menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Al gehoord van guerrillagardening

Ga naar meest recente reactie

iecee

Iecee

geweldig idee
alles overal zaaien

http://www.guerrillagardening.be/


overal zaadjes
make things greener
dinsdag 5 april 2011 - 10:53
cetinel

Cetinel

zooo dat heeft dus een naam.
ik weet minstens van 2 forumleden dat ze wel es zoiets doen
het zijn dus guerrillastrijders!
dinsdag 5 april 2011 - 10:57
iecee

Iecee

we kunnen niet veel doen maar dit wel
dinsdag 5 april 2011 - 11:02
Eniavaswen

Eniavaswen

Heel leuk idee, de volgende keer als ik ga joggen moet ik misschien eens een pakje zaad meenemen.
dinsdag 5 april 2011 - 11:32
Feniks

Feniks

Ik heb er al eens aan gedacht om vanalles door het publiek gazon te zaaien, maar dat wordt helaas gemaaid...
Een buurvrouw had zo eens een braakliggend stukje volgeplant met leuke bloemen...maar dat werd gemold door de groendienst. In de plaats kwam er...je raadt het al...gras!
dinsdag 5 april 2011 - 11:35
Feniks

Feniks

Ik heb me al meteen lid gemaakt van hun facebook- en Flickrgroep
De guerillastrijder in me is ontwaakt!
dinsdag 5 april 2011 - 11:46
iecee

Iecee

blij dat ik hieraan kon meewerken
zeg het voort
dinsdag 5 april 2011 - 13:13
cee

Cee

Ik ben ook fan, nu nog een actie plannen in de buurt.
In ieder geval niet bij m'n overburen, want die spuiten alles gewoon weer dood.

En onder het mom van een oude boom mag je niet verplanten (90jaar), probeer ik ze zelf niet bij te brengen dat ze het op een andere manier zouden kunnen doen. Het is al sterk dat ze nog steeds in hun tuin werken.

Maar in het doodlopend straatje vlakbij zie ik wel mogelijkheden.
dinsdag 5 april 2011 - 13:43
Gehenna

Gehenna

Wij zijn zaad-terroristen
Zaadbommen maken en braakliggende, kale terreinen bekogelen. Of tuinen als die niet onderhouden worden en een bloemetje er mooi zou staan. Of bermen langs de snelweg, beekkanten, stomme graspleintjes als ze niet in het straatbeeld passen and so on...
Onbeperkte keuze om je bommen te droppen

Wel een beetje rekening houden met WAT je bommen maakt. Dus geen kweekgras of zo tussensteken
dinsdag 5 april 2011 - 14:36
Gehenna

Gehenna

Ja natuurlijk ... logisch, je moet wel een beetje zien wat er van nature groeit. Zaden verzamelen in de streek (gratis, kost niks, streekeigen). Je gaat toch geen 10km rijden om wat zaadbommen te gooien zeker.

dinsdag 5 april 2011 - 14:55
printemps

Printemps

Ik heb ook al zo iets dergelijk geprobeerd
Maar mijn rabarber is al gepikt

mvg
dinsdag 5 april 2011 - 16:03
iecee

Iecee

ja wel effe opletten wat je zaait want als onze natuurlijke flora laar overwoekeren door agressive invasieve planten gaan onze eigen vogels dood door gebrek aan voedsel voor hun jongen
dus bv geen springbalsemienen zaaien of papagaaienkruid of die grassen die de hooikoortsmet een maand doen toenemen ( ik kan zo gauw niet op de naam komen)
daarom is het gratis het bijenplanten zaad van de provincie zo ideaal omdat het streekeigen is

even denken of ik de uitleg van de imker nog weet;; in mais zit veel nectar maar geen honing dus er zit te weinig voeding in voor een bij maar die weten dat niet zodat ze het verkeerde mee naar huis brengen????

wil iemand dit voor mij in gewone mensentaal omzetten ?!!
dinsdag 5 april 2011 - 18:58
renate67

Renate67

HE het heeft een naam, ik was al zoiets van plan naast mijn tuin onder struiken van gemeente (nu wel heel mooi zijn forsythia die dus nu een gele zee vormen, helaas dat de plantsoenendienst die 2 jaar geleden 2 weken voor ze zouden gaan bloeien tot op de grond had afgesnoeid, Zijn ze nou helemaal gek geworden, de knoppen werden al dik).
1x per jaar spuit de gemeente daar en dan sterft al het groen af, met als resultaat dat het de rest van het jaar vol staat met zevenblad!!! dat dan lekker bloeit en rondwaait en doorwortelt.
Kijken of we met een paar mensen daar toch iets anders kunnen laten groeien.
Renate
dinsdag 5 april 2011 - 20:03
iecee

Iecee

ik dacht dat gemeente geen onkruid meer mochten spuiten met vergif.kan je navragen bij de milleudienst van de gemeente en bij de millieuambtenaar
woensdag 6 april 2011 - 11:44
renate67

Renate67

iecee
Daar heb ik in nederland nog niets van gemerkt, of het moet veranded zijn sinds voorjaar 2010. Weet iemand dat?
Renate
woensdag 6 april 2011 - 15:55
printemps

Printemps

Hier in Belgie mogen ze enkel nog vegen en branden
Verder maken ze de bewoners attent op het feit dat je het beter zelf ook niet meer gebruikt en dat je zelf instaat om je voetpad (stoep) en goot proper te maken
woensdag 6 april 2011 - 16:04
renate67

Renate67

Nederland loopt zoals steeds vaker weer hopeloos achter.
zucht Renate
woensdag 6 april 2011 - 16:08
Gehenna

Gehenna

Volgens mij woon ik op Mars en niet in België want hier spuiten ze er lustig op los. Ook op de speeltuin en niet alleen pesticiden maar ook ongediertebestrijding tegen vlooien en teken en muggelarven in't gras. Beter spuiten dan extra mannen inzetten om onkruid te wieden.
Daar ga ik helemaal mee akkoord
woensdag 6 april 2011 - 18:56
iecee

Iecee

volgens mij is het in nederland al veeeel langer verboden.
op millieugebied lopen ze hier in belgie altijd achter
woensdag 6 april 2011 - 20:55
lanne

Lanne

Enkele jaren geleden zag ik enorm veel wilde papavers in bloei staan op een verhoogde berm ( een prachtig zicht ) - dit was ongeveer een 100 m van een spoorwegberm , met een fietspad naast , waar alleen gras op staat .Ik wou de natuur een handje helpen en wachtte geduldig tot het zaad rijp was . Ik zag het al voor mij - een hele spoorwegberm vol bloeiende papaver .
Ik zaaide kwistig , maar de ontgoocheling was groot ! geen enkele papaver was boven gekomen ( uit duizenden zaadjes ! ) Een poging tot Flora vervalsing kan je dit niet noemen , gezien de zaden van 100 m verder kwamen . Nadien zag ik ook dat op de oorspronkelijke vindplaats van de papaver zaden ook geen enkele papaver meer stond , maar heel ander onkruid. Dit heeft waarschijnlijk iets te maken met vers omgewoelde grond en pioniersplanten , maar het fijne weet ik er niet van .
Ik ben het er wel mee eens , dat je niet zomaar overal wilde planten kan en mag zaaien omdat je soms de gevolgen voor de natuur niet kan inschatten en uiteraard mag je geen tuinplanten of exotische planten in de wilde natuur gaan uitzetten .
Maar de stad wat opfleuren en verwaarloosde stukjes wat kleur geven , dat zie ik wel zitten
groetjes
Lily-Anne
donderdag 7 april 2011 - 08:43
iecee

Iecee

erzijn zo van die natuurfanaten daarvan moet alles weg wat voor hun tijd is
modern noemen ze dat
kortzichtig fanatisme noem ik dat en ze weten meestal niet eens hoe de natuur in elkaar steekt
voor de bijen heb je heel veel vroege bloesem nodig want na de winter zijn ze vaak halfdood en dan worden de mooie vroegbloeiende bomen bomen gekapt waar iedereen blij van wordt

als ze bij mij een linde voor het huis zouden zetten gooide ik er een hele fles vergif over denk ik
die vieze plakkerige luizenbomen die alles smerig maken en waar niets aan is. en die de stoep omhoog drukken en de riolering kapot maken en die je om de paar jaar moet snoeien want de straat is niet breed genoeg voor lindes.

weg met de lindes in onze straten!!!!!!
er zijn genoeg mooiere
donderdag 7 april 2011 - 13:24
Feniks

Feniks

Ja, dat dacht ik ook...en linde ruikt ook heerlijk als hij in bloem staat....
donderdag 7 april 2011 - 13:40
Gehenna

Gehenna

Je hebt hier natuurlijk 2 soorten veel voorkomende linde. En 1 is de kleverige plaklinde. De ander de zilverlinde dacht ik.
Sta maar eens op de bus te wachten onze die bomen ... gortige kleverige boel en geen bushokje voorzien.
donderdag 7 april 2011 - 19:33
Feniks

Feniks

voor de sierkerslovers (deze staat voor mijn deur ):

[afbeelding verwijderd niet-https]


en de linde-liefhebbers:

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 8 april 2011 - 10:37
iecee

Iecee

ik heb niks tegen lindes op zich
maar ze horen thuis op een plein waar ze zich volledig kunne ontplooien
of van ousher op de boerenbuiten op boerenerven of grote oprijlanen bij buitenhuizen
een linde is een geweldige hoogstamboom die honderden jaren oud kan worden maar dan moeten ze hem op een plekje zetten waar hij ook zolang kan blijven staan zover als ze nu al weten
vrijdag 8 april 2011 - 11:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon