Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb net ontdekt dat er kalkminnende en zuurminnende planten zijn, haha (de totale leek leert bij !).
Ik heb nu een pak kalk gekocht en zou mijn terrasplanten die het nodig hebben wat kalk willen geven.
Mag ik bij de soorten die een kalkgrond verkiezen gewoon een (klein) handjevol onder de potgrond mengen (bijv. Budleja, druif, hibiscus, vijg) ? En in mijn tuintje, mag ik daar lokaal ook wat kalk geven aan de planten die het nodig hebben ?
tuinieren krijg je soms van thuis mee, en anders leer je het we al doende, dat valt soms best wel tegen,
weet je al welke grond je hebt?
zure of kalkhoudend of neutraal?
je kan het soms laten testen op opendeurdagen bv bij aveve
of een testsetje kopen.
en ook op meerdere plekken testen
hen je oude grond? of een nieuwbouw met opgevoerde grond?
of plekken waar ooit coniferen hebben gestaan?
Nee, de grond is nog niet getest. Ik heb maar een heel klein tuintje, een spie van 0,5 m naar 1,5 m en een 8 tal m lang. De rest is patio met kuipplanten. Ik heb ook nogal wat ik potten staan dat normaal niet als "potplant" gebruikt wordt, denk ik
De Budleja bijv. staat in een grote pot en doet het nu al 2 jaar goed.
Ik zal eens zien of ik de grond die ik heb kan testen. Het is eigenlijk nieuwe grond, van zo'n 4 jaar geleden. Het huis is oud, maar de grond voor het tuintje is toen nieuw aangevoerd. De meeste planten doen het wel goed, maar een hortensia bijv. duidelijk toch beter dan de lavendel, dus ik vermoed dat de grond eerder zuur zal zijn dan kalkrijk ?
Ik heb ook pas de begrippen zuurminnend en kalkminnend leren kennen.
Ik denk dat wij hier neutrale kleigrond hebben. Veronderstel dat dat wel iets zwaardere grond is. Maar wil hem zeker nog eens testen.
Maar kan je in je tuin dan aparte zuurminnende en kalkminnende bloemperken maken, want veronderstel dat je best geen zuurminnende en kalkminnende planten in 1 perk zet.
En zuurminnende planten geef je best een laagje turf en kalkminnende een beetje kalk, maar hoeveel en om de hoeveel tijd en wanneer (voorjaar, najaar, ... of maakt dat niet uit)?
Iemand nog wat meer informatie en ervaring met dit?
@Agda
Je vermoeden is waarschijnlijk correct.
Ik heb zelf vorige week een hydrangea geplaatst in het "zure" gedeelte van mijn koertje omdat die daar blijkbaar van houdt. En een hydrangea is blijkbaar een soort van hortensia.
Ik heb dus ook een indeling gemaakt in een zuur gedeelte en een neutraal tot kalkminnend gedeelte.
In plaats van zo een dure kit te kopen, heb ik gekeken welk onkruid er op mijn koertje groeit. Ik had brandnetels, paardebloem, vergeet-mij-nietje, maagdenpalm. Allemaal zuurminnend en allemaal liefhebbers van een relatief rijke grond.
Misschien helpt dat bij jou ook wel.
Veel geluk van een andere leek
Qua onkruid lijkt dat wat op wat er bij mij groeit. Misschien dat ik die lavendel eruit gooi en aan iemand geef waar die beter groeit. Of misschien in een pot met wat extra kalk ? De hortsensias doen het heel goed.
Heb ondertussen nog twee hortensias en 2 clematissen gekocht in de Liddl. Vanaf vandaag in promotie !
Voor het eerst in de 4 jaar dat we hier wonen is mijn kleine lapje grond op een tuintje gaan lijken, haha.
lavendel doet het bij mij ook niet, mijn grond is niet droog genoeg, ze groeien wel, maar lelijk en groot en niet mooi te houden.
wat het bij mij op de leemzand niet doet zijn rhododendron en pieris en heide
en alles wat heel droog moet staan
maar het is wel beter als je het vantevoren weet
paart een hoop teleurstellingen uit.
en ze doen het echt niet, je kan de natuur echt niet naar je hand zetten.