menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen- ginkgo- en bijen-vraagjes

Ga naar meest recente reactie

SterrenKruid

SterrenKruid

Beste tuinvrienden,

Binnenkort verhuis ik, verplicht door omstandigheden, van een huis met stadstuintje naar een stadsappartement met balkon. Dit balkon is +/- 5 meter breed en is gericht naar het zuidoosten, heeft in de zomer zon tot ongeveer drie uur. Het zal met veel verdriet zijn dat ik afscheid zal moeten nemen van mijn tuintje, mijn mini-paradijsje.

In dit verband drie vragen:

1. Ik heb in mijn tuintje verschillende rozelaars: apothekersroos, witte bosroos e.a., maar ook een Madame Alfred Carriere. Kan ik van deze laatste een stekje nemen en dat laten groeien in een pot op het balkon? Zal die plant in een grote pot nog gedijen? Ik zou ze wel langs de muur kunnen leiden.

2. Kan je een Ginkgo biloba in een grote pot op een balkon houden?

3. Mijn toekomstige appartement zal zich op de dertiende verdiepeing bevinden. Heeft het zin daar nog bloemen te houden die vlinders en/of bijen aantrekken? Vliegen die beestjes zo hoog?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!




*SterrenKruidje*
zondag 20 februari 2011 - 14:56
daucus

Daucus

Ginkgo wordt veel te groot voor je balkon, kies dan voor een kleinblijvend struikje of boompje.
Ik kan me voorstellen dat je deze prachtige roos graag mee wilt nemen, maar ook deze groeit meters hoog, kies ook voor een lage roos, zou ik zeggen.
Je mag ook vlinder-en bijentrekkende bloemen kweken voor jezelf! Als jij de enigste bent die bloemen kweekt op het balkon, zul je vast niet veel insecten zien, maar als veel balkons er uitzien als kleine tuintjes heb je vast meer kans.
Erg jammer voor je dat je moet verhuizen, maar gelukkig is op een balkon veel mogelijk. Succes!!!!
zondag 20 februari 2011 - 16:49
Lorie

Lorie

Er bestaan heel wat ginkgo soorten die heel klein blijven en gerust in pot kunnen. Kijk maar ff rond op het net!
maandag 21 februari 2011 - 09:45
printemps

Printemps

Van een Ginkgo kan je ook een Bosai maken
(ik heb een aangekochte)

mvg
woensdag 23 februari 2011 - 15:04
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De rozen kunnen goed in een pot. Rozen laten zich goed stekken alleen vormt niet elke gecultiveerde roos een stevig wortelstelsel. Ik heb er wel goede ervaringen mee.
donderdag 24 februari 2011 - 16:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon