menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie kent de zaaitijd

CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo iedereen,

Vandaag enkele zaadjes gevonden die nog in de kast lagen. Natuurlijk wil ik deze ook graag zaaien. Maar wie kan me de zaaidatum geven? Ik ga ze voorzaaien binnen in huis.

Dit zijn de zaden:

-Scabiosa Black Night
-Iris Pseudacorus
-Luciferplant
-Agrostemma githango
-Cosmos bipinnatus mix
-Lilium martogon

groeten
Cedric
donderdag 10 februari 2011 - 09:27
marero

Marero

cosmos kan je tegen eind maart binnen zaaien in potjes, kiemt snel
iris zaaien ook in voorjaar,scabiosa's vanaf februari binnen voor bloei in het zelfde jaar,de rest weet ik niet
***met dank aan nell's zaden en plantjes site***
donderdag 10 februari 2011 - 11:17
cee

Cee

Hey,

Ik zou de scabiosa en die iris nu al in een koudebak zaaien en de cosmos kan je nu binnen voorzaaien.
Met de luciferplant zou ik toch zeker wachten tot maart vooraleer hem voor te zaaien (binnen) of in mei buiten ter plaatse zaaien.

Met de rest zou ik nog een eventjes wachten:

agrostemma: buiten ter plekke zaaien zoals eenjarigen in een bloemenweide. (ten vroegste half april)

voor je lilium moet je zelf maar eens het volgende lezen:

http://www.tuinclub.be/tuinartikels/lelies%20zaaien.htm
donderdag 10 februari 2011 - 11:34
Tuinprins

Tuinprins

Norman Deno schrijft in zijn boek Seed Germination: Theory and Practice over Lilium martagon:

L. martagon germ. 70(73% in 1-12 w)-40(23%) and 40(2%)-70(87%) using
seed DS 6 m at 70. Fresh seed germ. 70(68%)-40-70(2%)-40(23%) and 40(6%)-
70(22%)-40(18%)-70(40%). Only the bulb and root develop at 70, and a 3 m at 40
and a return to 70 is required for development of the single true leaf. Germination is
hypogeal.

70 = 21 graden Celsius
w = weeks
DS = dry storage
hypogeal = hypogeisch. Hypogeische ontkieming wil zeggen dat in de warme periode ondergrondse ontkieming plaats vind en er eerst een wortel of bol/knol wordt gevormd. Bij Lilium martagon is na de warme periode een koude periode (5 graden Celsius) van minimaal drie maanden nodig om tot bovengrondse ontkieming te komen.


Over Iris pseudoacorus zegt Deno:

I. pseudoacorus germ. 70L(55% in 2-12 w)-40-70L(9%), 40-70L(3/4), and
none in 70D or 40-70D using seeds which had been DS 6 m at 70 followed by WC for
4 w. Germination was lower without the WC as shown by 70L(1/6), 70D-40-70L(5/7),
40-70L(6/1 1), and none in dark treatments. Fresh seed germ. 40-70L(50%) and 70-40-70L(50%). Unfortunately fresh seed has not yet been subjected to 70L, but
presumably it would act much like DS seed.

L = light

Bij deze Iris moet het zaad dus niet bedekt worden met grond anders ontkiemt het zaad niet (lichtkiemer).


Gegroet, de tuinprins
donderdag 10 februari 2011 - 20:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon