menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tulpenbollen in pot

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Ik heb in november een hele hoop tulpenbollen in potten gedaan en die beginnen nu uit te bloeien. Ik weet dat ik de bladeren moet laten afsterven maar moet ik ook de bloemen eruit knippen? En kan ik die bollen nu in de volle grond zetten voor volgend jaar?

Groetjes Rialle
donderdag 21 april 2011 - 13:01
moetje1951

Moetje1951

Rialle, ik heb mijn tulpen ook in pot. Anders worden ze opgevreten door de woelratten.
Als ze uitgebloeid zijn knip ik de bloemen eruit en laat ik ze drogen met het loof eraan. Eenmaal droog knip ik het loof er ook af en bewaar ik ze in een broodzak in het donket en dan gaan ze in het najaar terug de pot in.
En elk jaar opnieuw zijn ze er weer!
donderdag 21 april 2011 - 20:25
iecee

Iecee

op een warme plek bewaren tot september en dan terug in de grond
donderdag 21 april 2011 - 22:08
rialle

Rialle

Ok, maar mag ik ze nu al uit de pot halen en dan laten drogen, of mag ik ze er pas uithalen als de bladeren zijn afgestorven? Ik wil nl eigenlijk de potten opnieuw gebruiken om andere dingen in te zaaien.

Groetjes Rialle
vrijdag 22 april 2011 - 17:00
moetje1951

Moetje1951

Ik haal ze eruit zodra ze uitgebloeid zijn. Ik leg ze dan ergens in de tuin, niet in de volle zon, tot de bladeren helemaal geel geworden zijn. De potten zijn dan ondertussen ook al met iets anders gevuld!
vrijdag 22 april 2011 - 18:37
rialle

Rialle

Goed, dan ga ik het ook zo doen. Dan ga ik ze ook bewaren voor in de potten in het najaar, want dat is me erg goed bevallen. Ik heb er veel meer van genoten dan de tulpen in volle grond.
Het is ook zeer handig dat je ze kunt zetten waar je maar wil. Mijn hele balkon staat vol ha ha!

Groetjes Rialle
vrijdag 22 april 2011 - 21:00
rialle

Rialle

Dank je Batdah voor de tip, ik zal het dan zo doen.
Ik heb idd sommige tulpen die al jaren in de grond zitten en waar alleen bladeren aankomen....ik denk dat ik ook te snel ben geweest met het loof afknippen......ik zal het nooooooit meer doen!
Kunnen die tulpen die geen bloem hebben gegeven volgend jaar wel weer bloeien of kan ik die wegdoen?

Groetjes Rialle
zaterdag 23 april 2011 - 10:49
moetje1951

Moetje1951

Tja die kluit aarde eraan, dat was ik vergeten te zeggen. En, ik zou deze die niet bloeiden toch niet weggooien. Gewoon opnieuw planten.
zaterdag 23 april 2011 - 14:58
rialle

Rialle

Jaarlijks van plaats wisselen....dat heb ik nog nooit gedaan. Er zijn er bij die al 10 jaar op dezelfde plaats staan en ieder jaar bloeien..... Maar er zijn er ook die het niet goed doen dus die zal ik dan toch maar eruit halen en weggooien op jou advies Batdah. Die bloeien namelijk al jaren niet dus die zullen dan idd wel ziek zijn.
Ik wist trouwens ook niet dat tulpen zo gevoelig zijn voor ziektes.

Groetjes Rialle
zondag 24 april 2011 - 09:19
molleke32

Molleke32

Laten jullie de potten met tulpenbollen gewoon in de winter buiten staan zonder bescherming of zetten jullie de potten binnen? Ik heb een deel tulpenbollen over en zou het ook is in potten willen proberen.

Merci
woensdag 21 september 2011 - 19:12
moetje1951

Moetje1951

ik laat ze gewoon buiten, met wat bladafval er boven op. Lukt heel aardig !
woensdag 21 september 2011 - 19:46
molleke32

Molleke32

En doe je bubbelfolie aan de binnenkant van de pot? Ik heb al gehoord dat dat beter is als de grond uitzet dat je dan minder kans hebt dat je pot barst??

woensdag 21 september 2011 - 19:55
moetje1951

Moetje1951

nee, alleen zet ik de potten op twee latjes die ik evenwijdig onder de pot leg, met het afwateringsgat er tussen, zo dat het water weg kan. Meestal barst de pot omdat er teveel water in blijft dat uitzet als het bevriest. Dat van die bubbelfolie wist ik niet!
woensdag 21 september 2011 - 20:00
molleke32

Molleke32

Dank je wel
woensdag 21 september 2011 - 20:05
renate67

Renate67

Ik heb al verschillende jaren aan meerdere mensen stenen en kunststof potten gevuld met veel soorten voorjaarsbollen in lagen (tulpen ver onderin) kado gegeven. Ik heb hierop veel positieve reacties gehad, nooit gehoord dat de pot kapot ging wel gezien dat met het groeien van de planten de aard flink omhoog kwam (maar dat dus na de vorst)
Ik geef potten in najaar t/m december en staan gewoon hele winter buiten.
Renate
donderdag 22 september 2011 - 03:37
molleke32

Molleke32

dank je wel allemaal
donderdag 22 september 2011 - 08:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon