menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koffie gruis

Ga naar meest recente reactie

tantelies

Tantelies

Klopt het dat koffiegruis goed is voor planten en bloemen ? En vervong dat de mest dat je in de winkel koopt of is dat nog iets exstra,s?
maandag 11 april 2011 - 17:55
Polplastron

Polplastron

Vergelijk het eerder met compost ... en ja tegen slakken helpt het (meestal) heel goed.
dinsdag 12 april 2011 - 20:45
Tarragon

Tarragon

Ik had gelezen dat je koffiedik op je composthoop mag doen, en zelfs theezakjes.

Dus even gegoogled wat de "wetenschappelijke" onderbouwing is.
De meningen zijn blijkbaar verdeeld. Er zijn sites waar men het gebruik van koffiedik totaal afwijst.
Maar er zijn ook voorstanders.

Ik citeer een beetje uit een site die ik gevonden heb (maar omdat ik nog niet genoeg berichtjes gekrabbeld heb, kan ik de link jammer genoeg niet plaatsen)

Algemeen
Koffieprut is een uitstekende bodemverbeteraar, voor zowel de korte als de langere termijn. Een kubieke meter koffieprut betekent ca. 440 kg organische stof voor uw (moes-)tuin. Dat is ca. 66%. Als het 15 - 20 cm diep in de aarde wordt verwerkt heeft het direct een wezenlijke toegevoegde waarde als plantvoeding. De prut bevat dermate hoeveelheden magnesium, fosfor, kalium en koper, dat er op een positief effect op de plantgroei mag worden gerekend. Het niveau van de mineralen mangaan, kalk (calcium), ijzer, zink en chloride is heel erg laag, soms niet aanwezig. Deze essentiële mineralen moeten dus van elders komen.

N P K
NPK, stikstof, fosfor en kalium - zijn wezenlijke voedingselementen voor planten. Maar niet de enige! Stikstof zorgt o.a. voor goede bladgroei. De prut van Starbucks laat zich als volgt omschrijven:
N = 2,28%, P = 0,06% en K = 0,6%

Een kubieke meter koffieprut bevat ca. 5 kg stikstof, waarvan ca. 0,09% in direct beschikbare vorm. De rest is "opgesloten" in de organische stof en moet door micro-organismen voor de planten worden vrijgemaakt. Dus in die zin is koffieprut een langzame meststof.

Zuur
Koffieprut is met een pH van 6,2 licht zuur.

U kunt de koffieprut dus rustig op de composthoop gooien, maar ook direct in de tuin verwerken. Tot een verhouding van 25-35%.
woensdag 13 april 2011 - 10:57
greener

Greener

Hier een ander advocaatje:

Koffieprut gebruikt men al jaren in de pompoenenteelt, met goede resultaten.
Op verscheidene Amerikaanse foro omtrent de pompoenen zijn testen te lezen die gehouden zijn met en zonder de koffie.
Ook de verschillende boeken die ik in mijn bezit heb raden het aan.
Mijn grootste pompoen ooit heb ik laten groeien op een groot gedeelte prut, maar het is in dit geval niet wetenschappelijk bewezen

Op mijn werk heb ik een deal met de Douwe Egberts man, elke dag een kleine 20 kilo aan prut. Kosta kwanta? Helemaal niets.
Wel laat ik het een paar maanden fermenteren in de plastic zakken waar ik het in krijg.
Schade heb ik er nooit aan onderonden dus ik zeg, doen.

Sebas
woensdag 13 april 2011 - 14:02
Polplastron

Polplastron

Het enige wat ik zou kunnen aanbrengen tegen koffiegruis is dat de teelt van koffie alles behalve milieuvriendelijk is ... Maar gezien we het toch drinken, kunnen we beter de overschotjes nuttig gebruiken hé!

Hier gaat het koffiegruis tussen de koolplanten en de aronskelken om ze wat minder aantrekkelijk te maken voor de slakken. Verder gaan de filters en overschotjes gewoon mee op de composthoop.

Overigens zet ik soms per ongeluk wel eens teveel koffie. De overschot van de, nog hete, koffie giet ik dan over het hardnekkige onkruid tussen mijn tuinpad. Dat is ook een vorm van hergebruik. Dan zie je meteen hoe schadelijk koffie is want dat onkruid gaat er echt wel aan dood hoor! (Maar dat ligt meer aan de warmte dan aan het feit dat het om koffie gaat, hé! )

Groeten,

Pol
donderdag 14 april 2011 - 09:22
Polplastron

Polplastron

Dan kun je het volgens mij even goed mee in de compost verwerken hé!

@Parodias: Bedankt voor de vertaling!
donderdag 14 april 2011 - 11:11
greener

Greener

@Parodias

@Polplastron: nee hoor, als ik het puur wil toepassen haal ik dit niet meer uit de composthoop

Sebas
donderdag 14 april 2011 - 12:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon