menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogelmelk gered van de ondergang

Ga naar meest recente reactie

cee

Cee

Er zijn nu al enige tijd werken aan de gang langs de baan die ik neem als ik ga werken, en ik heb daar gemerkt dat ze er met de grove bulldozer door gaan.
Zag ik toen niet juist enkele mooie toefjes vogelmelk (Ornithogalum umbellatum) de kop opsteken, ik kon niet anders dan ze redden van de totale ondergang, want zo 30 asfalt zou hun wel eens kunnen teveel worden.

Het grote probleem was dat er naast die mooie vogelmelk ook heel duidelijk zevenblad te zien was.

Nu vraag ik me af wat ik best met die vogelmelk doe, naar t' schijnt kan je die ook binnen als kamerplant houden? Dan zou ik kunnen afwachten of er ook zevenblad tussen de knolletjes zit of niet, en dan mogen ze de tuin in.

Iemand ervaring met vogelmelk als kamerplant.

andere tips zijn natuurlijk ook welkom
maandag 14 februari 2011 - 15:55
Kiptaro

Kiptaro

Prima reddingsactie!

Maar ik zou hem niet binnen neer zetten, het plantje is namelijk beschermd en als je hem naar binnen zou halen en iemand merkt dat, kan je een redelijke boete verwachten.

In de tuin zetten en als er naar gevraagd word zeggen dat hij er vanzelf gekomen is, is een prima optie.

*In Nederland is hij beschermd, ik weet niet hoe dat in België is.
maandag 14 februari 2011 - 16:15
polidor

Polidor

Tja, en het zou best kunnen dat indien ze merken dat je een paar van die struikjes redt van de ondergang door ze mee te nemen dat je er nog een flinke boete bovenop krijgt. Dat noemen ze dus ook in België natuurbescherming.
Maar hier bij ons is alles prima met de natuur hoor. De belastingbetaler betaald mee voor de natuurverenigingen. En wat doen deze? Weidegebieden aankopen en verschralen door hooien en nog eens hooien. Dan krijgen ze weideverschraling en....kunnen ze wilde orchissen uitzaaien. Niet waar natuurlijk! De zaden van die wilde orchissen zaten nog in die grondzaadbanken wordt er beweerd.
Als dergelijke beheersmaatregelen aantonen dat alles terug in orde is met de natuur dan staan we er in België goed voor. Ontelbaar zijn de wandelingen in de natuur waar met trots verwezen wordt naar die wilde orchideeën als orgelpunt.
Terwijl de meeste van die wilde orchissen-soorten er juist komen door menselijk ingrijpen. (hooien en verschralen van gronden) Vroeger deden de boeren dat gratis. Tegenwoordig moet de belastingbetaler dus opdraaien voor zaaiers en maaiers te betalen.
Of dit een bewijs is dat de natuur erop vooruit gaat is dus twijfelachtig volgens mij.
Want ik zaai ook allerlei plantjes in mijn tuin en maak deze geschikt voor die plantjes. Alleen wordt ik daarvoor niet betaald door de belastingbetaler.
Ik ben dus waarschijnlijk ook een groene jongen. Op mijn manier dan wel.
Spijtig dat ik er geen goed betaalde broodwinning aan kan overhouden aan mijn manier van planten kweken. Integendeel zelfs. Als ik mijn buddleias (vlinderplanten) snoei moet ik voor het takhout nog zwaar betalen op het containerpark. En alsof dat nog niet volstaat moet men bij ons op het containerpark dat snoeihout takje per takje via een hoge roltrap deponeren in een hoge container. Een remorkse houtafval wordt dan al vlug een risicovolle en zware dagtaak. En zou het met dat geld zijn ;dat ik betaal voor mijn vlinderplanten;
dat men orchideeën kweekt? Of heeft men in België twee soorten natuur?
Een betalende voor de zuurstof-productie en een gesubsidieerde voor de hobby van sommigen met rare hersenkronkels.
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Vlinders zijn er om betaald geteld en gestatistikeerd te worden maar vlinders onbetaald voederen via waardplanten; die bovendien nog zuurstof produceren; moet worden afgestraft. Bomen en struiken in een tuin zijn afval, dezelfde bomen en struiken in een bos worden gesubsidieerd.
Sorry, maar mij gaat dat hele scheppingsverhaal mijn petje te boven.
Ik zal waarschijnlijk niet slim genoeg zijn om het te begrijpen.
Het zal waarschijnlijk ook hier wel zo zijn omdat er een verschil is tussen zwarte en witte huidkleurigen. In de taal van Voltaire zegt men immers ook :"C'est très bien, la petite différence". Zoals in sommige landen zelfs het verschil tussen rok en broek bepaald hoeveel mens je bent. Het is niet omdat wij dat juist gek vinden dat anderen ook over onze cultuur en gewoonten soms gekke ideeën krijgen.
Ik kan ze begrijpen.
maandag 14 februari 2011 - 17:27
Kiptaro

Kiptaro

Wij hebben geen eens meer een container en/of plaats waar we groenafval kwijt kunnen, ja bij een grofvuil verwerker en dan veel betalen.

Ons word verteld om ons huis tuin en keukenafval zelf maar te verwerken op een compost hoop, zonder dat men er iets voor krijgt, daarnaast moest het plastic van het andere vuil natuurlijk wel gescheiden worden! want dat is milieu vriendelijk, maar als de heg iets te hoog word staan ze gelijk aan de deur met de vraag of je hem zo spoedig mogelijk wilt inkorten of verwijderen.

Tja, onze west Europese regels steken vaak krom in elkaar.
maandag 14 februari 2011 - 19:16
moetje1951

Moetje1951

@cee: Pas op met zevenblad! zorgvuldig de bolletjes van de vogelmelk scheiden van de lange typische wortels van het zevenblad.
Als je nog vogelmelk wil, je weet me wonen. En ..ze zijn giftig! oppassen voor je dochtertje, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Moetje
maandag 14 februari 2011 - 19:31
polidor

Polidor

Nee hoor geen roltrap. Wel eentje die je kunt van plaats zetten met twee wielen eronder. En voor de rest ijzeren treden heeft naar boven. Maar als je boven op het platform komt staat daar langs twee zijden een ijzeren leuning. Gelukkig maar.
Want de eerste keer dat ik er ging liep ik op een tak en sloeg voorover tegen die leuning. Anders was ik van ruim drie meter hoog naar beneden gedonderd.
Alhoewel. Ik had mij toch serieus bezeerd en was met de plaats waar mijn pacemaker zit tegen die leuning gedonderd. Gelukkig bracht een onderzoek in de kliniek Gasthuisberg in Leuven aan het licht dat er ondanks de pijn met die pacemaker niks verkeerd was. Maar dan vloek je wel een paar keer als je het aan de hand hebt. Ik vind dat degene die zulke systemen uitvindt om mensen te kl.....
gerust de kogel mag krijgen. En daar blijf ik bij.
Hoe vlugger, hoe liever zelfs.
maandag 14 februari 2011 - 19:39
renate67

Renate67

Als je bolletjes nu uit gaat zoeken heb je veel kans de uitlopers te beschadigen.
ik zou in pot in tuin zetten (wie ziet dat nou) en als er dan zevenblad bij opkomt als loof vogelmelk volledig is afgestorven dan bolletjes van rest inhoud pot scheiden en in tuin planten, als er dit jaar geen zevenblad in pot opkomt kun je je de moeite van het uitzoeken bolletjes besparen.
renate
maandag 14 februari 2011 - 21:22
jdcoster

Jdcoster

In België is ornthogalum umbellata bij mijn weten niet beschermd.
Ik heb er ook hier en daar wat verwilderd staan in de tuin en diegene die in dichte toefjes staan zijn nogal ziektegevoelig. Ik meen dat je dat toefje best uit elkaar haalt en steeds slechts enkele bolletjes bij elkaar plant. De bolletjes die meer ruimte hebben bloeien steeds en van de andere sterft het loof af, nog voor de bloei.
Waarschijnlijk zal de bloei voor dit jaar verloren zijn maar op termijn boek je winst en dat zevenblad ..., dat zul je ondertussen dan wel gevonden hebben.
maandag 14 februari 2011 - 23:16
cee

Cee

Veel tips gekregen, waarvoor dank,

Ik denk dat ik enkele bolletjes uit de toefjes zal halen om binnenshuis te testen en de rest gaat dan na een superintensieve controle gewoon rechtstreeks de voortuin in. Daar staan ook alle andere giftige planten, zodat het kindje er niet aan kan.

Het wordt dus een nog giftiger voortuin, maar daarom zeker niet minder mooi. Je kan er nog met moeite een niet giftig plant vinden.

@moetje: Als er ergens een tuin waar die zich goed genoeg voelt om zich te vermeerderen is het inderdaad de jouwe wel. Het is daar dan ook een mini ecosysteempje op zichzelf aan het worden ondertussen. PS: heeft dee kamerlinde bij jou gebloeit, bij mij was het dit jaar niks.

dinsdag 15 februari 2011 - 08:52
moetje1951

Moetje1951

@Cee: Ja, maar in mijn mini ecosysteempje ben ik ondertussen vergeven van het zevenblad. Hoe meer ik er uit haal, hoe meer ik er heb. Ik heb nu besloten er verder niks meer aan te doen en als het te erg wordt eet ik ze maar op!
De kamerlinde is flink gegroeid maar heeft niet gebloeid. Wel veel nieuwe blaadjes. Maar ik heb geduld. Heb er een gezien in een tuincentrum die wel bloeide. Wat zijn de bloemen mooi hé, maar die was echt niet te betalen! Ik vind het trouwens veel prettiger een klein plantje te zien groeien dan een kant en klare plant te kopen!
Sorry voor het off topic gaan.
dinsdag 15 februari 2011 - 09:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon