menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie kent deze zaaddozen

Ga naar meest recente reactie

Walter24

Walter24

Rond de tijd van haloween was ik in een tuincentrum en lag er een zakje gemerkt als "minipomoentjes".
De verkoopster dacht dat het een imitatie was in papiermaché of zo, ik dacht bij nader toezien aan zaaddozen. Het was niet duur dus even mee naar huis en inderdaad, er zaten zaden in de kleine "pompoenen". Kent iemand van jullie deze zaaddozen, het kan dat ze kunstmatig gekleurd zijn, ik maakte een foto met een stuk van 2 euro erbij om de grootte te laten zien. Ik ben weer eens nieuwsgierig. [afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 3 december 2006 - 22:07
giteitler

Giteitler

Het zijn de vruchten van de kardinaalshoed (euonymus europaeus) Dat is een bladverliezende struik met vierkante takken. Die staat bij mij in de 'bostuin' en de 'vruchtjes'zien er precies zo uit.
Groeten,
Irene
maandag 4 december 2006 - 14:04
Rodger

Rodger

mmm.. ze lijken erop maar een vrucht van kardinaalshoed heeft maar vier rondingen en hier tel ik er zes .
en de zaadjes zijn normaal licht van kleur . Dus twijfel ..twijfel ..twijfel.
maandag 4 december 2006 - 19:13
hugo

Hugo

De vruchten van kardinaalshoed zijn stomp vierkantig, 4-hokkig en roze-rood. Per hokje is er 1 zaad. De zaden zijn wit en worden omgeven door een oranje zaadrok. Ze zijn iets giftig.

ik volg Rodger in zijn twijfels, maar kan ze ook niet thuisbrengen

groetjes
maandag 4 december 2006 - 19:38
Walter24

Walter24

Bedankt alvast aan wie helpt zoeken, ik controleerde nogmaals de zaaddozen en vond dat de meesten zes partjes bevatten dus zeskantige schijfjes per zaaddoos en de zaden, 1 per partje, zijn zwart. Misschien weet iemand nu iets meer.
Groeten alvast
Walter
maandag 4 december 2006 - 22:08
ines

Ines

Oeisje deze dozen gelijken ook op de Rhus radicans of Gifsumak vruchtdozen en ze zijn giftig...
Misschien daarom ligt er een laagje verf op...
Groetjes,ines.
dinsdag 5 december 2006 - 00:14
Tine

Tine

Ines, bedoel je daar de fluweelboom mee? Daar heb ik nog nooit zaaddozen gezien, wel kleine bolletjes.

Tine.
dinsdag 5 december 2006 - 11:39
Rodger

Rodger

De gifsumak (Toxicodendron radicans, Rhus radicans of Rhus toxicodendron; Engels: Poison Ivy) is een struik van ongeveer 30 tot 100 cm hoog. Het is een giftige plant met uiterst scherp sap, dat bij plukken een gevaarlijke huiduitslag kan veroorzaken. De plant heeft koordachtige stengels die uit wortels opschieten. De stengels zijn rechtopstaand of meer kruipend afhankelijk van de hoeveelheid licht, grondsoort, vocht enzovoort.

De bladeren zijn ovaal tot eirond variërend van 5 tot 15 cm lang en de breedte is 2/3 van de lengte. Het blad is veernervig De bladstengels zijn halfcirkelvormig. De bovenkant van het blad is glad en glanzend. De onderkant is donzig. De bladranden zijn soms glad, soms gelobd soms gekarteld. Alle variaties kunnen op één plant voorkomen. De bloemetjes zijn groen/wit en groeien aan stengeltjes die naast de nieuwe loten uitgroeien. Ze staan in een stijgende spiraal om de stengel en hebben 5 kleine bloemblaadjes en 5 stuifmeeldraden. Het vruchtje is klein rond en droog, vaalwit tot groenig en bevat een hard benig zaadje.

De stengel, bladeren en bladstelen hebben tussen de cellen openingen zitten waaruit de actieve stof urushiol komt. Die stof oxideert aan de lucht bij vochtige omstandigheden en maakt een zwarte plakkerige stof op het oppervlakte van de plant. De oxidatie vermindert de giftigheid niet. De inktachtige stof op de plant gaat niet meer uit linnen of katoen en is oplosbaar in ether.

Nee volgens mij is het deze ook niet ,de vruchtjes zijn te klein en bevatten maar een pit .
Verder zoeken zal de boodschap zijn .
groetjes
rodger
dinsdag 5 december 2006 - 12:34
ines

Tekst aangepast

Ines

Walter kan U eens eentje open maken en het zaad eruithalen, de binnenkant kan ook een
aanwijzing hebben? Een macro foto van de binnenkant zou ook iets zijn...
Ik heb al vanalles gedacht...en kan U misschien eens stukje verf afkrabben van de schors zodat
de eigen kleur te zien is?
We zoeken verder mee

Nu ik heb zeker een aanwijzing dat het inderdaad ECHT om heel kleine minipompoentjes gaat,
nu alleen de naam nog van deze kleine dreumessen...
dinsdag 5 december 2006 - 14:31
ines

Ines

Ja gevonden, de naam is "AUTUMN MINI'S", HARVEST MINI'S,ORANGE MINI'S,INDIAN CORN MINI'S en worden meestal in een zak te koop aangeboden .
dinsdag 5 december 2006 - 14:40
ines

Ines

[afbeelding verwijderd niet-https]
Kerstdecoratie met mini pomoentjes(netfoto)
dinsdag 5 december 2006 - 14:44
Rodger

Rodger

Ines , prachtig opsporingsresultaat !!!
rodger
dinsdag 5 december 2006 - 17:30
Walter24

Walter24

Ines en de anderen, enorm bedankt voor al jullie moeite, ik probeer volgend jaar zeker deze pompoentjes te zaaien, als er onder jullie zijn die het ook willen proberen, ik heb nogal wat zaad, geef je adres maar door, maar vertel in je mail wel om welk zaad je vraagt aub.

Maar....ik heb nog een moeilijke vraag: Ik kocht op mijn zwerftochten voor mijn werk een mooi plantje, dat blijkbaar een hang plantje moet worden. De winkelierster wist alleen dat het een schildpad plantje noemde. Als ik echter op Google ga zoeken vind ik op schildpad plant een viertal verschillende soorten maar natuurlijk mijn plantje niet. Eerst een beschrijving: de blaadjes zijn duidelijk van het succulent type , ik bedoel vetplantachtig, glanzend oppervlak met veel vocht in en in verhouding erg dik, ik schat dat de blaadjes zo'n halve cm. dik zijn terwijl de grootste maar twee cm. doorsnee hebben. die blaadjes hangen et een erg kort steeltje aan een draderige takje, voor diegenen die het lantaarn plantje kennen(Ceropegia) wel daar doet dit schildpad plantje erg aan denken, alleen zitten bij de schildpad plant de bladeren veel dichter bij elkaar en zijn de bladeren veel dikker.hierbij nu de foto's: [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
Op de tweede foto zie je kleine takjes uitsteken, ik vermoed dat dit de bloeiwijze is of een aar met fijne zaadjes. Heeft iemand enig idee?? De uitdaging is er voor jullie en ik ben al nieuwsgierig.
Walter
dinsdag 5 december 2006 - 21:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon