menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen stekken

Ga naar meest recente reactie

monsieurhatif

Monsieurhatif

Heb vorig jaar een stek genomen van mijn klimroos. Deze is mooi aan de groei.

Nu worden klimrozen normaal ge-ent op een onderstam.

Zal mijn stek ooit rozen dragen of heeft het geen zin deze rozen te stekken als je ze niet op een onderstam kan enten.

Alvast dank


zondag 13 maart 2011 - 11:22
cetinel

Cetinel

mijn vriendin doet dat ook wel eens,ik heb nu een gekregen van haar die ze zelf ooit had gestekt en die had hele mooie donkerrode bloemen,net zoals de moederplant,het deed er een jaar of drie over dacht ik om bloemen te krijgen.....
maar het kan dus wel degelijk...
mijn gekregen struik(aangeplant deze herfst) begint al mooi uit te lopen en deze zou al bloemen moeten krijgen,ik ben dus benieuwd.
zondag 13 maart 2011 - 14:08
Polplastron

Polplastron

Het enten van rozen heeft twee voordelen:
1) het geeft kwekers de mogelijkheid om vrij snel veel mooie rozenstruiken op te kweken.

2) sommige rozen groeien minder goed op eigen wortels of gaan op eigen wortels te snel uitlopers vormen. Met een onderwortel kan dit tegengegaan worden.

Het meest voorkomende argument is echter nummer 1. Tegenwoordig zijn er zelfs veel rozenliefhebbers die hun rozen liever op eigen wortel hebben en er zijn zelfs al een aantal kwekerijen die hier rekening mee houden. Het grote voordeel is natuurlijk dat je dan nooit meer wilde uitlopers hebt.

Hopelijk ben je wat met deze info.

Groeten,

Pol
zondag 13 maart 2011 - 14:14
dendrodan

Dendrodan

Stekken van rozen ,wist niet dat het kon.
Hoe ga je dan in feite te werk.
Een jong takje afsnijden e dan in stekgrond steken of niet?
zondag 13 maart 2011 - 20:41
iecee

Iecee

een van de makkelijkst te stekken planten,
gaat meestal gewoon al met een takje in de grond steken.
dinsdag 15 maart 2011 - 00:26
monsieurhatif

Monsieurhatif

Alvast bedankt voor jullie reacties allemaal.

Zelf stel ik rozen op de volgende manier.
Ik snij een stek waarop zeker een 5 tal blaadjes staan.
De onderste 2 blaadjes verwijder ik zodat ik minstens 2 ogen in de aarde kan steken en van de 3 overgebleven blaadjes snijd ik 2/3 weg van ieder blad.
Ik dompel de stek in stekpoeper (goed afkloppen daarna want er hoeft echt niet veel op te hangen) en steek hem in stekaarde met minstens 2 ogen.
Dan goed water geven.
Ik maak gebruik van potjes met een doorsnede van een 10 tal cm.
Hierover plaats ik dan de helft van een afgesneden pet fles van anderhalve liter waardoor ik een serre-effect creëer en de plant ook geen vocht verliest.
Succes verzekerd.
woensdag 16 maart 2011 - 18:41
marero

Marero

ik heb al 2 jaar achtereen geprobeerd om rozen te stekken en het is me nog nooit gelukt, toch doe ik alles zoals hierboven beschreven, wat doe ik dan nog mis?
woensdag 16 maart 2011 - 18:43
iecee

Iecee

er kunnen verschillende zaken fout zijn

de tijd van het jaar of te oude of te jonge stengels

of je stekt ze te nat, de grond moet tamelijk droog zijn en de lucht vochtig
woensdag 16 maart 2011 - 23:12
marero

Marero

dan zullen we nog maar eens proberen zeker, op hoop van zegen
woensdag 16 maart 2011 - 23:54
cetinel

Cetinel

ik heb een paar maand geleden rozen gestekt.
deze stonden in het ouderlijk huis,allee de tuin ervan.
aangezien het huis verkocht word wou ik toch een aandenken aan papa zijn rozen,geen idee welke het zijn want ze stonden er al toen papa het huis kocht ettelijke decennia geleden.
wegens jaren geen onderhoud was het een oerwoud van stekels en takken en ook bijna niet meer te zien welke van de veredelde roos en welke grondscheuten waren.
heb dan maar gedacht: de iets minder uitbundig groeiende takken zullen wel de veredelde zijn(en ook die waren ettelijke meters lang )
ik heb van een aantal rozen stuk of twintig stekken allemaal tesamen in een grote bloempot met tuingrond gestoken en regelmatig water gegeven..
vandaag zag ik een paar knopjes
dus ikke blij!!
het is inderdaad makkelijker dan ik dacht,maar ik had dus echt niet gedacht dat er dit jaar bloemen zouden zijn....
dinsdag 5 juli 2011 - 08:02
cetinel

Cetinel

niet echt,maar wat niet is kan komen
ik heb de knoppen ook maar daarjuist opgemerkt toen ik het onkruid er vantussen pulkte(dat groiet welig zelfs in een pot die stikt van de rozenstekken)
alle stekken zitten bijeen op heel korte afstand(om de paar cm ongeveer)dus om daar o,kruid vantussen te halen is een leuk jobke
dinsdag 5 juli 2011 - 08:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon