menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Springstaartjes

Ga naar meest recente reactie

koddeken

Koddeken

Ik word werkelijk moedeloos van deze wezens.
Intussen is het waarschijnlijk zo'n 2 jaar geleden dat ik op dit forum voor het eerst een vraag stelde over dit verschijnsel, waarop jullie mij de zeer waarschijnlijke diagnose van springstaartjes cadeau deden.
Verpotten en wortels spoelen, zeer matig water geven, ik doe oprecht mijn best maar mijn bloempotten blijven deze witte krioelende weelde om de zoveel maanden vertonen. Het lijkt dan soms even beter te gaan als ik behandel met Polysect Insecticide maar ze komen toch terug. Ik durf geen regenwater meer gebruiken maar blijkbaar heeft dat geen invloed;
Vorige week ben ik aan het zaaien geslagen en heb ik alle bakken met een deksel in de garage geplaatst... en daar zitten ze nu zelfs in. Ligt het aan de potgrond? Ik put zeker geen 2 jaar uit dezelfde zak, maar die zakken staan wel altijd in mijn tuinhuis. Zou het probleem daar beginnen?
donderdag 3 maart 2011 - 21:38
cetinel

Cetinel

wat zijn springstaartjes??wormpjes of zo die in je grond zitten??
donderdag 3 maart 2011 - 21:41
koddeken

Koddeken

Het lijken zeer fijne korte wormpjes maar ze hebben eigenlijk poten; ze lopen ook duidelijk ipv te kruipen. Blijkbaar hebben ze een krachtige staart want als je erop blaast gooien ze zich met een rotvaart omhoog en ben je ze kwijt. Ze zitten nooit op de plant zelf - denk ik- maar altijd op en onder de aarde.
donderdag 3 maart 2011 - 21:53
koddeken

Koddeken

Dat is een erg nuchtere kijk op de zaken en je hebt misschien wel gelijk... maar als ik op tafel een plant staan heb en ik zie die beesten met tientallen rondrennen ben ik niet zo gelukkig ze in huis te hebben
donderdag 3 maart 2011 - 22:08
koddeken

Koddeken

Je hebt daar ook weer een punt en daar kunnen we eindeloos over doorgaan, maar uiteindelijk ben ik op zoek naar de reden waarom ze hier blijven verschijnen en wat ik eraan kan doen. Want hoe je het ook draait of keert, een bloempot met zo'n krioelende witte massa verliest nogal wat van zijn decoratieve waarde. Ik ga een groenteboer met aangevreten sla ook niet proberen overtuigen dat hij blij mag zijn met al die mooie vlinders.
donderdag 3 maart 2011 - 22:21
Polplastron

Polplastron

Inderdaad weer een goede tip van Birdwatcher: potgrond afdekken met een laagje (fijn) grind ontmoedigt hen enorm. Het ziet er overigens ook netjes uit en zorgt er tevens voor dat de potgrond minder snel uitdroogt.

Bijna al mijn kamerplanten hebben zo'n laagje en ik heb hier nog nooit springstaarten gezien (in huis).

Groetjes,

Pol
vrijdag 4 maart 2011 - 08:33
cee

Cee

Naar t'schijnt zou een druppel tea tree olie ze moeten het hoekje om jagen.
Wel niet in de aarde doen maar de druppel fijn op de rand van je pot wrijven. de geur alleen al zou voldoende zijn. Anders zou je plant er niet echt blij mee zijn.

Laat je het weten of het werkt?

Springstaarten leven op schimmels en dood organisch materiaal, en doen eigenlijk dus meer goed dan kwaad, het zou kunnen dat de aanwezigheid van de springstaarten wijst op een ander probleem met je plant (wortelrot?). Best dus ook eens bekijken. In de lente is het toch een goed moment om je plant eens te verpotten.

En ben je zeker dat het springstaarten zijn en geen rouwvarenmug? Met rouwvarenmug heb je ook last van mini mini vliegjes, waar de maden in veranderen.

succes
vrijdag 4 maart 2011 - 09:05
koddeken

Koddeken

Bedankt voor de goede raad, ik ga het zeker proberen, verpotten en wortels spoelen, wit grind en ik haal tea tree olie in huis. Dat laatste had ik eigenlijk al moeten doen want nu herinner ik me dat iemand me hier ooit op wees.
Ik zal nog spaarzamer proberen wateren maar ik kan echt moeilijk geloven dat ik er nu mee overdrijf.

Ik hou jullie zeker op de hoogte; nogmaals bedankt!
zaterdag 5 maart 2011 - 16:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon