menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel

Ga naar meest recente reactie

dumela

Dumela

Dag,

Ik zou graag in mijn border lavendel willen planten.

Heeft deze plant veel onderhoud nodig?
Zijn er verschillende soorten in?
Komen er veel bijen op af? En blijven die bijen hierdoor weg van je tuintafel in de zomer?

Alle tips/ervaringen mbt lavendel zijn welkom!
woensdag 23 februari 2011 - 16:43
Plantadvies

Plantadvies

Zorg dat de stanplaats in de volle zon is. Zolang er genoeg te snoepen valt voor insekten in je tuin (bloemen), zullen insekten niet op je tuintafel komen.

Plantadvies
http://www.plantadvies.com
woensdag 23 februari 2011 - 17:06
Polplastron

Polplastron

Ik zou graag in mijn border lavendel willen planten. Heeft deze plant veel onderhoud nodig?
Nee: een tot twee keer snoeien per jaar is voldoende. Meestal wordt lavendel na de bloei een klein beetje teruggesnoeid (1cm), maar de hoofdsnoei ligt in maart: dan mag de lavendel vrij stevig worden teruggesnoeid. Jonge lavendel mag zelfs om de twee jaar tot zo'n 20cm boven de grond worden teruggesnoeid. Oudere lavendel is gevoeliger en mag niet te diep worden gesnoeid: houtige stengels zonder blad lopen dan niet meer uit.

Zijn er verschillende soorten in?
De winterharde lavendels zijn bijna allemaal cultivars van Lavandula angustifolia.
"Munstead" is een mooie met grijs-blauwe bloemen, maar de bloei is vrij kort.
"Hidcote" heeft donkerblauwe bloemen en zou een langere bloeitijd hebben.
Er zijn echter ook roosachtige en witte variëteiten te verkrijgen naar gelang je smaak.

Komen er veel bijen op af? En blijven die bijen hierdoor weg van je tuintafel in de zomer?

Op lavendel komen massa's bijen en hommels af. Het zijn mooie en nuttige beestjes die geen mens iets doen (Tenzij je je hand erop zet: ik heb het ooit per ongeluk gedaan en dat viel even niet mee hoor! ).

Bijen komen ook NOOIT aan tafel (tenzij jullie er een vaas met bloemen hebben staan natuurlijk!).

Wat jij vast bedoelt zijn wespen. Dat is een heel ander dier. Wespen zijn eveneens erg nuttig en sierlijk, maar in een bepaalde tijd van het jaar kunnen ze erg lastig zijn omdat ze dan eiwitrijk voedsel nodig hebben en dat dus komen zoeken aan de picknicktafel.

Lavendel trekt geen wespen aan, maar het houdt ze ook niet echt weg.
Houd voedsel op tafel zoveel mogelijk afgedekt (vooral suikerrijke zaken), drink uit een glas i.p.v. uit een blik of flesje en dek ook je glas zoveel mogelijk af.
Indien je wespen met rust laat, doen ze niets. Mijn drie kleine kinderen zijn nog nooit gestoken geweest: ze weten hoe ze ermee moeten omgaan.

Groeten,

Pol
woensdag 23 februari 2011 - 18:28
Gehenna

Gehenna

Bij mij zaten er bijna geen bijen op de lavendel. Wel een massa hommels. De bijen zaten in de Lavaterra en de wespen kwamen van hun water drinken
woensdag 23 februari 2011 - 20:16
Polplastron

Polplastron

Merci voor't compliment! Helaas moet je voor een volledig antwoord vaak een hele brief typen! Soms lijkt het me wel een beetje té!
donderdag 24 februari 2011 - 10:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon