed....
zouden toch meer met problemen moeten zijn dan?? ik heb trouwens meer rozen in potten gehad vorig jaar...
de witte "fairy" staat nog steeds in pot en heeft vorig jaar mooi gebloeid daarin en staat ook dit jaar weer mooi vol en fris....
dinsdag 26 april 2011 - 22:25
green

Green

tja ik weet het anders ook niet. Ik moet je eerlijk zeggen dat hij hier bij mij ook erg achter blijft bij de rest, terwijl hij in de grond staat. Maar als hij echt helemaal niets van zich laat horen zou je eventueel de proef op de som kunnen nemen, dan weet je het antwoord.

Misschien dat iemand die meer ervaring met klimrozen heeft je wat verder kan helpen? Dan leren we er allemaal weer van, want ik wil het antwoord ook wel graag weten.
dinsdag 26 april 2011 - 22:53
cetinel

Cetinel

mijn rozen zoals ze er vandaag bijstonden,deze zijn allen een 30 cm of meer...
de potten zijn net niet de grootte van een emmer,de andere zijn diepe potten van 30 diep en 15 doorsnee....
alles heeft dezelfde grond gekregen...er is nog niet bemest.
[afbeelding verwijderd niet-https]
de mount shasta en de klimbing kordes,van de mount shasta heb ik dus 1 die wel mooi groeit,deze doet het niet....
[afbeelding verwijderd niet-https]

eerste foto is niet gelukt blijkbaar.....
[afbeelding verwijderd niet-https]

deze is iets minder,maar doet het wel,ik denk dat die wel nog goedkomt...dit is dacht ik de yellow parfum...
[afbeelding verwijderd niet-https]

rosa "the fairy"wit deze heb ik vorig jaar gekocht en heeft mooi gebloemd in pot,mooi gesnoeid in voorjaar door mijn konijn en nu staat ie dus weer mooi en gezond..
[afbeelding verwijderd niet-https]
en deze mini stamroos staat ook al meer dan 1 jaar in pot,vorig jaar gebloeid tot de vorst,volgens mij is het de rosa rumba(kleine roosjes)
voorjaar gesnoeid en heeft ook al bloemknoppen...
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 27 april 2011 - 17:41
green

Green

Ze staan er best mooi bij vind ik.
Behalve die twee kale plantjes dan. Zo zien de planten die ik van Bakker heb gehad er ook uit. Ik weet niet of je die nog kan reanimeren hoor. Je kunt het altijd proberen natuurlijk, zou wel tof zijn als het je lukt.

Lief dat je konijn graag meewerkt in de tuin. Altijd handig zo'n behulpzame hand/tand

Had jij die witte fairy ook van Aldi vandaan? Jammer dat ze die niet in holland hadden, die zou ik ook erg graag willen.

Eigenlijk wel een goed idee om een roos in pot te zetten. Vaak heb ik ook rozen over, maar in een pot is natuurlijk wel een leuke oplossing. En dat stamroosje rumba wat is dat een schatje zeg. Heb je die ook in een kartonnetje gekocht?


woensdag 27 april 2011 - 18:42
cetinel

Cetinel

de stamroos,waarvan ik vermoed(ben dus niet zeker) dat het de rumba is heb ik vorig jaar uit de aldi inderdaad in zo een kartonnetje,de witte fairy heb ik van de markt hier....
ah ja,2 rozelaars voor zo weinig geld,als er dan 1 of 2 het niet doen valt het nog mee,ik heb hier nog een die wel mooi staat maar waar ik een etiket vergeten ben bij te doen,hopelijk is dat de nr 2 van de klimbing korbin...
woensdag 27 april 2011 - 19:00
green

Green

@lein, ja dat klopt. Dat zijn deze op de foto.

Valt mij 100 procent mee dat het stamroosje het zo goed doet, die wil ik ook hebbe hebbe hebbe

Een vriendin van mij zegt dat rozen het erg goed doen als je bananenschillen of zelfs een hele banaan bij de roos ingraaft. Heeft iemand dat al eens geprobeerd en klopt dat of maakt ze maar een grapje?
Komen daar dan geen diertjes op af zoals mieren, fruitvliegjes of behulpzame konijnen die de bananen dan opruimen?
Ik heb ook weleens gehoord dat men koffieprut bij de rozen gooit. Schijnt ook erg goed te zijn, of eierschalen.
woensdag 27 april 2011 - 20:53
cetinel

Cetinel

bananen eten we hier gewoon op
nog nooit gedaan,maar denk inderdaad wel dat er vliegjes of mieren op zullen afkomen...
ik geef ze enkel water en meststoffen(en het occasionele peppraatje )
woensdag 27 april 2011 - 21:02
annis

Annis

Nou, dat met de bananenschil heb ik ook al eens gehoord dat de schil veel mineralen zou bevatten. Maar dit is toch niet zo, wat eierschalen betreft een roos is een kalk liefhebber.

Annis
woensdag 27 april 2011 - 21:04
cetinel

Cetinel

en de eierschalen gaan verkruimeld terug naar de kippen,kalk krijgen ze wel onder de vorm van korrelkalk..
woensdag 27 april 2011 - 21:06
green

Green

dank jullie wel dan eet ik de bananen maar weer zelf op in plaats van ze aan mijn rozen te voeren. Anders wordt de tuin toch een grote composthoop met al die schillen, koffiezakjes en eierschalen dus ik vind het wel best zo.

En cetinel dat peppraatje, dat doet het hem! Leuk ik ga het ook eens uitproberen. Maar ja wat is nou interessante gespreksstof voor rozen, daar ga ik nog eens even goed over nadenken
woensdag 27 april 2011 - 23:31
annis

Annis

Rozengeur en maneschijn.
donderdag 28 april 2011 - 08:32
green

Green

@ annis

Goed plan!

Ik heb ze gisteren al verteld over de bloemetjes en de bijtjes, dus nu maar hopen dat ze hun best gaan doen
zondag 1 mei 2011 - 15:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon