menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lathyrus - Siererwt - Reukerwt

Ga naar meest recente reactie

Vlinderr

Vlinderr

Ben je, net als ik, een liefhebber van Lathyrus? Ben je het nog niet, maar wil je toch een keer Siererwten proberen? Volg dit topic dan, en vul ‘m aan. Geeft tips, commentaar, stel vragen of beantwoord ze. Laat ons meegenieten van mooie foto’s enz. Zo ontstaat er een topic vol antwoorden en ervaringen.

Waarom Lathyrus: Het is een plant dat het goed doet in een pot, kuip, hanging-basket, de volle grond enz. enz. Je kunt er eindeloos bloemen van afplukken voor in de vaas. Er is een eindeloze keus en variatie aan kleuren. De L. Odoratus soorten ruiken heerlijk. Ze zijn makkelijk te kweken. Gewoon heel mooi dus.
Waarom niet: De stengels zijn slap. Relatief kort vaasleven.

Moment van zaaien
Het is begin februari. In de eerste weken van februari begin ik altijd met de eerste zaailingen. Dit herhaal ik elke eerste week van de maand (t/m juni). Op deze manier heb ik een lente, zomer en nazomer vol bloemen. Het ene jaar begint het voorjaar vroeg, en kun je vroeg genieten van bloemen, sommige jaren kun je lang genieten van de nazomer van de bloemen. Dit verschilt per jaar. Van sommige soorten heb ik maar drie of vijf zaden. Deze laat ik liggen tot het zaaimoment in maart.

Zaden
Ik verzamel al een paar jaar zaden van Lathyrus soorten. Soms lukt het me om goede zaden over te houden, soms ook niet. Ik koop zaden via Marktplaats of een zadenhandel. Ik ruil ook zaden (bijv. via de Nationale Proeftuin).

Soorten Lathyrus
Er zijn verschillende soorten Lathyrus. Niet alle soorten ruiken zo lekker als de Lathyrus odoratus. De meeste soorten zijn eenjarig. De Lathyrus latifolius is een vaste soort.
Wanneer je verschillende soorten in je tuin kweekt, is er een kans dat de zaden niet soortecht zijn. Houd hier rekening mee, ook wanneer je zaden koopt of ruilt met een andere hobbytuinier.

Lathyrus houdt van zon en een beetje warmte maar verdraagt de hete zomerzon niet. Zet de plant dan ook op een plek waar het rond het middaguur een beetje schaduw krijgt. Lathyrussen met lange klimranken hebben steun nodig. Dit kan een hekwerk zijn of een steun van bijv. stokken of takken. Lathyrus houdt van een goed bemestte grond.

Materiaal
Wat ben je nodig om te beginnen met zaaien?
Zaden
Schuurpapier
Lauwwarm water
Bekertjes of bakjes
Pot- of zaaigrond

De zaden van Lathyrus zijn kogelrond en vaak kei- en keihard. Je kunt de zaden zo in de grond doen, maar enige voorbehandeling vergroot de kiemkans.
Neem een stuk schuurpapier. Leg daar een paar zaden tussen en rol de zaden tussen het papier totdat ze dof en een beetje beschadigd zijn.
Doe lauwwarm water in een bekertje of bakje en laat de zaden een tot twee dagen weken.
Doe potgrond of zaaigrond in een potje. Leg de zaden op de grond en bedek ze.
Dek het zaaibakje af met plastic en zet het op een warme plek. (18-20 graden C). Zaden van de vaste Lathyrus (L. Latifolius) zijn zo hard dat je ze moet overgieten met warm water en minstens drie dagen moet laten weken. De zaden zwellen dan op. Het duurt twee tot drie weken voordat de zaden kiemen.
Wanneer je hoge bekertjes gebruikt, kun je de zaden in het bekertje laten staan.
Lathyrus vormt een lange penwortel en heeft een hekel aan verspenen en verplaatsen.

Bloemen & Planten

zaterdag 5 februari 2011 - 16:36
Vlinderr

Vlinderr

Voor dit jaar ik de volgende soorten verzameld en overgehouden van



Vandaag heb ik de eerste handelingen verricht; schuren en in de week zetten van de zaden. Zoals je kunt zien heb ik van plastic knijpers naamstekers gemaakt. Ik heb elke soort een nr. gegeven. Zo houd ik overzicht. Normaal houd ik een logboekje bij in een schrift. Dit jaar houd ik dit bij op een topic. Van elke handeling en resultaat zal ik wat vertellen en laten zien.

Bloemen & Planten

zaterdag 5 februari 2011 - 16:38
LauraK

LauraK

Wat een leuk en leerzaam topic is dit! Toevallig heb ik onlangs een paar soorten zaden
van de Lathyrus gekocht -zal zo opzoeken welke soorten het zijn- omdat het me leuk
leek deze heerlijk geurende plant ook eens in mijn tuin te hebben. Eén van de soorten
is een laagblijvende soort (20 cm) met roze bloemen, dus ideaal voor in een pot.
Als tip las ik op de verpakking om de top van de plant eruit te knijpen als zich twee
bladparen gevormd hebben, om een bossige groei te bevorderen.

Groeten van Laura.

[Edit: het gaat om de L. o. Cupid Rose (de laagblijvende soort) en de L. o. Arthur Hellyer.]
zaterdag 5 februari 2011 - 17:07
marero

Marero

okee ik doe ook mee, kheb net mijn zaadjes gezocht en gevonden, kweet alleen langs geen kanten meer welk ras het is want kheb ze al 2 keer geplant en geoogst, en elke keer op de verkeerde manier en de verkeerde plaats
dat zou dan nu moeten beteren
kga dus de zaadjes afschuren en weken, tot dan
zaterdag 5 februari 2011 - 19:38
LauraK

LauraK

Gisteren heb ik op Google stuk voor stuk zitten bekijken welke soorten je allemaal
hebt, Vlinderr. Er zijn juweeltjes bij, en vooral de L. sativus azureus vind ik heel
erg mooi. Is die in werkelijkheid echt zo mooi blauw?

Groeten van Laura.

P.S. Ben net enthousiast op een bekende Nederlandse veilingsite gaan kijken, en
heb zaden van de L. sativus azureus gevonden -heb zo'n idee dat Vlinderr en Flinter
één en dezelfde persoon zijn...
zondag 6 februari 2011 - 09:22
Vlinderr

Vlinderr

Laura: De Lathyrus sativus Azureus heeft een heel bijzondere blauwe kleur. Er zitten paars/rode adertjes doorheen. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van jouw L.o. Cupid rose. Moet je deze ook toppen of wordt de plant bossig van zichzelf?

Lieke: Welke soort bedoel je met "Vlindererwtje? Ik heb ook wel eens wc rolletjes geprobeerd voor de Lathyrus. Op een gegeven moment begon het karton te schimmelen. Ik ben benieuwd hoe jij het doet (zonder schimmel).

Marero: wanneer je straks foto's plaatst van de bloemen, kunnen we er met elkaar misschien wel een naam bij vinden. Maar er zijn zo enorm veel soorten, wie weet.

Batdah: Wanneer Lathyrus zaden koel en donker worden bewaard, behouden ze kiemkracht. je schijnt ze zelfs in de koelkast moeten bewaren, dit gaat mij wat te ver.
zondag 6 februari 2011 - 11:13
annis

Annis

Laura ik heb nog zaden van de L.sativus azureus voor je. Hij is inderdaad blauw maar wel veel kleiner als de andere soorten en geuren helaas niet.
Als je ze wilt hebben stuur maar een PM met je adres gegevens.

Annis
zondag 6 februari 2011 - 11:15
annis

Annis

Vlinderr ik denk dat Lieke de Clitoria terneata bedoel met vlindererwt. Deze had ik vorig jaar ook gezaaid maar heeft het niet gehaald.
Vorigjaar had ik de zaden volgens de verkorte denomethode laten keimen en dat ging tamelijk snel tussen de 3-7 dagen was er kieming.

annis
zondag 6 februari 2011 - 14:39
Rita1960

Rita1960

Ik ga ook meedoen...
'k heb zo'n zakje van de Al.. waarop klein gedrukt staat.. Lathyrus odoratus spencer (gemengd)



zondag 6 februari 2011 - 16:34
annis

Annis

Ernestine ik heb nog wel zaden voor je.
Ik zal ze naar je toesturen.

Groetjes Annis
maandag 7 februari 2011 - 12:47
LauraK

LauraK

@ Annis: ook hier nogmaals bedankt voor je aanbod, maar het e.e.a. was inmiddels al
geregeld.

En nu even een vraagje aan Vlinderr (alhoewel het proces nog lang niet zover is):
hoe voorkom je kruisbestuiving tussen de verschillende soorten? Zet je ze ver uit
elkaar, bestuif je ze zelf met een penseeltje, of is er nog een andere mogelijkheid?
Ik ben er heel benieuwd naar!

Groeten van Laura.
maandag 7 februari 2011 - 14:37
annis

Annis

Laura dit staat er op het forum omtrent het bestuiven van Lathyrus.
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&page=23&tid=31003

Zelf heb ik van vorig jaar geen zaden gehad van de Lathyrus adoratus ik heb er nog een aantal liggen en zaai die dit jaar.

Annis
maandag 7 februari 2011 - 15:09
marero

Marero

effe een vraagske: die zaadjes kunnen nu geplant worden is dat in gewone potgrond of in zaai en stekgrond, aangezien ze niet van verspenen houden?
maandag 7 februari 2011 - 18:31
Rita1960

Rita1960

Vlinderr,

zijn die doorzichtige plastic bekers (12 a 13 cm ) hoog genoeg om ze binnen te houden tot dat ze buiten uitgeplant kunnen worden?

groetjes,

Rita
maandag 7 februari 2011 - 18:50
Sarah

Sarah

Hoi, ik ga met jullie meedoen:

Ik heb gisteren dezaden in het water gedaan en ga ze vanmiddag in de potjes doen.
Vlinder vraagje: doe je 1 zaadje per potje of kun je er meerdere in 1 potje doen zonder te verspenen. Ik doe er normaal maar 1 in een potje omdat ik kleine turf potjes gebruik waar ik de bodem uit heb gesneden. Hoef dus niet te verspenen.

Ik heb de volgende zaden:
L.o. Pinkie
L.o. Blue Ripple
L.o. Snow White
L.o. Old Times
L.o.Angels Blush
L.o. Blue Velvet

gr. Sarah
dinsdag 8 februari 2011 - 10:49
Vlinderr

Vlinderr

Marero: Ik gebruik gewone potgrond. Zaai- of stekgrond is, volgens mij, voor Lathyrus niet nodig. Misschien zijn de meningen hierover verdeeld?

Rita: De eerste zaailingen (van februari) zet ik altijd over in een grotere pot of kuip. De latere zaailingen zet ik zo vanuit het eerste zaaipotje over in de grond of kuip. Je kunt ook andere bakjes of potjes (bijv P9 potjes) gebruiken.

Sarah: Ik zaai meestal vijf zaden per keer. Hoeveel zaden jij per turfpotje zaait, hangt natuurlijk ook af van de grootte per potje. Ik zou er minstens twee in doen. Niet alle zaden kiemen even goed.

Even voor de goede orde: Ik ben geen deskundige, hoor. Ik kan alleen maar vertellen en laten zien hoe ik het doe. Wanneer iemand andere ervaringen heeft, hoor ik dat ook graag.

woensdag 9 februari 2011 - 15:19
Vlinderr

Vlinderr

Intussen hebben de zaden een paar dagen in de week gestaan. De zaden zijn opgezwollen en zijn zachter geworden. Bijv. de zaden van de Lathyrus sativus Azureus. Normaal zijn het gerimpeld en soms zelfs vierkante zaden. Nu, nadat ze hebben geweekt zijn ze mooi rond en geel/bruin van kleur.

Bloemen & Planten

woensdag 9 februari 2011 - 15:23
Vlinderr

Vlinderr

Sommige zaden hebben er helemaal zin in. Ze zijn al begonnen met kiemen.

Bloemen & Planten

woensdag 9 februari 2011 - 15:24
Vlinderr
woensdag 9 februari 2011 - 15:25
Vlinderr

Vlinderr

De potjes zijn gevuld met gewone potgrond. De zaden zijn afgedekt met ongeveer 1 cm grond.

Bloemen & Planten

woensdag 9 februari 2011 - 15:28
Vlinderr

Vlinderr

Potje in boterhamzakje gezet, knoopje erin... en .... kiemen maar.
De kiemtemperatuur van Lathyrus is 18 - 20 graden C.

Bloemen & Planten

woensdag 9 februari 2011 - 15:30
annis

Annis

Vlinderr dat ziet er allemaal al goed uit.
Ik heb mijn lijstje eens nagelopen aan zaden die ik wil zaaien.
L. Blue Ripple
L. Cupani Purper
L. Old Times
L. Royal Maroon
L. Whiltshire Ripple
L. Royal Navy Blue
L. tinigitanus
L. Sativas azureus
L. Clymenum
L. latifolius
L. belinensis
Morgen ga ik ze in de week zetten.

Groetjes Annis
woensdag 9 februari 2011 - 16:46
Vlinderr

Vlinderr

zaailingen van de L. sativus Azureus.
De zaden zijn woensdag in de grond gegaan. Vandaag, vier dagen later, zijn het al flinke zaailingen.
Ik dek de zakjes wel weer af. Pas wanneer de plantjes tegen het plastic drukken, maak ik het zakje los.

Bloemen & Planten

zondag 13 februari 2011 - 14:29
Vlinderr

Vlinderr

zaailingen van de L. clymenum

Bloemen & Planten

zondag 13 februari 2011 - 14:30
annis

Annis

Dit gaat al snel Vlinderr. De zaden staan hier nog te weken ik zaai ze morgen in zaaigrond.

Groetjes Annis
zondag 13 februari 2011 - 18:21
an

An

IK heb ook gezaaid maar niet laten weken,
ga vandaag of morgen ook even mijne in water zetten ,weet alleen het soort er niet van
gr an
zondag 13 februari 2011 - 18:42
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Ik heb hem ook tijdje geleden gezaaid.

Toen wist ik nog niet dat hij niet van verspenen houd .

Dus ik ga deze verspenen. En dan voor de zekerheid nog eens zaaien. Maar dan direct in potgrond en in een groot genoeg potje


gr
Cedric
zondag 13 februari 2011 - 19:34
marero

Marero

hmm... de mijne zijn 4 dagen geleden gezaaid maar er is nog geen teken van leven te bespeuren
zondag 13 februari 2011 - 23:21
Vlinderr

Vlinderr

Marero: niet ongeduldig worden. De zaden die bij mij zijn gekiemd zijn niet-odoratus soorten. De L. odoratus zaden van mij zijn ook nog niet zover. Bovendien zijn weet ik zeker dat de zaden, die wel gekiemd zijn, supervers (van 2010) en goed bewaard zijn (droog, donker en koel). Van de gekochtte soorten weet ik dat niet. Dat heeft ook invloed op de kiemkracht.
maandag 14 februari 2011 - 08:29
an

An

die ik heb gezaait zie ik ook nog niet,zal wel iets langer duren want die zijn niet voor geweekt.
gr an
maandag 14 februari 2011 - 09:20
marero

Marero

mijn zaadjes zijn ook vers, had verleden zomer tegen de afsluiting geplant en natuurlijk verder vergeten naar om te zien met als gevolg een bos groen, weinig bloem want ze zaten al vlug vol zaadpeulen en die heb ik goed gedroogd bewaard, dus we wachten....en wachten...en wachten op teken van leven... ben altijd zo ongeduldig bij mijn zaaisels zenne, kzou ze gewoon de grond uit kunnen kijken, hihi
maandag 14 februari 2011 - 12:36
an

An

vlinder mag ik je complimeren met de hele mooie en goede uitleg
helaas had ik al gezaaid en nou maar afwachten ,en anders doe ik het nog op de manier zo als jij dat doet.
gr an
maandag 14 februari 2011 - 13:29
Sarah

Sarah

9 februari gezaait, zijn al lekker aan het opkomen.

Bloemen & Planten

maandag 14 februari 2011 - 15:12
Vlinderr

Vlinderr

Sarah: dat ziet er goed uit.
maandag 14 februari 2011 - 15:31
moetje1951

Moetje1951

Net vandaag enkele zaadjes gekregen van de Lathyrus Horizon, heb er totaal geen ervaring mee maar ik doe ook mee!
Vlinderr: Ik vind jouw systeem met de knijpers zo handig! Lukt het niet met de Lathyrus dan heb ik dat alvast bijgeleerd!
Moetje
maandag 14 februari 2011 - 19:47
Adrienne

Adrienne

oooh ik doe ook mee wel wat later maar ik ga ze meteen nog prepareren allez ikke weer ( ik bedoel even schuren en weken. ) hi,hi
laat weer van me horen se

Jeetje Annis super zoveel verschillende soorten Waaauw

maandag 14 februari 2011 - 20:29
annis

Annis

Vandaag de Lathyrus opgepot. Verschillende soorten hadden al een behoorlijke kiem na het weken. Nu maar afwachten wat het verder gaat doen het is altijd weer spannend. Iedere morgen weer kijken of er al iets boven komt het is alsof je iedere dag een kadootje krijgt als zich iets laat zien.

Groetjes Annis
dinsdag 15 februari 2011 - 09:29
marero

Marero

nog altijd niks[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 15 februari 2011 - 22:28
LauraK

LauraK

Oeps, ik loop hopeloos achter: met het volgen van dit topic, en met het weken van
de zaden. Maar goed, ik zal mijn leven beteren, en begin er zo meteen mee.

Ik kan hier mooi zien wat ik kan verwachten, en wat de volgende stappen zijn.
Klasse-topic, Vlinderr, het is een complete handleiding voor het zaaien van Lathyrus!

Groeten van Laura.
woensdag 16 februari 2011 - 10:09
renate67

Renate67

Ik hou ook erg van lathyrus,ik heb zaad van lathyrus odoratus liggen, maar ik heb geen zin om een extra keer te verpotten, dus ik start begin maart (op jou advies).
Altijd te weinig tijd, vorig jaar vaste lathyrus gezaaid. Maar die staan nog
nog in de (half vergane) wc-rolletjes omdat het stuk tuin waar ze voor bedoeld waren nog niet kaal gemaakt en ontruimd is. Er zit nog steeds een enorme struik/boom stronk in de bodem. Ze zijn trouwens nog wel groen
dus misschien kan ik ze alsnog een keer uitplanten
Ik zaai meestal in wc-rolletjes en die moet ik ook nog sparen, maar fijn dat als dat niet hard genoeg opschiet dat ik dan een alternatief heb.
Renate
woensdag 16 februari 2011 - 13:03
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Dit is de 1ste keer dat ik ze zaai

Maar hoe neem je het zaad ervan?

Groeten

Cedric
woensdag 16 februari 2011 - 13:21
renate67

Renate67

Door de zomer heen uitgebloeide bloemen eruit halen (of als bloem voor in vaas plukken) dan blijven ze lang doorgroeien, aan het eind van het seizoen laat je de uitgebloeide bloemen zitten en dan komen er peulen aan met zaad erin (net als doperwten maar dan kleiner), als de peulen bruin worden is het zaad rijp en pluk je de peulen eraf (voordat het zaad eruit valt) die maak je open en dan heb je lathyruszaad.
Renate
woensdag 16 februari 2011 - 13:28
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Ok bedankt voor je antwoord

Groeten
Cedric
woensdag 16 februari 2011 - 15:49
Vlinderr

Vlinderr

De helft van de bekertjes met zaden is inmiddels gekiemd. Elke keer weer een " hoera " momentje wanneer ik een groen sprietje ontdek.

Marero: nog even geduld hebben .... en anders nog eens proberen.

Cedric: ik laat de zaden altijd rijpen in de peulen. Zodra de peulen goed droog zijn en een wat ratelend geluid maakt als je ertegenaan tikt, pluk ik ze af. Ik bewaar de peulen in papieren zakken of enveloppen. De peulen "schieten" uit zichzelf open, de zaden vallen er dan uit.
woensdag 16 februari 2011 - 15:58
an

An

die ik eerder had gezaaid komen ook boven (3),
nu de andere nog even schuren en doen zoals hier boven staat.
gr an
woensdag 16 februari 2011 - 17:57
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Vlinderr: bedankt voor je antwoord!

Vanmiddag heb ik ze tog geprobeerd te verspenen Voro het resultaat moet ik nog even wachten .
Ik heb ook 12nieuwe gezaaid (deze direct in potgrond in een plastick beker)
Zo ging ik te werl:
Ik nam een metalen prikker.
lekker in de kaarsvlam houden .
Dan gaatjes in de bekertjes prikken .
Een ventilator gezet zodat de giftige rook mooi wegvloog .
Dan 4beekertjes waren aan elkaar gesmolten . ah ja leuk


Heb ik ze maar volledig gesmolten tot 1kreupel beekertje .
Met een emmertje water bij me.

Groeten
Cedric
woensdag 16 februari 2011 - 18:43
Vlinderr

Vlinderr

Ik zou hier graag een foto van willen zien.
woensdag 16 februari 2011 - 18:47
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Vlinder: Bedoel je van de stekken en die bekkertjes?
Of van die gesmolten beker?
Want die ligt al in de vuilnisbak
woensdag 16 februari 2011 - 18:53
marero

Marero

nog altijd niks[afbeelding verwijderd niet-https]
zal morgen maar ander zaad gaan kopen zeker want deze zijn ....dood...
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaad is al 3 jaar oud en zo te zien niet veel meer waard
woensdag 16 februari 2011 - 23:25
Rita1960

Rita1960

en die van mij beginnen te kiemen
donderdag 17 februari 2011 - 17:42
marero

Marero

nieuw zaad gekocht, roze reukerwten royal, hop dat ze goe rieken, als ze willen bovenkomen natuurlijk
donderdag 17 februari 2011 - 19:09
Vlinderr

Vlinderr

Marero: houd nog even geduld! Al mijn zaden zijn ook nog niet gekiemd. Zaden zijn wonderbaarlijke dingen. Ze zijn echt niet al na drie jaar dood.
donderdag 17 februari 2011 - 23:11
moetje1951

Moetje1951

Juist: er zijn nog zaden gevonden in de piramides van duizenden jaren oud die toch nog kiemkracht hadden!!!!!Dus Marero, ik help het je hopen.
vrijdag 18 februari 2011 - 10:34
marero

Marero

ja zeg moetje zoooo oud zijn ze nu ook weer niet hé[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 18 februari 2011 - 10:52
moetje1951
vrijdag 18 februari 2011 - 11:33
annis

Annis

Hier beginnen ze boven te komen de L. Sativus azureus is de koploper die kwam na een dag al boven.

Annis
vrijdag 18 februari 2011 - 17:55
moetje1951

Moetje1951

Ik had maar vier zaadjes. Vandaag heb ik "Wiltshire Ripple" en "Jilly" gekocht. Azureus heb ik niet gevonden, jammer vind deze zo mooi.
Morgen kneuzen en weken. Gebruiken jullie extra fijn schuurpapier of juist iets grover?
. Laten ze zich graag verpotten? Of zaai ik een zaadje per potje in een zaaibak?
zaterdag 19 februari 2011 - 19:10
marero

Marero

lap da begint weeral goe, kheb mijn nieuwe zaadjes te weken gezet aangezien er nog ALTIJD NIKS gebeurt in mijn zaaibakske, en rats vergete de zaden te vijlen!!!!!! kan dat kwaad??? zal ik ze dan maar 3 dagen laten weken inplaats van 2 of kan ik nog eens opnieuw gaan beginnen
zaterdag 19 februari 2011 - 19:48
Rita1960

Rita1960

marero,

ik heb de zaden hier zo'n 12 uur te weken gelegd. in iets meer dan lauwwarm water.

Het hele spul op de grond gezet(vloerwarming) die niet hoger komt dan 22 gr C.

en na zo'n 7 dagen de eerste kieming gezien.. vandaag nog maar even weer gekeken,...bleken ze al 3 cm hoog te hoog te zijn,... en als de donder kouder gezet,..nu hoogstens 15 g C ongevingstemp ..

geduld denk ik.. je hebt nieuw zaad en die zaen van mij waren 2 jaar oud..



zaterdag 19 februari 2011 - 21:36
annis

Annis

De eerste zaailingen heb ik gisteren naar de kas verplaatst. Alles wat twee cm hoog is gaat naar de kas anders gaat het veelste snel. Alles is bijna gekiemd nog een soort en dan staat alles boven.

Annis
zondag 20 februari 2011 - 10:55
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Bij mij gaat het ook goed.
Ik heb maar 1soort gezaaid. Maar de ''1ste lading'' staat ook al mooi hoog.
De ''2de lading'' begit te kiemen

Cedric
zondag 20 februari 2011 - 11:26
Vlinderr

Vlinderr

Marero: als ik jou was zou ik de zaden een nachtje extra laten weken.

Annis: welke temperatuur is het in jouw kas?

Mijn zaailingen staan nu ook wat koeler. Van de snelste groeiers heb ik de toppen er al uitgeknepen. De traagste kiemers komen nu pas de grond uit.
zondag 20 februari 2011 - 11:29
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Vlinderr Hoe moet je die top eruit nijpen?

Groeten
Cedric
zondag 20 februari 2011 - 11:32
Vlinderr

Vlinderr

Toppen doe je wanneer de kiem een aantal bladparen heeft gevormd. Je knijpt gewoon het bovenste nieuwe bladpaar eruit. Afknippen kan ook. Door te toppen rem je de groei (het is immers pas februari) en je dwingt de plant om meer bloemstelen te maken.
Plantje pesten dus.
zondag 20 februari 2011 - 12:18
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Ik zal straks eens een foto nemen.
Dus dan groeit het plantje trager?

gr
zondag 20 februari 2011 - 12:46
marero

Marero

ok vlinderke
zondag 20 februari 2011 - 12:52
annis

Annis

@ Vlinderr de temperatuur in de kas is afhankelijk van de buitentemperatuur.
s'Nachts is het meestal rond de +6-+7graden met een kleine verwarming en overdag afhankelijk of de zon zich laat zien tussen de +9-+15 graden. Overdag laat ik wel de deur open om de luchtvochtigheid laag te houden.

Toppen doe ik ook bij de zaailingen.

Groetjes Annis
zondag 20 februari 2011 - 13:18
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

hallo,
waar meot je hem precies uitnijpen?

Hier een foto ervan.

Gr
Cedric
zondag 20 februari 2011 - 15:12
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 20 februari 2011 - 15:18
an

An

ziet er goed uit ,ik heb mijn foto's net op wat zaai je en zo gezet die topic onder vragen over de tuin die ik geopend had.
gr an
zondag 20 februari 2011 - 16:07
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,

ik zal ze er bij zeten

gr
zondag 20 februari 2011 - 16:11
Vlinderr

Vlinderr

Cedric: wacht nog even totdat er nog een paar bladparen zijn gevormd.
zondag 20 februari 2011 - 18:36
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
zo ook even mijn Lathyrus in de week gezet ,
[afbeelding verwijderd niet-https]
heb ze hier bij het raam gezet want daar staan ze veilig voor onze poes Chanou,
heb plastic lepels gebruikt als label.
zondag 20 februari 2011 - 22:18
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Vlinderr ok!

gr
maandag 21 februari 2011 - 17:47
cee

Cee

Lathyrus odoratus en lathyrus azureus liggen eindelijk alebei te weken,
En vanavond mogen ze in hun potjes.

Bij de lathyrus odoratus stond er bij dat het een vaste plant was,
maar ik dacht dat de odoratus een eenjarige was?

Dus ben ik een beetje verward, enfin soit, we zien wel of ze na de volgende winter nog leven, gelukkig is dat nog heel heel veraf.

Ik wilde er al 2 weken geleden aan beginnen maar vond ze toen niet, zelfs na een intensieve zoektocht, maar heb ze gisteren teruggevonden typisch, op de plaats waar je ze laatst zou verwachten.

groeten,
Cee
dinsdag 22 februari 2011 - 14:09
Vlinderr

Vlinderr

Bij mijn weten is de Lathyrus odoratus altijd eenjarig. Maar wie weet heb jij wel een heel speciale.
dinsdag 22 februari 2011 - 17:04
annis

Annis

Hierbij een link naar een leuke Engelse site over Lathyrus. Maar misschien kennen jullie die al.
http://www.lathyrus.com/index.html

Er zijn wel vaste soorten van de Lathyrus net zo als Vlinderr reeds aangeeft niet bij de odoratus .
Zelf heb ik de Lathyrus vernus of nervosus die begint nu in de kas al te bloeien. Helaas geuren de vaste soorten niet.

Annis
woensdag 23 februari 2011 - 08:18
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,

mijn ''2de Landing''
is er ook door gekomen

Gr
Cedric
woensdag 23 februari 2011 - 13:18
marero

Marero

nief lathyruskes gezaaid vandaag, kwou dat gisteren al doen maar kwas op mijn virtuele boerderij aant klooien en kben het vergeten, maar nu staan ze in potjes, 6 potjes met elk 2 zaadjes....en ze kunnen best wat gaan meewerken deze keer of ik ga me boos moeten maken denk ik
de vorige blinken nog altijd uit door niksdoen
woensdag 23 februari 2011 - 16:56
renate67

Renate67

Vlinder ik heb een vraag, maak je gaatjes onderin de bekers?
En zo ja hoe doe je dat het handigst met die hard plastic bekers (breken ze niet?)
renate
zondag 27 februari 2011 - 15:08
Vlinderr

Vlinderr

Renate: nee, ik maak geen gaatjes in de bekers. Ik laat de zaailingen staan in de bekertjes totdat ik ze overzet in een grotere kuip of de volle grond.
zondag 27 februari 2011 - 15:12
Rita1960

Rita1960

die van mij.. zo'n 10 cm hoog en nog niet eens een echt bladaanzet..

heb ze naar buiten gezet, weliswaar onder plastic.. 't ging me even te snel..

ben benieuwd. .. wij krijgen hier weer nachtvorsten deze week.. (Nrd NL)






zondag 27 februari 2011 - 20:37
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,

Mijn reukerwten die groeien maar door.
Ze staan al koeler en hebben wel veel licht.

Wat moet ik nog meer doen?

Groetjes
Cedric
maandag 28 februari 2011 - 20:18
an

An

wat zijn vlinder erwtjes?
maandag 28 februari 2011 - 20:27
an

An

zie dat er nog niet gereageerd is ,maar ik ga vandaag mijn reukerwtjes die in het water staan in de volle grond zetten (potjes) want ze zijn allemaal open nu.
heb 5 soorten en van elk 2 per soort.
dinsdag 1 maart 2011 - 08:54
annis

Annis

An, vlindererwtje dat is Clitoria terneata. Deze vraag was al een keer langs gekomen en staat iets hoger in dit topic vermeld.

Annis
dinsdag 1 maart 2011 - 09:00
an

An

O niet gezien, ga is googelen kijken hoe die er uit ziet.
bedankt voor je antwoordt
groetjes an
dinsdag 1 maart 2011 - 09:29
annis

Annis

Wie wilt er nog wat zaden van de Lathyrus sativus azureus? Ik heb nog tien zaden over en anders zaai ik ze nog zelf.

Annis
dinsdag 1 maart 2011 - 14:01
Sarah

Sarah

Zo Annis, ik heb even gegoogled maar die is mooi zeg.
Als het kan GRAAG.
Bedankt

Ik heb je een pb tje gestuurd.

Gr,. Sarah
dinsdag 1 maart 2011 - 14:58
annis

Annis

OK, Sarah ik heb je PM ontvangen ik stuur je de zaden toe.

groetjes Annis
dinsdag 1 maart 2011 - 15:48
annis

Annis

Sarah de zaden zijn op weg naar jou toe.

Annis
dinsdag 1 maart 2011 - 17:18
Sarah

Sarah

Bedankt Annis, je hoort het als ik ze ontvangen heb...

gr Sarah
dinsdag 1 maart 2011 - 19:25
Sarah

Sarah

Ann, zaden ontvangen bedankt.
Sneller kan bijna niet.
Ik ga ze direct weken.

Gr. Sarah
woensdag 2 maart 2011 - 13:19
Andy_N

Andy_N

Hoi Vlinderrr
leerzame post dit
ik ga ook van start gaan met de zaden die ik van u gekregen heb

lathyrus odoratus Wiltshire ripple
lathyrus odoratus princess elizabeth
woensdag 2 maart 2011 - 19:48
annis

Annis

Sarah fijn dat de zaden al zo snel zijn aangekomen.

Gr.Annis
donderdag 3 maart 2011 - 08:19
koen

Koen

Interessant topic!!!
Waar halen jullie je zaden?


Groeten, Koen
zaterdag 5 maart 2011 - 13:41
marero

Marero

kunt kiezen, in de winkel of we luizen ze van mekaar af
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 5 maart 2011 - 17:22
cee

Cee

Ik vind het afluizen van mekaar een win-win situatie. Moet er ongeveer zo uitzien!!
en dan maar hopen dat er een lathyrus zaadje tussenzit??

Bloemen & Planten

maandag 7 maart 2011 - 10:49
an

An

hahahahaha een aap met Lathyrus zaadjes tussen zijn haren
maandag 7 maart 2011 - 11:21
marero

Marero

hee das een goeie met die aapjes,lol
maandag 7 maart 2011 - 11:26
TomEG

TomEG

Zeer leuk en handig topic is dit! Wij gaan er binnenkort ook eens werk van maken om de zaadjes te weken en te planten.

Heeft iemand al besteld via http://www.lathyrus.com/? Het lijkt me wel een zeer leuke site om de juiste soorten te kiezen.

Tot wanneer kan je zaden weken en planten?
maandag 7 maart 2011 - 13:45
koen

Koen

Hallo,


Zonet volgende soorten besteld bij http://www.tabernal-zaden.nl

Lathyrus odoratus. Wiltshire Ripple
Lathyrus odoratus. Royal Maroon
Lathyrus odoratus. Leamington
Lathyrus odoratus. Flagship
Lathyrus odoratus. Beaujolais wijnrood

Ben eens benieuwd wat het zal geven,


Groeten, Koen
maandag 7 maart 2011 - 21:54
cee

Cee

Dat is al een aardig assorimentje.

Ik kijk al uit naar foto's van al die soorten door mekaar.
Het zaad dat daaruit komt zouden wel eens alle kleuren van de regenboog kunnen hebben.

veel plezier en ook succes met het zaaien.
dinsdag 8 maart 2011 - 08:35
TomEG

TomEG

Onze zaadjes zijn inmiddels ook besteld. Ik verwacht ze één dezer dagen en sta te popelen om bovenstaande methode toe te passen.

Lathyrus Odoratus - Dorothy Eckford
Lathyrus Odoratus - Fire & Ice
Lathyrus Odoratus - Flora Norton
Lathyrus Odoratus - Henry Eckford
Lathyrus Odoratus - Lord Nelson
Lathyrus Odoratus - Mrs Walter Wright
Lathyrus Odoratus - Windsor
Lathyrus Odoratus - Wretham Pink
donderdag 10 maart 2011 - 09:53
cee

Cee

Bij mij stak de lathyrus sativus azureus als eerste z'n kopje boven. hip hoi!

Nu de rest nog
donderdag 10 maart 2011 - 10:18
Adrienne

Adrienne

Waaauw Tom en daar zitten weer chique tussen man, man
Ben benieuwd als die bloeien succes !!!

Fijn he cee als ze beginen
donderdag 10 maart 2011 - 10:36
marero

Marero

en voor de verandering willen ook de nieuwe zaadjes nie uitkomen...grrr....
donderdag 10 maart 2011 - 12:44
Adrienne

Adrienne

Ma zeg Mareno wat steekt ge daar mee uit !!!
Dat is iets van het gemakkelijkste om te zaaien
Gewoon even met een schuurpapier er over gaan.
eén nachtje weken in lauw water, ik zet de potjes gewoon op de vensterplank boven de cv.
s'morgens uitplanten in gewone potgrond en voila hier lukt het elke keer weer.
P.S en ik zaai in rolletjes van w.c papier nog nooit schimmel gehad.
Als ik ze uitplant in de tuin maak de rolletjes goed nat en knip ze aan een kant open.

Heb je nog zaadjes anders stuur ik er wel wat op, eens lukt het toch
donderdag 10 maart 2011 - 13:09
mar_cas

Mar_cas

Wat een leuke forum thread dit! Ik hou hem al een tijdje in de gaten daar Lathyrus een van mijn aller favorietste plantje is! Ben zelf dit jaar voor het eerst ook aan het zaaien geslagen, al is mijn eerste probeersel helaas doorweekt geraakt door een opzij geblazen afdekzeiltje. Maar gelukkig heeft mijn hele familie me van lege toiletrolletjes voorzien, dus de zaden voor de tweede poging staan al in de week!

Marieke
donderdag 10 maart 2011 - 13:55
marero

Marero

ppff zou ik het niet beter gewoon opgeven?
donderdag 10 maart 2011 - 16:10
Sarah

Sarah

Bij komen er ook nog van 4 weken geleden nu pas op.
Marero, komt goed.
donderdag 10 maart 2011 - 16:49
marero

Marero

allee dan zullen we nog maar wat wachten zekers
donderdag 10 maart 2011 - 18:38
an

An

Bij mij kwamen sommige wel op en andere pas ne een paar weken en 3 soorten die ik in water heb gezet een week of 3 terug zie ik nog niks aan .
dus wacht geduldig af.
donderdag 10 maart 2011 - 21:01
marero

Marero

geduld is een schone zaak...helaas stond da nie in de aanbieding toen onze va mij gefabriceerd heeft
donderdag 10 maart 2011 - 21:35
an

An


van de 15 zijn er bij mij 6 niet op gekomen,zoals ik zei er staan er nog steeds 3 te weken.en een paar die ik gewoon in potgrond en die komen op die ik 3 wkn terug haad gezaaid komen nu pas op.

Marero is er helemaal niks te zien bij jou ?
vrijdag 11 maart 2011 - 10:44
marero

Marero

nope
vrijdag 11 maart 2011 - 10:51
an

An

zou gewoon even wachten,als ik jou was.ik heb zelfs een oud zaadje gezaaid in potgrond waarvan ik dacht die komt niet meer op gelijk met mijn paprika gezaaid in febr, en die komen nu pas op dus ,sommige hebben schijn baar de tijd om op te komen,
vrijdag 11 maart 2011 - 12:46
annis

Annis

Marero ze zouden toch eigenlijk op moeten komen. Kun je misschien vertellen hoe je het precies gedaan hebt en waar je ze hebt neergezet. Hier is het tweede zaaisel ook al op aan komen.

Annis
zaterdag 12 maart 2011 - 09:07
molleke32

Molleke32

Hallo,

Ik heb mijn zaden niet gevijld wel een nacht geweekt. links is de wiltshire ripple en rechts van het bakje een gewone mengeling. Hoe moet ik nu verder?
[afbeelding verwijderd niet-https]

Dank je wel
zaterdag 12 maart 2011 - 09:33
Vlinderr

Vlinderr

De jonge plantjes staan nu wat koeler. De plantjes zijn twee weken geleden getopt en zijn begonnen met vormen van zijscheuten.

Op de foto: Lathyrus odoratus Americana

Bloemen & Planten

zaterdag 12 maart 2011 - 14:06
an

An

hoe groot zijn ze bij jou vlinder als je ze gaat toppen?
zaterdag 12 maart 2011 - 15:07
Vlinderr

Vlinderr

An: tussen de 10 en 15 cm. Ik top ze liefst zo kort mogelijk. De plantjes groeien als kool. Ze moeten nog twee maand wachten voordat ik ze buitenzet. Als je ze niet topt, krijg je straks enorme lange bossen. Daarom moeten de zijscheuten ook weer worden getopt.
zaterdag 12 maart 2011 - 15:27
an

An

hoe top jij dan als je zegt zo kort mogelijk,(je haalt toch alleen een stukje van de top af )van die 10 a 15 cm hoeveel haal je daar dan vanaf voor het toppen.?hoeveel cm hou je dan over van bv 10 cm?
zaterdag 12 maart 2011 - 16:06
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

hallo,

moet je die altijd op nieuw toppen als ze zij scheuten maken?

Groeten
zaterdag 12 maart 2011 - 16:46
marero

Marero

ik denk....dak een groen puntje zie
zaterdag 12 maart 2011 - 22:13
renate67

Renate67

De zaden staan hier nu in de week, ga ze morgen planten.
Lathyrus odoratus gemengd
lathyrus royal maroon
lathyrus odoratus scharlakenrood (ik wist niet dat er rode lathyrus bestaat maar kwam van de week in supermarkt in duitsland tegen)
en lathrus sativus azureus.

Vlinder als ik het goed begrepen heb zaai jij 5 zaden per beker, maar als er dan 4 of 5 opkomen staan die dan uiteindelijk niet veel te dicht op elkaar?
Waaraan laat je de lathyrus uiteindelijk groeien aan een zuil of aan een schutting of iets dergelijks, dus over een lengte, en om de hoeveel afstand plant je ze dan uit. Op mijn zakje staat planten om de 5 a 10cm, maar hoe doe je dat dan als er 5 in een bekertje staan??

Hallo vlinder (en anderen) toppen jullie de eerste keer boven het eerste of boven het tweede echte blad? en de zijscheuten opnieuw toppen doen je dat boven eerste of boven tweede echte blad?

Renate
zaterdag 12 maart 2011 - 23:06
Vlinderr

Vlinderr

Ooohhh Marero, ik hoop het toch zo voor je.

Renate: De planten staan inderdaad dicht op elkaar wanneer alle vijf zaden kiemen en goed doorgroeien. Het heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd. Als je twijfelt, kun je ook drie zaden per keer zaaien. Dit doe ik nl ook bij soorten waar ik maar een beperkt aantal zaden van heb.
Lathyrus kun je laten hangen en klimmen. Je kunt ze een hek of schutting laten begroeien. Ik zet vaak drie populiertakken in een pot, bind de punten aan elkaar en steek de takken in de pot. De Lathyrus klimt uit zichzelf op in de klimsteun.
Ooit heb ik eens op een site van een Lathyrus vereniging gelezen dat ze hele stellages bouwen van draden. Zie:
http://www.lathyrus-vereniging.nl/2203.htm

Zijn er anderen die praktische voorbeelden kunnen laten zien van klimsteun?

zaterdag 12 maart 2011 - 23:44
renate67

Renate67

Hallo vlinder en anderen
Als jullie zo veel soorten lathyrus hebben.
Doen jullie dan wel aan vruchtwisseling, dat je maar 1x in de paar (HOEVEEL?) jaar lathyrus op dezelfde plaats kan zetten.
Of is dat niet echt nodig.
Ik heb een lege pergolapaal (metaal) waar ik soort koker van fijn gaas rond heb en gaaspaneel tegen schutting op smal strookje grond achter mijn tuinbankje.
Op die beide plekken wil ik eigenlijk graag ieder jaar lathyrus (natuurlijk odoratus bij mijn bankje). Kan dat nou wel of niet en wat gebeurt er als het niet kan en je het toch doet??
Renate
zondag 13 maart 2011 - 10:22
annis

Annis

"""Omdat Lathyrus hoge eisen aan de bodem stelt, raakt de grond vrij snel uitgeput. Daarom is het niet verstandig om elk jaar op dezelfde plek Lathyrus te zetten. Wil je toch op dezelfde plek planten graaf dan de grond tot 80 cm uit en vervang dit door andere met compost en mest verrijkte aarde.""

Dit heb ik gevonden in een artikeltje over Lathyrus uit 2007. Zo te lezen houd hij dus van een zeer voedzame en goeddoorlatende grond. Halverwege de zomer kun je nog een keer bijmesten met koemestkorrels.

@marero goed dat je bij jouw nu ook beginnen als ze eenmaal boven zijn gaat het snel.
Annis
zondag 13 maart 2011 - 11:23
TomEG

TomEG

Wij hebben gisteren de geweekte zaadjes in potjes gepland. Vanavond zal ik wat foto's online zetten. We zijn heel erg benieuwd. Spannend afwachten!

@Marero: de aanhouder wint!
maandag 14 maart 2011 - 10:02
cee

Cee

Hoe zit dat nu met dat groen puntje marero?

Hier ben ik al begonnen aan het pesten (toppen) van de plantjes, zo zullen ze meer bloemen moeten maken.

Goed om te weten dat die lathyrussen veel voeding nodig hebben, ik ga nu al een beetje konijnekeutels in de grond gaan inwerken, die zal dan wel rijk genoeg zijn tegen dat ik daar mag planten.

Hoe hoog wordt zo een lathyrus eigenlijk: neem nu de odoratus? Kan je die 2m laten klimmen, of is dat nu toch een beetje te veel?
maandag 14 maart 2011 - 10:07
annis

Annis

De odoratus wordt wel zo'n 2.00-2.50m hoog.
maandag 14 maart 2011 - 12:06
marero

Marero

2 groene stippekes yeeeeeeeeyyyyyy het ga lukken deze keer yihaaaaa[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 14 maart 2011 - 12:06
annis

Annis

Goed zo, je ziet het komt goed.
maandag 14 maart 2011 - 12:08
annis

Annis

[afbeelding verwijderd niet-https]


Even gebrobeerd een foto te plaatsen. Dit is de Lathyrus van twee weken terug. Ze groeien niet zo heel hard.
maandag 14 maart 2011 - 13:37
TomEG

TomEG

Geven jullie de plantjes/zaadjes wanneer ze in de potjes zitten veel water of voedsel? Of laat je ze gewoon hun gang gaan?
maandag 14 maart 2011 - 13:41
Feniks

Feniks

Ik doe ook mee. Mag dat zaaibakje al buiten staan?
maandag 14 maart 2011 - 16:16
TomEG

TomEG

Komaaaan scheuten!



Enkele detail foto's:






Sommige zaden waren niet genoeg gegroeid en die hebben we nog eens geschuurd en een nachtje laten weken. Ondertussen zitten ze in de grond.
maandag 14 maart 2011 - 22:11
annis

Annis

Lieke wat zonde. Zit er wel nog een bladpaar aan dan kunnen ze toch nog verder groeien. Staan ze buiten of binnen.

Annis
dinsdag 15 maart 2011 - 12:10
cee

Cee

Als ze binnen in een koude kas staan zijn de mogelijkheden redelijk beperkt.

Kunnen katten en vogels binnen in die koude kas?

Anders verdenk ik slakken die de kiemende plantjes als hapje op hun menu zetten?

Bij mij zijn de zaden nu ook allemaal bovengekomen. Aangezien ik een beperkte vooraad zaden had, heb ik er maar eentje per potje gezet maar 17 van de 18 potjes staat nu een mini lathyrus te blinken, groot succes voor m'n eerste poging

Maar als ik het zo hoor zal ik wel nog eventjes wachten vooraleer ik ze buiten zet, ze mogen eerst naar m'n tuinkot verkassen aan de ruit.
dinsdag 15 maart 2011 - 12:53
Sarah

Sarah

Jeetje Lieke, wat zonde joh. Ben heel benieuwd wat er aan de hand is.
Misschien kun je ze maar even binnen laten (als je tenminste wat ruimte hebt.)
dinsdag 15 maart 2011 - 13:00
Sarah

Sarah

Jippie..... Succes met verdere opkweek. Hopelijk was het er maar 1.
dinsdag 15 maart 2011 - 17:13
marero

Marero

gij hebt die muis toch nie dood gedaan hé???
4 groene puntjes staan nu te blinken in mijn bakskes, yipie het gaat ervan komen
dinsdag 15 maart 2011 - 20:00
moetje1951

Moetje1951

Goed zo Marero de aanhouder wint! Ik moet er nog aan beginnen maar met een pootje in het gips gaat dat niet zo goed.
dinsdag 15 maart 2011 - 20:09
an

An

Lieke wat zonde,
ik hoop dat je ze een beetje weer kan op kan kweken,
ik had er vorig jaar zo'n last van alles was kapot gevreten toen door muisjes bij mij toen,overal de toppen van af gevreten paprika bij mij vooral toen en geen onderblaadjes want het waren bij mij toen nog kiemplantjes,
ik hoop dat jij meer geluk hebt om ze verder op te kweken ,heel veel succes,en probeer de gene die het echt waarschijnlijk niet meer doen snel nog op nieuw te zaaien,

goed zo marero
dinsdag 15 maart 2011 - 21:46
marero

Marero

slik
woensdag 16 maart 2011 - 10:23
TomEG

TomEG

Wel jammer van de scheuten Lieke maar dat komt wel terug goed! Hopelijk krijg je snel nieuwe.
woensdag 16 maart 2011 - 10:49
koen

Koen

De bestelde zaden van Tabernal zaten vandaag in de bus, ik kan er ook aan beginnen!!


Groeten, Koen
woensdag 16 maart 2011 - 19:37
Vlinderr

Vlinderr

Lieke: ik hoop je nu van het probleem af bent. Ik heb een soortgelijk probleem. Ik heb last van vraatzuchtige mussen. In onze schuur zitten altijd een aantal mussen. Ze komen af op voer voor van de duiven en onze kalkoenen. Maar het allerlekkerst vinden ze mijn zaailingen.

Marero: hoe gaat het met de groene puntjes? Kun je al een foto laten zien?

Vandaag zijn de zaden voor mijn tweede zaai-ronde de grond in gegaan.

Nog negen weken.......... dan is het IJsheiligen en kunnen onze plantjes naar buiten!!

woensdag 16 maart 2011 - 22:34
marero

Marero

kzal morgen eens proberen een foto te maken als de pillen van de camera niet plat zijn
woensdag 16 maart 2011 - 23:57
TomEG

TomEG

Ik hoop binnen 9 weken dat we tenminste scheuten hebben.
donderdag 17 maart 2011 - 08:21
marero

Marero

en hier zijn dan de langverwachte groene toppekes[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 17 maart 2011 - 10:26
TomEG

TomEG

Ziet er goed uit Marero.

Moet je eigelijk de zaailingen water geven als ze nog niet geschoten zijn? Met andere woorden, als ze nog in de zakjes zitten.
donderdag 17 maart 2011 - 11:06
Feniks

Feniks

Hm, als ik het goed begrijp moeten ze dus eigenlijk binnenstaan? Ik heb ze al buiten gezet, ze schieten wel op... wel in zo'n 'broeikasje, dat ik overdag 'open' zet.
Ik heb er trouwens Ipomoea bijgezet, dat schiet nog sneller op!
donderdag 17 maart 2011 - 11:18
an

An

Nou Lieke ,ik zei va de week dat ik geen muizen meer had en ja hoor zag er van morgen 1 in mijn tuin lopen bij de buren vandaan (die hebben heel veel vogelvoer hangen en daar komen ze dus op af wat de vogels morsen.)
had de hele winterer geen een gezien (gelukkig ) dus we gaan weer een vlletje zetten
(diervriendelijke waar ze niet dood in kunnen gaan en dan ver weg weer uit zetten)
zo te zien was het geen jonkie,dus hoop niet dat er nog meer gaan krijgen.
want mijn peultjes staan buiten nu nog op de tafel maar als ik ze van de week in de volle grond ga zetten niet dat ze ze bij mij ook stuk gaan knagen,
donderdag 17 maart 2011 - 12:01
an

An

nee maar misschien blijven ze weg als je ze 20 meter verder weg zet.
ik heb geen klem buiten staan maar zo'n holetje die dicht slaat en dan zijn ze gewoon levend gevangen
donderdag 17 maart 2011 - 13:05
an

An

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=18&tid=30615&hl=muizen

hier Lieke zie je hoe erg het bij mij was,
nu heb ik ze gelukkig niet binnen ,net wat ik zei heb de eerste sins dien buiten zien lopen omdat ze genoeg te eten krijgen bij de buren (vogel voer wat valt)
donderdag 17 maart 2011 - 13:11
marero

Marero

20 meter is niet ver genoeg zenne, aan de andere kant vant dorp is veel beter
donderdag 17 maart 2011 - 13:53
cee

Cee

Ik ben van de mening, hoe meer muizen hoe beter!

Dan hebben m'n katten tenminste een bezigheid,
krabben ze niet zoveel aan de bomen,
vangen ze minder vogels, konijnen, vissen en kikkers.

De ratten mogen ze ook wel nog blijven vangen, die vind ik ook niet leuk.

Ik denk dat er zo gemiddeld toch twee muizen per dag gevangen worden, en die leggen ze altijd als cadeautje aan onze achterdeur.

Als je wil mag je ze wel eens lenen?
donderdag 17 maart 2011 - 16:17
marero

Marero

moogt die rossekes van mij ook hebben zenne, die vreten elk jaar de helft van mijn bollen op
donderdag 17 maart 2011 - 18:29
Rita1960

Rita1960

wie Cee.. de muizen of de katten

donderdag 17 maart 2011 - 18:30
marero

Marero

de muizen moogde hebben en de katten ook, kheb de mijn vroeger moeten weggeven omdat ik er zwaar allergisch voor was
donderdag 17 maart 2011 - 18:35
Rita1960

Rita1960

en weer even on-topic..

door het snelle groeien van de plantjes heb ik ze als sinds 10 dagen buiten staan in de hoop de groei iets te beperken..ze staan nu onder plastic (koude kas) en zien er niet uit.. een sliert.. en ik kan ze in huis niet koel wegzetten..

en zaaien doe ik straks wel weer..

mar eerst nog even afwachten hoe de eersten zich ontwikkelen in de "koude".


donderdag 17 maart 2011 - 18:59
Vlinderr

Vlinderr

Marero: Yes!!!! sprietjes.

Rita: zolang het niet vriest, zullen ze het wel redden.

De plantjes die ik in februari heb gezaaid staan nu op een koele plek. Ze groeien nu langzaam en vormen door het toppen zijscheutjes.
donderdag 17 maart 2011 - 22:34
TomEG

TomEG

Ik heb deze ochtend ook groene sprietjes gezien bij sommige zaailingen.
vrijdag 18 maart 2011 - 08:14
renate67

Renate67

zondagavond de 13e de geweekte zaden geplant en gisteravond groene puntjes gezien, vandaag een foto gemaakt van de gemengde lathyrus odoratus.
Nog niet alle zaden en soorten zijn opgekomen, van rode lathyrus odoratus pas 1 van de 10 zaden een puntje te zien.

Renate

Bloemen & Planten

vrijdag 18 maart 2011 - 15:14
TomEG

TomEG

Dat is inderdaad ook wel snel Renate. Ik zie dat je grond vrij vochtig staat. Geef je die regelmatig water?
Doet iedereen dat?
vrijdag 18 maart 2011 - 15:50
renate67

Renate67

Ik heb de grond flink nat gemaakt voor ik de zaden erin stopte (overschot bak leeggegoten), daarna heb ik ze tot nu toe geen water meer gegeven, maar tot aan deze foto heb ik er wel plasticfolie overheen gehad, dat is er nu af want grrotste zaailing stond er tegenaan.
Ik heb ook een paar zaden in plastic bekers gezaaid zoals vlinder voordeed.
Daar ben ik een beetje huiverig met natmaken grond omdat het overschot niet weg kan lopen en bang ben voor rotten zaden of zaailingen, die heb ik minder nat gemaakt maar die komen tot nu toe wel slechter op.
Renate
vrijdag 18 maart 2011 - 18:46
renate67

Renate67

Mijn klimsteunen voor de lathyrus
1. geplastificeerd rek wat op korte afstand aan schutting bevestigd is
[afbeelding verwijderd niet-https]
2. fijnmazig gaas rond metalen paal van pergola (gaas op maat geknipt en randen met ijzerdraad aan elkaar "genaaid", zit er niet strak omheen)
[afbeelding verwijderd niet-https]
Renate
vrijdag 18 maart 2011 - 19:04
molleke32

Molleke32

mijn lathyrus scheutjes vallen om ze staan in de veranda , veel licht maar niet in volle zon..maar er is natuurlijk een groot temperatuur verschil ts 's nachts en overdag. Kan ik de stekjes best ergens anders zetten? Komen die nog recht of blijven dat nu zo slappe stengeltjes?

Alvast bedankt, vicky
maandag 21 maart 2011 - 15:57
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
zo zien ze er bij mij uit en ze gaan niet hangen,
sommige heb ik getopt,(voor zijscheuten te kweken)
maandag 21 maart 2011 - 16:08
Vlinderr

Vlinderr

Vicky: de stenels zijn vrij slap. Wanneer ze wat langer worden, vallen ze om.
Door te toppen kun je ze kort houden.

Wanneer je ze strak plukt voor in de vaas, merk je dit ook. Er bestaan speciale lathyrusvaasjes. Door de vorm van de vaas wordt voorkomen dat de stengels knikken.

Bloemen & Planten

maandag 21 maart 2011 - 18:48
molleke32

Molleke32

ik heb nu 3 paar blaadjes staan moet ik dan boven het 2e paar toppen?

Dank je voor de info. Oh ja mogen ze dan gewoon in de veranda staan blijven of zou ik ze in de garage zetten? Daar is wel minder licht maar daar is het overdag koeler.

maandag 21 maart 2011 - 19:33
Rita1960

Rita1960

die van mij slenzen ook ... en ze staan al een aantal dagen in de koude kas...

ik heb ze m.i. toch te vroeg gezaaid.... te warm, te weinig licht...

'k ga met een week of 2 in de herkansing.. en dan ook de ipomoema's maar zaaien

groetjes,

Rita

ja, 'k zit hier wel een 2 tot 3 honderd km noordelijker!

maandag 21 maart 2011 - 19:52
Kiptaro

Kiptaro

Mijne zijn 20 cm hoog, en ik had ze met -3 in een onverwarmde kas gelaten, ze staan nog prima en groeien geweldig, staan er heel stevig en mooi groen bij.

Moet ik ze toppen? of gewoon door laten groeien.
Ze beginnen nu ook al van die draden te maken waar ze zich mee vast houden
maandag 21 maart 2011 - 20:26
Vlinderr

Vlinderr

Vicky: ik top na elk bladpaar.
Kiptaro: je kunt proberen de stengels niet te lang te laten worden. Je kunt ze wel laten groeien, maar dan zit je straks met enorme lange bossen.
maandag 21 maart 2011 - 21:05
TomEG

TomEG

Onze scheuten groeien ook vrij snel maar we krijgen geen bladparen. Wel knoppen waar eventuele bladparen zouden kunnen komen. Kunnen we deze wel inkorten dan?

Hier enkele foto's






Groetjes
maandag 21 maart 2011 - 22:47
koen

Koen

De eerste lathyrus zijn hier ondertussen ook al hun kopje boven aarde aan het uitsteken.
Vorig weekend gezaaid in pet flessen, bovenkant afsnijden en dan gebruiken om af te dekken,


Groeten, Koen
zaterdag 26 maart 2011 - 05:58
renate67

Renate67

Hallo Tom jou lathyrus plantjes zijn op de foto nog echt klein, het erste echte blad zit hier op 10cm en daarboven heb ik ze getopt. Daaronder toppen gaat volgens mij niet, (als topje per ongeluk uit klein kiemplantje breekt dan groeit die vlg mij niet meer verder)
Renate
zaterdag 26 maart 2011 - 22:06
cee

Cee

Hier ook eventjes m'n trotse plantjes tonen.

Lang leve de 5L pet flessen!!



Uploaded with ImageShack.us

Nu nog een beetje pesten voor ze naar buiten mogen!!
maandag 28 maart 2011 - 08:20
moetje1951

Moetje1951

Misschien een rare vraag? Siererwt heeft steun nodig om te klimmen. Moeten de plantjes zich rond iets kunnen draaien zoals bijvoorbeeld Ipomoea of hebben ze genoeg aan gewone afsluitingsdraad? Ik heb ze nog nooit gehad?
maandag 28 maart 2011 - 09:31
TomEG

TomEG

Bedankt Renate.
Ondertussen zijn ze ook al heel sterk gegroeid. Ik zal vanavond enkele foto's nemen want ik ben niet echt zeker wanneer ik de top eruit moet doen.

moetje, ik denk dat je de siererwt best altijd langs een draad leidt. Anders gaan ze doorhangen. Ik zou wel om zeker te zijn toch even wachten op andere meningen en ervaringen.
maandag 28 maart 2011 - 09:35
moetje1951

Moetje1951

het is maar, mijn man heeft van een stuk afsluitingsdraad een soort cilinder gemaakt, gewoon rond gedraaid en aan mekaar gebonden, en dat gebruiken we dan om te composteren.Alle tuinafvan gaat erin. Dit systeem is zeer efficient maar ik vind het zo lelijk en ik dacht van er rond siererwt aan te planten, zodat je het wat minder ziet. Nu maar hopen dat ze er tegenop willen klimmen.
maandag 28 maart 2011 - 09:43
cee

Cee

De lathyrus zet zich met hechtranken vast, en heeft weinig moeite om te klimmen op gaas, touw, net, haag of trelis, dus kan je ermee doen wat je wil. Een klein zetje geven en ze zouden al snel op weg moeten zijn.

Maar vooral nu al die lange slierten af en toe eens toppen zodat de basis toch al iets steviger wordt en je veel meer bloemen hebt.
maandag 28 maart 2011 - 10:19
moetje1951

Moetje1951

OK lijkt me wel mooi, dan krijg ik een bebloemde composttoren!
maandag 28 maart 2011 - 10:31
Vlinderr

Vlinderr

Ik maak een klimsteun van drie takken waarvan ik de punten vastbind. De onderkant zet ik in een pot, een soort van wigwam.
maandag 28 maart 2011 - 19:17
moetje1951

Moetje1951

Vlinderr, dit heb ik ook eens gedaan met wilgentakken in een grote pot, ik had er wel meer in gezet, om de vijf cm een tak. Dan bovenaan dichtgebonden en dan Ipomoeaplantjes erin! Heel mooi.
Dit jaar doe ik dit met Cobea maar de siererwtjes komen rond mijn compost cilinder. Ik vermoed dat, als ik genoeg plantjes rondom zet de compost niet meer te zien zal zijn, Lathyrus groeit toch ook opzij? Als mijn experiment geslaagd is stuur ik deze zomer een foto!
maandag 28 maart 2011 - 19:48
Kiptaro

Kiptaro

http://img593.imageshack.us/i/dsc01303l.jpg/

Staan in een onverwarmde kas tegen het huis, daar staan ze nu al een tijdje, groeien ze te hard?
dinsdag 29 maart 2011 - 19:29
Vlinderr

Vlinderr

Kiptaro: ze staan er mooi bij. Ik zou ze nu gaan toppen.

dinsdag 29 maart 2011 - 22:36
Kiptaro

Kiptaro

Oke, ik heb ze al 'buiten' staan vanaf dat ze 5 cm hoog waren o.i.d. dus extreem hard zijn ze niet gegroeit, maar wel matig tot goed.
woensdag 30 maart 2011 - 03:18
an

An

als je ze buiten kan zetten dan ga ik ze ook in mijn koude kas zetten,
scheelt weer ruimte op de vensterbank
woensdag 30 maart 2011 - 09:17
TomEG

TomEG

Heel mooi hoor Kiptaro. Ik zit ongeveer op dezelfde grootte.




Boven welk bladpaar zou ik toppen? Boven het 1ste of boven het 2de?
woensdag 30 maart 2011 - 09:56
an

An

nou mijne staan buiten in koude kas,nogmaals getopt voor dat ik ze er neer zette die getopt moesten worden,
dus mij benieuwen of alles gaat goed of ik heb er geen straks meer,
woensdag 30 maart 2011 - 12:30
Vlinderr

Vlinderr

TomEG: het kan beide, zolang je maar topt.
woensdag 30 maart 2011 - 13:16
marero

Marero

mijn slungelkes die zijn net getopt boven het 1e echte bladpaar.
effe een vraagske, aangezien der van de 12 eerste niks is uitgekomen en van de 2e lading van 12 zijn er ook maar 4 die willen meewerken heb ik dus gedacht van nog een poging te wagen maar dan ineens buiten in een grotere pot allemaal samen, dus vanaf wanneer kan dat best en moet ik iets anders doen dan binnen ofzo?
kweet al niet meer hoe ik het 2 jaar geleden in de tuin ineens heb gedaan maar een groot succes was dat toen ookal niet
woensdag 30 maart 2011 - 22:41
Vlinderr

Vlinderr

Marero: Met Lathyrus direct buiten zaaien heb ik nog nooit succes gehad.
Zijn vier van de twaalf zaden van dezelfde soort gekiemd of vier van de twaalf verschillende soorten? Ik heb verschillende soorten gezaaid. Van enkele soorten heb ik (ook na de tweede poging) nog geen enkele kiem gezien. Ik denk dat de zaden te oud of niet koel en donker genoeg bewaard zijn.
Ik stuur je een PB-tje.
woensdag 30 maart 2011 - 23:20
an

An

bij mij kwamen er ook 3 niet op en die heb ik na een 2 de poging weg gedaan
donderdag 31 maart 2011 - 15:00
marero

Marero

vlinder je hebt een pb-tje
groetjes
donderdag 31 maart 2011 - 17:23
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
mijn lathyrussen ,zo waren ze dat ze nog binnen stonden ,
heb ze toen net water gegeven en hup naar buiten in de koude kas nu 3 dagen verder doen ze het nog prima.
gr an
vrijdag 1 april 2011 - 23:05
TomEG

TomEG

Hey An

Ze zien er net hetzelfde uit als bij ons. Goed bezig zou ik zeggen! (tenzij wij ook slecht bezig zijn. )

Groetjes
maandag 4 april 2011 - 08:06
an

An

ben ik blij dat ik dan net zo goed of slecht bezig ben als jou doen we het toch allemaal het zelfde hahahahaha
gr an
maandag 4 april 2011 - 20:17
renate67

Renate67

Hoe vaak of tot wanneer toppen jullie de lathyrus?
Renate
maandag 4 april 2011 - 21:30
Feniks

Feniks

en wanneer mag je die eigenlijk buiten planten?
maandag 4 april 2011 - 21:38
renate67

Renate67

Buiten planten als er geen kans meer op nachtvorst aan de grond is.
Meestal worden daarvoor de ijsheiligen half mei aangehouden, maar wisselt misschien wel van waar je woont.
Renate
maandag 4 april 2011 - 21:47
an

An

ik top wanneer ik ze telang vind worden en wacht tot ze een paar zij scheuten voren en daarna top ik niet meer,
en ik heb ze naar buiten gedaan in het koude kasje en ik zie wel.
maar ze doen het daar ook goed,
dus ben er blij mee.
dinsdag 5 april 2011 - 10:04
Feniks

Feniks

Ja, bij mij staan ze ook al een paar weken buiten.
dinsdag 5 april 2011 - 10:11
TomEG

TomEG

Bij ons staan ze ook buiten in een kleine kast. Ze groeien wel niet veel meer maar dat komt waarschijnlijk door het nog vrij koude weer.
dinsdag 5 april 2011 - 10:18
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
foto net genomen zo zien ze er uit na een week buiten bijna nu.
dus ze gaan perfect zo als ik al zei.
dinsdag 5 april 2011 - 10:54
marero

Marero

bedankt dirkje voor de zaadjes, ze zijn gisteren aangekomen, ga ze vandaag nog te weken zetten
zaterdag 9 april 2011 - 12:10
Sarah

Sarah

An dat kasje waar ze bij jou in staan die rits was toch aan een kant kapot? (Net als bij mij) Heb je dan geen last dat ze te koud staan???
zaterdag 9 april 2011 - 19:16
cee

Cee

Aangezien de meimaand steeds dichter komt en er geen vorst voorspeld is voor de komende twee weken, heb ik m'n lathyrussen gisteren op hun definitieve standplaats in volle grond geplant.

Zou dit toch te vroeg zijn? of zijn er hier nog waar ze al in volle grond staan?

Ik heb wel maar de helft geplant. Als het volledig misgaat heb ik dan nog genoeg over om het later nog eens te proberen.
maandag 11 april 2011 - 10:09
Vlinderr

Vlinderr

In mijn tuin zijn ook Lathyrus zaadjes gekiemd. De plantjes zijn al een cm of 30 hoog. Toch wacht ik tot half mei totdat ik de plantjes, die ik binnen heb gezaaid, buiten uitzet.
maandag 11 april 2011 - 20:43
marero

Marero

hé vlinder nu heb je me super zaadjes aan de hand gedaan zeg, ze liggen nog te weken en der begint al leven in te komen!!!!
heb jij die grootgebracht met spek en eieren soms???lol
maandag 11 april 2011 - 21:29
Vlinderr

Vlinderr

nee, tuurlijk niet. Gewoon heeeeeeeeel veel liefde.
maandag 11 april 2011 - 23:06
annis

Annis

Lieke ik heb ze nog niet uitgeplant en hoop dit binnenkort wel te gaan doen ze staan nog in de kas en zijn mooie flinke planten geworden.
Verschillende gaan naar liefhebbers en de rest plant ik in eigen tuin.

Annis
donderdag 5 mei 2011 - 10:23
TomEG

TomEG

Ik heb ze ook nog niet geplant. Ik hoop dat toch wel binnen de 2 weken te gaan doen.
Wat doen jullie met de plastieken bekers (als jullie die gebruiken)? Snijden jullie gewoon de onderkant open of ga je toch de lathyrus eruit halen om dan te planten?

Eenmaal geplant, moeten ze dan dagelijks water krijgen of laten jullie ze gewoon hun gang gaan?
donderdag 5 mei 2011 - 10:27
Gehenna

Gehenna

Oei, gaan ze bij wel groeien? Ik heb zondag van de groendienst een zakje lathyrus odoratus gekregen en gewoon in de grond (potjes) gestoken. Op 1 mei dus.
En nu lees ik dat hier, een beetje laat.
donderdag 5 mei 2011 - 10:32
annis

Annis

Planten die je net hebt geplant moet je toch dagelijks water geven.

Annis
donderdag 5 mei 2011 - 10:38
cee

Cee

M'n lathyrussen krijgen vocht genoeg (nas drovje) en zijn ondertussen al drie weken in volle grond overgplant maar groeien doen ze niet. ze blijven gewoon status quo, alsof ze in staking zijn, nochtans zijn het geen zaden van NMBS.

Mag ik die al wat organische mest geven zodat ze eindelijk eens beginnen groeien, of zou dit nog wat te vroeg zijn?

Ik heb op dezelfde plaats enkele ipomoea's uitgepland en die zijn al mooi hun weg aan het zoeken, zeker 30 cm bijgekomen. wat doe ik dan verkeerd?
donderdag 5 mei 2011 - 11:44
TomEG

TomEG

's nachts durft het nog wel heel koud te worden. Rond 6u deze ochtend was het bij ons 3,5°C. Ik vermoed dat het daaraan zal liggen.
Bij mij groeien ze trouwens ook niet in de hoogte maar maken ze meer zijtakken.
donderdag 5 mei 2011 - 12:01
cee

Cee

Er komen inderdaad wel wat nieuwe scheuten bij, het is in de lengte dat ze niet willen groeien.

Ik ga toch al een beetje konijnekeutels rond hun voetjes leggen, die geven hun meststof dan toch heel traag af, wie niet waagt niet wint!
donderdag 5 mei 2011 - 13:46
cee

Cee

met kippemest zou ik het inderdaad niet proberen, die is naar t'schijnt nogal straf, die gaat op de mesthoop!

Als je op bezoek gaat bij een kinderboerderij zijn ze zeker bereid om je een paar kilo mee te geven.

PS: mijn konijn is een vlaamse reus, dus ook reuzekeutels
donderdag 5 mei 2011 - 15:08
renate67

Renate67

Vanacht geven ze hier nog best frisse nacht af daarna volgens de voospellingen voor de komende 14 dagen hier geen temperaturen meer onder de 8 graden.
Ik denk dat ik de lathyrus morgen ga uitplanten en de fuchsia´s van zolder halen (te grote bakken om heen en weer te sjouwen).
De lathyrus die ik begin februari gezaaid heb heeft dringend behoefte aan meer ruimte dan de plastic beker, staat er iets gelig en armetierig bij.
Die begin maart gzaaid zijn staan er frisser groen bij en zijn eigenlijk nauwelijks kleiner terwijl toch een maand later gezaaid (wel iets minder stengels een keer minder getopt)
Renate
donderdag 5 mei 2011 - 15:53
moetje1951

Moetje1951

Ik heb mijn Lathyrus pas begin april gezaaid en ze staan al in de volle grond van gisteren. Ja, hier aan de kust geen sprake meer van nachtvorst.
Ze doen het goed, vooral de azureus.
donderdag 5 mei 2011 - 17:23
annis

Annis

De azureus groeit hier ook het meeste van allemaal. Als er geen kans meer op nachtvorst is ga ik ze inplanten in een nieuw stuk. Dit is al voorbereid met compost en Cultera. Alleen nog de steunen zetten en dan planten.


Annis
donderdag 5 mei 2011 - 17:30
TomEG

TomEG

Renate, ga jij die plastiek bekers mee in de grond steken met de bodem opgeknipt of haal je het volledige stukje grond er uit om dan in de grond te plaatsen? Ik weet dat Vlinder had gezegd dat Lathyrussen niet graag worden verplant.
vrijdag 6 mei 2011 - 10:18
Pieke

Pieke

Ik denk dat ik rijkelijk laat ben! Op het zakje dat ik van het tuincentrum meenam staat 'zaaien tot en met mei'. Ik dacht dat ik dat dus dit weekend fijn kon doen. Heeft het zin of zal ik de zaadjes tot volgend jaar bewaren???
vrijdag 6 mei 2011 - 11:34
cetinel

Cetinel

tot en met mei....mei is toch nog niet voorbij,kan dus volgens mij vast wel
vrijdag 6 mei 2011 - 11:40
Pieke

Pieke

Ik ga het proberen. Eerst schuurpapier zie ik, weken, warm water... moet lukken! Bedankt!

vrijdag 6 mei 2011 - 11:43
cee

Cee

Het kan zeker nog

Je kan ze volgens mij na een beetje te laten opzwellen in warm water direct in volle grond zaaien!!
zo win je al direct de tijd dat een plantje nodig heeft om zich aan te passen bij het verpotten.
vrijdag 6 mei 2011 - 13:19
Pieke

Pieke

Ik heb ze even gewreven met een paar centimeter schuurpapier dat ik vond. Hielp niet veel. Dus maar in de vijzel, heeeeeel voorzichtjes (combinatie van voorzichtig en lichtjes) en nu staan ze te dobberen in warm water in de zon zodat het water warm blijft. Niet heet hoor, gewoon lauwwarm. En daarna gaan ze in de volle grond. Ik zal ze vanavond binnen halen en morgen weer naar buiten in de zon. Ik ben benieuwd!
vrijdag 6 mei 2011 - 13:46
TomEG

TomEG

Succes Pieke!

Iemand een idee voor die plastieke bekers?
vrijdag 6 mei 2011 - 15:53
renate67

Renate67

Hallo Tom
ik haal ze uit de plastic bekers.
Hand over bovenkant beker houden op zijn kop houden, zachtjes beetje in beker knijpen en dan komen ze er wel uit.
Ik heb doorzichtige bekers dus ik kan al zien dat ze goed doorworteld zijn. (dat gaat nit uit elkaar vallen) en dan direct de grond in en water geven.
Renate
vrijdag 6 mei 2011 - 16:01
moetje1951

Moetje1951

zo doe ik het ook Renate, en als je ze een paar dagen vooraf geen water geeft gaat het nog beter!
vrijdag 6 mei 2011 - 19:26
TomEG

TomEG

Super! We proberen het deze week. Ik hoop dat het vandaag wat regent dan is de grond ook direct wat vochtiger om ze te planten.

Bedankt voor de reacties.
maandag 9 mei 2011 - 09:15
an

An

mijne ga ik vandaag de volle grond in zetten,zijn ook nog klein is zie wel denk dat ze daarna een groeispeurt krijgen.
maandag 9 mei 2011 - 09:54
snarfie

Snarfie

de mijne beginnen net te kiemen
maandag 9 mei 2011 - 10:22
moetje1951

Moetje1951

Nog tijd zat, Snarfie. Ze komen er wel. Die van mij zijn nu na de regenbui enorm gegroeid maar ze hechten zich nog niet echt vast, denk dat ik een handje zal moeten helpen.
maandag 9 mei 2011 - 20:08
Gehenna

Gehenna

Hier komen ze ook een beetje piepen.
Ben benieuwd
woensdag 11 mei 2011 - 09:27
TomEG

TomEG

Hoe ver van elkaar planten jullie elke beter? Of doen jullie dat gewoon op het gevoel?

Vanavond of morgen is het zover bij ons. Ik zal dan ook wat foto's nemen.
woensdag 11 mei 2011 - 10:45
marero

Marero

mijn plantjes zijn nu ongeveer 20 tot 30 cm groot, vertakken doen ze niet al teveel maar das niks, ik wou ze dus in een grote pot zetten en een klimtoren voor ze maken
probleem: mijne potgrond is alweer op maar gisteren heb ik nog een halve zak heide en azaleagrond gevonden tussen de vijverdinges, is dat voor lathyrus ook goe of niet of moet ik daar iets van kalk ofzo bijdoen om hem minder zuur te maken of toch maar beter wachten totdat ik andere potgrond kan gaan halen?
zaterdag 14 mei 2011 - 16:39
timtamtom

Timtamtom

Als mijn lathyrusplantjes al redelijk
groot zijn, haal ik altijd de topjes eraf.
Dan gaan ze zich veel meer vertakken.
zondag 15 mei 2011 - 16:08
annis

Annis

De meeste al op hun vaste plaats gezet. De L.Sativus begint al te bloeien in de kas en ook buiten.
zondag 15 mei 2011 - 18:29
Gehenna

Gehenna

Joepie, ze zijn 5cm groot
zaterdag 21 mei 2011 - 10:41
moetje1951

Moetje1951

mijn groeien als kool maar hechten zich niet vast???????????????
zaterdag 21 mei 2011 - 20:51
renate67

Renate67

De lathyrus sativus bloeit al een hele tijd
Heb ik dit jaar voor het eerst, is mooi maar wel klein bloemetje en geurt niet
[afbeelding verwijderd niet-https]
De verschillende soorten lathyrus odoratus bloeien hier nog steeds niet.
Hoe is dat bij jullie??
Hebben ze last van de droogte gehad, of ben ik te ongeduldig.
Renate
zondag 26 juni 2011 - 09:04
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
zo zag 1 soort er van mij 3 weken geleden er uit.
ga zo fotos maken hoe het er nu uit ziet.
zondag 26 juni 2011 - 19:35
annis

Annis

De bloemen van de L. sativus zijn maar klein maar de kleur maakt alles weer goed. Hier groeien ze goed ze krijgen iedere week vloeibare mest het zijn tenslotte flinke eters.
Annis
zondag 26 juni 2011 - 19:48
renate67

Renate67

Ze staan hier in volle grond en heb flonk kompost door grond gedaan voor ik ze geplant heb.
Ze doen het hier vooral heel wisselend, op 1 rij 20 latyrus odoratus gemengd, veel zijn nog maar 10-15cm en 2 zijn al bijna 1 meter hoog, daar komen nu ook knoppen in. Raar verschil hoor.
Renate
zondag 26 juni 2011 - 21:14
LesSimons

LesSimons

deze Lathyrus is spontaan gaan groeien tussen mijn Maagdenpalm (Vinca minor) weet niet welke soort het is. zal nu ook eens zaad gaan bewaren voor volgend jaar

http://lessimons.files.wordpress.com/2011/04/juni-2011-050.jpg
zondag 26 juni 2011 - 23:03
an

An

dat is een mooie zou daar zeker zaad van bewaren
zondag 26 juni 2011 - 23:09
Vlinderr

Vlinderr

Zo te zien de Lathyrus latifolius. Een vaste soort. Van deze Lathyrus kun je lang genieten. Blijft de hele zomer +nazomer doorbloeien en komt volgend jaar gewoon weer terug. Helaas geurt deze niet.
maandag 27 juni 2011 - 07:40
timtamtom

Timtamtom

Ik heb de aardaker.
Die is ook meerjarig en ziet er boven de grond eigenlijk precies
hetzelfde uit als de latifolius. Maar hij heeft wel knollen.
En deze bloemen geuren wel!
maandag 27 juni 2011 - 08:05
Vlinderr

Vlinderr

Buiten is het triest. Het regent en de tuin ligt er maar wat troosteloos bij door al het water. Gelukkig had ik al wat foto's gemaakt van mijn Lathyrussen.

Lathyrus odoratus Wiltshire ripple

Bloemen & Planten

zondag 17 juli 2011 - 15:38
Vlinderr

Vlinderr

Dit is een heerlijke ruiker. Ik weet het niet wat de exacte naam is. De zaden zijn afkomstig uit een mix. De kleur is ietwat zalm met rose.

Bloemen & Planten

zondag 17 juli 2011 - 15:41
Vlinderr

Vlinderr

L.o. Americana

Bloemen & Planten

zondag 17 juli 2011 - 15:42
Vlinderr

Vlinderr

L.o. Lilac ripple

Bloemen & Planten

zondag 17 juli 2011 - 15:44
Pieke

Pieke

Prachtig!!! Werkelijk heel mooi!

Enneh... die aardaker... heu... zaadjes/knolletjes...??? Bedel...
zondag 17 juli 2011 - 17:20
Vlinderr

Vlinderr

Op dit moment bloeien er ook hier niet veel. Ook veel blad en platgewaaide ranken. Met moeite heb ik vandaag een vaasje kunnen vullen.
zondag 17 juli 2011 - 18:51
Pieke

Pieke

Met moeite omdat je vindt dat ze eigenlijk aan de plant horen en het zo jammer is dat ze zijn omgewaaid?
zondag 17 juli 2011 - 20:26
Vlinderr

Vlinderr

Ik had moeite om het vaasje te vullen omdat er bijna geen bloemen te bekennen zijn. Ik had er ook moeite mee dat de wind mijn planten omverwaait.
zondag 17 juli 2011 - 21:00
Pieke

Pieke



Het is echt niet leuk als ze omwaaien. Mijn eerste probeersels doen het nu dapper in een pot maar ik moet nog zo'n scherm tegen de muur of zo. Ik weet niet of ze pal op het zuiden mogen en ben benieuwd. Anders komen ze op een beschutte plek te staan.

Ze zijn nog klein en ik hoop echt dat het nog iets wordt dit jaar!

zondag 17 juli 2011 - 22:38
Sarah

Sarah

Pff, ik ben 'blij' dat ze het bij jullie ook nog niet zo goed doen. Ik dacht al dat het aan mij lag. Andere jaren gaan ze heel goed maar dit ja is het maar naadje hoor.
Veel dood gegaan en anderen doen het maar heel langzaam. Blijven hopen maar.



gr Sarah
maandag 18 juli 2011 - 18:09
timtamtom

Timtamtom

Mijn aardaker groeit echt als de tierelier!
Ik denk dat ik maar blij moet zijn.
dinsdag 19 juli 2011 - 15:22
Pieke

Pieke

Ja maar... waar kun je die halen dan??? Ik zoek me rot...
dinsdag 19 juli 2011 - 19:07
Rita1960

Rita1960

voor de aardaker bij timtamtom dus
dus Pieke niet verder zoeken. Bij TTT... schooien



oh ja... hier zijn de siererwten kompleet uitgebloeid.. niet verwaaid of zo.. maar op..
is ook mijn eigen schuld volgens mij.. ik heb de peulen er niet afgehaald...


dinsdag 19 juli 2011 - 20:38
timtamtom

Timtamtom

Wowwowow!
Niet allemaal tegelijk zeg!
Ik heb ook niet zo heel veel zaden meer hoor.
En ik heb ze gewoon bij vreekens zaden gekocht.
woensdag 20 juli 2011 - 10:13
timtamtom

Timtamtom

Schooi maar raak hoor!
woensdag 20 juli 2011 - 11:42
Pieke

Pieke

SCHOOIERDESCHOOI!
Ik ook graag. Had al eerder geschooid maar is zeker niet aangekomen. Dus eh... die mooie aardakertjes... Eh...
woensdag 20 juli 2011 - 12:42
molleke32

Molleke32

Dit zijn de mijne ondertussen, ik heb die gelijk met u gezaaid vlinder
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes vicky
woensdag 20 juli 2011 - 20:24
Vlinderr

Vlinderr

Ooooh, mooie kleuren. En... ruikt het lekker bij jou?
woensdag 20 juli 2011 - 20:26
molleke32

Molleke32

Heeeeeeeeeeerlijk, ik heb er in een vaasje staan, heel de living geurt
woensdag 20 juli 2011 - 21:12
Vlinderr

Vlinderr

Molleke: Ik heb ook al een paar weken een vaasje op tafel staan met deze bloemetejs. Geregeld steek ik mijn neus even tussen de bloemen. Genieten.
woensdag 20 juli 2011 - 22:26
molleke32

Molleke32

Ik zal mijn best doen, vorig jaar kwamen daar bijna geen peulen aan, dus hopen dit jaar op beter
woensdag 20 juli 2011 - 22:43
timtamtom

Timtamtom


Ik kan er niet meer tegen!
Jullie pesten mij altijd!
Ik ga weg bij dit forum!
SNIK SNIK SNIK.
donderdag 21 juli 2011 - 10:41
Pieke

Pieke

Eigen schuld. Je kunt het alleen goedmaken met zaad of knollen. Maak dankbaar gebruik van deze unieke (en eenmalige) kans. We hebben dan wel het beste met je voor maar met flauwe huilebalkjes hebben we slechts minzaam geduld.


donderdag 21 juli 2011 - 10:49
timtamtom

Timtamtom

Dan zullen jullie wel een pm moeten sturen!
donderdag 21 juli 2011 - 11:13
Pieke

Pieke

Zekers te weten dat je PM hebt!
donderdag 21 juli 2011 - 11:28
timtamtom

Timtamtom

Jajaja, ik heb ze hoor...
donderdag 21 juli 2011 - 11:35
Pieke

Pieke

Jaja, dat had ik ook hoor roddelderoddelderoddel... Ik krijg ook niks want sja, mijn tuin is nog maar beginnend he. Mijn 'trotse' buit tot nu toe is:

5 klaprozen
1 pioenbloem (terwijl ik vijf dikke bossen planten heb!)
1 witte klaproos die HOPELIJK gaat uitkomen
Wat ijverige paarse campanulaatjes
1 zonnehoedbloem
Wel lief trouw veel fuchsiabloemetjes en lekkere besjes

Ik hoop dat er snel meer kleur komt, ik had besteld maar hoor ondanks belofte niks van ze. Tsss...

Het is wel erg eigenlijk he, het is net als met solliciteren: heb je geen ervaring wordt je niet aangenomen. Maar ja hoe kom je dan aan ervaring snotter ween huil...
donderdag 21 juli 2011 - 16:26
timtamtom

Timtamtom

die vent hè...
...........
vrijdag 22 juli 2011 - 09:18
timtamtom

Timtamtom

Ben ik een vent?
vrijdag 22 juli 2011 - 16:59
Pieke

Pieke

Alles waar een piemel aan zit is een vent.
vrijdag 22 juli 2011 - 18:53
molleke32

Molleke32

Dat valt te betwisten, maar kom Foei, we wijken serieus af van het oorspronkelijke lathyrus onderwerp...
vrijdag 22 juli 2011 - 19:00
Vlinderr

Vlinderr

Ja, laat eens wat meer foto's zien van Lathyrussen.
vrijdag 22 juli 2011 - 19:02
molleke32

Molleke32

Ik heb er niet meer staan dan die foto's die ik geplaatst heb Volgend jaar zet ik er meer nu dat ik weet dat dat zo goed lukt
vrijdag 22 juli 2011 - 19:22
Pieke

Pieke

Oh ja dat was de topic natuurlijk
Mijn pronkerwtjes moeten nu echt in een grotere bak. Maar ik begrijp dat ik ze had moeten 'toppen'... Niet getreurd, ik weet nu dat ze echt groeien uit de erwten en volgend jaar beter.
ik ben wel heel benieuwd of er bloemen uit zullen voortkomen. Tot nu toe doet mijn tuin het niet geweldig. Er lag wel heel veel bouwpuin in en grotendeels zand. Zou het daardoor komen??? Ik houd het in de gaten!

vrijdag 22 juli 2011 - 20:21
hypermaxx

Hypermaxx

Dit ziet er mij wel een leuk bloemetje uit.
Als er onder jullie zijn die enkele zaadjes kunnen missen...stuur maar op.

Ik heb vooral mirabilis jalapa ter beschikking indien jullie interesse hebben.

mvg,

wim
zondag 24 juli 2011 - 10:00
Andy_N

Andy_N

ook bij mij is er iets uit gekomen
de princess elisabeth




maar het resultaat op de wiltshire ripple is super ik hoop dat ik deze ieder jaar terug opnieuw kan doen lukken


zondag 24 juli 2011 - 10:56
renate67

Renate67

Hallo itseflits
helemaal bovenaan in dit topic kijek daar staat een hele handleiding
Renate
zondag 24 juli 2011 - 12:39
moetje1951

Moetje1951

Vind deze ook zo mooi, bloeit wel later dan Azareus.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 24 juli 2011 - 12:54
moetje1951

Moetje1951

wim, stuur me maar een pbtje. Nu zijn ze nog niet rijp natuurlijk.
zondag 24 juli 2011 - 15:08
Pieke

Pieke

En TuinFairy wil vast ook heel graag een tuin erbij. Want waar ga je het allemaal laten???
maandag 25 juli 2011 - 15:12
Vlinderr

Vlinderr

Vorig jaar had mijn L.o Wiltshire ripple enorm veel bloemen. Toen de zaden werden gevormd, was het weer belabberd. (ahum... net zoals dit jaar, dus.....) De zaden wilden toen niet goed rijpen en beschimmelden. Resultaat: weinig opbrengst van zaden. Ik hoop dat het dit jaar beter zal zijn.
maandag 25 juli 2011 - 15:56
molleke32

Molleke32

ja vlinderr bij mij was het net hetzelfde
maandag 25 juli 2011 - 17:59
Andy_N

Andy_N

hoe oogst je zaad hiervan ?
zit dat in de peulen ?
maandag 25 juli 2011 - 21:47
moetje1951

Moetje1951

net als de erwten die je eeti Ze zitten in de peulen! Maar ze zijn nu nog niet rijp.
maandag 25 juli 2011 - 22:00
TomEG

TomEG

Wij zijn net terug van een leuke vakantie in Engeland en daar hebben we wel wat anders gezien...


Ik post binnenkort ook eens foto's van onze eigen bloemen. Wij zijn zeer tevreden met het resultaat!


Wanneer weet je trouwens dat je de zaden kan oogsten en hoe doe je dat precies? Wij knippen nu veel bloemen weg zodat de planten meer bloemen aanmaken. Moeten we hiermee ophouden of kunnen we zo nog wel een maand doorgaan en toch nog peulen krijgen?

Bloemen & Planten

maandag 25 juli 2011 - 23:13
TomEG

TomEG

Foto 2

Bloemen & Planten

maandag 25 juli 2011 - 23:14
renate67

Renate67

Hallo Tom
wat een mooie foto´s, waar was dit in engeland??
Wij gaan namelijk komende week naar zuid engeland en goede tips zijn zeker welkom.
Renate
maandag 25 juli 2011 - 23:52
TomEG

TomEG

Hey Renate

De eerste is genomen in Stonor Park, de tweede aan Anne Hathaway's Cottage. Dit is in en rond Oxfordshire. Niet echt in het zuiden van Engeland dus.

Vorige jaren hebben we het zuiden van Engeland verkent. Welke streek ga je bezoeken, ik kan misschien wel wat tips geven. Het is trouwens daar waar onze interesse in de Lathyrus begonnen is.

Tom
dinsdag 26 juli 2011 - 09:07
Pieke

Pieke

@TuinFairy: nou, dat gaat vast weer mooie foto's opleveren! Wat een heerlijk vooruitzicht!

En wat een mooie foto's ook van Engeland. Heel veel plezier daar, het lijkt me prachtig!

dinsdag 26 juli 2011 - 11:21
renate67

Renate67

Hallo Tom
off topic, we gaan naar iets ten zuiden van cambridge en later meer naar het westen naar cheddar. Ik ben van ons gezelschap wel de grootste plantenliefhebber, dus het wordt lang niet alleen tuinen bezoeken.
Renate
woensdag 27 juli 2011 - 00:52
renate67

Renate67

Mijn lathyrus dit jaar:

lathyrus sativus, bloeide verreweg het eerste
[afbeelding verwijderd niet-https]

lathyrus odoratus cupani
[afbeelding verwijderd niet-https]

lathyrus royal maroon
[afbeelding verwijderd niet-https]

lathyrus scharlakenrot , gevonden in duitse supermarkt
[afbeelding verwijderd niet-https]

mijn ´gewone´gemengde lathyrus odoratus bloeit nog steeds niet (februari gezaaid) er komen nu eindelijk wel knoppen.
Renate
donderdag 28 juli 2011 - 03:32
Pieke

Pieke

Ooooooh Renate... Die eerset en laatste zijn mijn favorieten. Ik hoop dat ze ook nog eens lekker ruiken. Eh... mocht je OOIT zaadjes over hebben... Vooral die rode... ruiken ze allebei lekker?

donderdag 28 juli 2011 - 09:29
Andy_N

Andy_N

idd Renate super mooi
en zoals Pieke anhaalt, mocht je ooit zadjes over hebben

donderdag 28 juli 2011 - 10:38
timtamtom

Timtamtom

Hoi Tuinfairy,
Ik heb in je mail al laten weten dat ik nog geen tijd
heb gehad om de aardakerzaden op te sturen.
Ik ben namelijk veel weg geweest.
Maar ik ga ze vandaag opsturen.
En bij mij zijn de zaadjes al lang aangekomen.

Groetjes Tim
donderdag 28 juli 2011 - 12:36
Pieke

Pieke

TuinFairy heeft al aardaker binnenkort.
Dus Renate: ik vind dat ik zaadjes van jou mag . Misschien weet je dat zelf nog niet dus ik wijs je daar even op.
donderdag 28 juli 2011 - 13:11
timtamtom

Timtamtom

Hoezo heeft tuinfairy aardaker binnenkort?
Ja, misschien van mij dan...
donderdag 28 juli 2011 - 13:13
Pieke

Pieke

Ja, in ruil voor haar zaadjes inderdaad!
donderdag 28 juli 2011 - 13:15
timtamtom
donderdag 28 juli 2011 - 13:17
timtamtom

Timtamtom

Gemeen.
donderdag 28 juli 2011 - 13:22
Pieke

Pieke

Eerlijk is eerlijk
donderdag 28 juli 2011 - 13:42
timtamtom

Timtamtom

Mhhhhhh....
donderdag 28 juli 2011 - 14:12
renate67

Renate67

De lathyrus sativus vind ik ook erg mooi van kleur, maar die ruikt echt NIET.
De andere 3 wel.
Voorlopig haal ik de uitgebloeide bloemen direct weg voor de doorbloei, ik vind het altijd lastig om te bepalen wanneer ik daar mee ophou om nog rijp zaad te oogsten. Misschien hebben mensen daar tips voor.
Als ik oogst krijg , zal ik aan jullie denken.
Renate
vrijdag 29 juli 2011 - 04:06
TomEG

TomEG

Ik wil ook wel graag weten wanneer je moet ophouden met plukken om nog zaden te kunnen oogsten. Ik heb alleszins al enkele peulen hangen tussen de bloemen dus dat wordt hopelijk wel iets.

Weet iemand hier meer over?

Tom

ps: de foto's komen er één dezer dagen aan hoor.
vrijdag 29 juli 2011 - 08:14
Vlinderr

Vlinderr

Ik weet niet wat een juist moment is om te stoppen met bloemen afplukken.
Zelf moet ik bekennen dat ik niet veel uitgebloeide bloemen pluk. Ik pluk wel voor in de vaas.
Ik wil altijd graag (veel) zaden overhouden. Vorig jaar kon ik, door het natte weer, niet veel zaden overhouden. Dit jaar heb ik de peulen laten hangen en hoop ik op zaden. Het is maar net wat je het liefst wilt: veel en lang bloemen of veel zaden. Beide gaat m.i. niet.
vrijdag 29 juli 2011 - 08:38
Pieke

Pieke

Ben heel benieuwd hoe de aardakers het bij jou gaan doen. Wel foto's maken straks he!
zaterdag 30 juli 2011 - 12:06
Pieke

Pieke

Ja, dat denk ik wel Ik zou het niet proberen. Of hooguit met eentje.

Hoe zien de zaadjes eruit? Zijn het net zulke als van de pronkerwt?

zondag 31 juli 2011 - 09:46
timtamtom

Timtamtom

Het is wel een meerjarige, dus je zou kunnen proberen om het nu
nog te zaaien maar het lijkt me veiliger om het in het voorjaar te doen.
Dat heb ik ook gedaan.
maandag 1 augustus 2011 - 22:02
Vlinderr

Vlinderr

Eerder in deze topic werd gesproken over 'Vlinder-erwten'. Graag zou ik hier nog een foto van zien. Ik ben nieuwsgierig geworden wat nu een Vlinder-erwt is.
donderdag 11 augustus 2011 - 15:54
Gehenna

Gehenna

Héhé, ik heb ook schoon blommekes
Een tweekleurige (met veel meeldauw, de plant ziet zo'n beetje grijsgroen ipv groen)

Bloemen & Planten

donderdag 11 augustus 2011 - 21:10
Gehenna

Gehenna

En de witte
Er zijn ook donker paarse en licht rose. Een zakje kleurenmengeling.

Bloemen & Planten

donderdag 11 augustus 2011 - 21:12
moetje1951

Moetje1951

bij mij plots ook weer een soort die bloeit. Prachtig rose; alleen ik weet de naam niet meer. Zaad dat ik van Vlinderr kreeg!
Die witte is prachtig Gehenna!
@Vlinderr: ik denk niet dat de vlindererwt een lathyrus is? Er tsaan mooie afbeeldingen op google. De latijnse naam is Clitoria??????
vrijdag 12 augustus 2011 - 20:25
Vlinderr

Vlinderr

Ik heb even op google gezocht op 'Vlindererwt' en kom inderdaad de Clitoria terneata tegen. Deze plant kende ik nog niet. Mocht iemand Vlindererwten hebben staan in de tuin, dan houd ik mij graag aanbevolen voor een paar zaden (ruil).
De kleur van de Clitoria doet mij denken aan de Lathyrus sativus Azureus. Deze siererwt staat op dit moment weer volop in bloei in mijn tuin. Ik heb deze op verschillende momenten gezaaid, voor het laatst begin juni.
vrijdag 12 augustus 2011 - 20:39
Gehenna

Gehenna

Ok, ik snap de oorsprong van de naam.
In amerika zou de bloem gecensureerd worden door de zedencommissie
zaterdag 13 augustus 2011 - 09:02
moetje1951

Moetje1951

zijn dan ook droogstoppels daar in amerika, belachelijk! wel een mooie bloem, kende die ook niet!
zaterdag 13 augustus 2011 - 09:09
annis

Annis

Vlinderr ik heb deze ooit gezaaid maar is helaas niets geworden.
Als je zaden van deze klimmer wilt kijk eens op de site van Tuinkabouter die heeft de zaden.
zaterdag 13 augustus 2011 - 09:52
Pieke

Pieke

Eindelijk eindelijk eindelijk! Ze komen uit. Jawel, ook ik heb lathyrus. Het was een experiment, als nieuweling/beginner kon ik maar moeilijk geloven dat het mij zou lukken de zaadjes tot plant te laten ontwikkelen. Maar wat zijn ze leuk, wat ging het goed en ook: wat ruiken ze heerlijk!

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 14 augustus 2011 - 16:24
Gehenna

Gehenna

Wat een mooie kleur!
zondag 14 augustus 2011 - 16:40
Pieke

Pieke

Ach ze zijn zo leuk. Van alles door elkaar, zo leuk. En het ruikt goed. Ik ga proberen of ik betere foto's kan maken. Nou ja deze zijn wel prima maar met dit toestel is het knap lastig close-ups te maken. 't is meer een studiocamera.

Bedankt!
zondag 14 augustus 2011 - 17:38
Gehenna

Gehenna

Ik heb ook een kleurenmengeling maar dat prachtig roze zit er niet bij.
Volgend jaar komen ze heel zeker terug in de tuin
zondag 14 augustus 2011 - 18:15
Pieke

Pieke

Ja, ze zijn echt mooi. Ik had er wel graag blauwe bij gewild. Maar wat is dit leuk zeg, zelf zaaien. Nooit gedaan, ik ben echt om!
zondag 14 augustus 2011 - 18:17
Vlinderr

Vlinderr

Tsjonge, wat was dit een slechte Lathyrus-zomer. Veel te veel vocht en veel te koud. Een aantal van mijn planten schimmelden al voordat ze ook maar konden bloeien.
De Lathyrussen in mijn tuin hebben nauwelijks zaadpeulen aangemaakt.
Volgend jaar maar weer proberen.
zaterdag 1 oktober 2011 - 10:32
renate67

Renate67

De lathyrus odoratus gemengd uit zakje uit winkel heeft hier ook nauwelijks gedaan, 1 is er echt uitgegroeid en heeft heel veel blad en maar paar bloemen gegeven sinds pas paar weken.
De lathyrus royal maroon uit de zadencarroussel had ik 2 zaden en maar 1 plant maar is heel goed uitgegroeid en heeft heel veel bloemen gegeven, er bloeien er nog steeds een paar en er zitten veel zaadpeulen in maar die zijn nog niet rijp.
Lathyrus sativus en lathyrus cupani hebben het met maar een paar plantjes ook heel goed gedaan.
Lathyrus odoratus scharlaken rood wilde aanvankelijk net lukken maar 2e zaai is wel redelijk gegaan. Maar hier zitten veel minder zaadpeulen in.
Renate
zondag 2 oktober 2011 - 08:39
moetje1951

Moetje1951

@Vlinderr: dan is het bij mij toch beter gegaan. Ze bloeien nog altijd heel mooi en ik heb massa's zaden, echter gemengd. Ik kon moeilijk zien welk zaad van welk kleur, het is een wirwar. Alleen die wijnrode, ik kan efkes niet op de naam komen, die heb ik apart gezet, die is ook nog heel mooi.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 2 oktober 2011 - 10:56
moetje1951

Moetje1951

Het ziet er idd niet uit, sommige zijn helemaal verdord en andere bloeien uitbundig!
En het is eigenlijk een gemakkelijke plant. Ik had de zaden geschuurt, geweekt, verpot en geplant. Ik had nog massas zaden over en die heb ik dan rechtstreeks in de volle grond gezaaid; en die doen het nog best van allemaal!
Ik vraag me af of ze zichzelf nu zullen uitzaaien of is het zaad niet winterhard?
zondag 2 oktober 2011 - 13:36
timtamtom

Timtamtom

Je hebt ook winterharde lathyrus soorten voor als je ze niet elk jaar wil zaaien.
zondag 2 oktober 2011 - 17:45
annis

Annis

Hier hebben ze allemaal goed gebloeid en ook diegene die ik weg heb gegeven hebben het goed gedaan. Nu is alles al opgeruimd maar de vaste van bij de buren(witte vaste soort) groeit hier over de muur en bloeit nog steeds goed maar helaas geen geur en daar doe je het in feite ook voor.
zondag 2 oktober 2011 - 17:59
timtamtom

Timtamtom

Ik heb er eentje die geurt
maandag 3 oktober 2011 - 18:12
annis

Annis

Welke soort heb je timtamtom. Daar zou ik er ook wel een van willen aanschaffen.
maandag 3 oktober 2011 - 19:34
renate67

Renate67

een vaste lathyrus die geurt, daar ben ik ook zeker in geinteresseerd, ik dacht dat die niet bestaan, maar als dat wel zo is graag naam en foto??? evt zaadjes
Renate
dinsdag 4 oktober 2011 - 02:26
TomEG

TomEG

@Vlinderr & moetje1951 :
Ik vond de zomer toch ook goed meevallen. Wij hebben ongelooflijk veel bloemen gekregen. ik denk zelfs dat de Lathyrussen hoger dan 2m gegroeid zijn ondertussen. Sinds een maand geleden hebben ze een nieuwe scheut gekregen en bloemen ze nu terug. We zijn eind augustus gestopt met bloemen knippen om toch wat zaad over te houden.
Nu hebben we dus zaad en bloemen. De onderkant van de lathyrusstelen zijn wel niet mooi groen.

Onze meerjarige zijn gegroeid maar heb dit jaar jammer genoeg nog niet gebloemd. Hopelijk lukt hen dit volgend jaar beter!

Als ik het niet vergeet post ik één dezer dagen een foto van hoe het er nu bij staat.




dinsdag 4 oktober 2011 - 13:20
moetje1951

Moetje1951

Tja; die dorre onderkant is idd niet zo mooi, maar de heerlijke geur die ze verspreiden weegt daar ruimschoots tegen op! Ik had ze nog nooit voordien, maar Vlinderr heeft mijn interesse gewekt en volgend jaar komen ze zeker terug.
Ik ben van plan volgend jaar mijn compostdraad ermee te bekleden. Ze moeten toch echt kunnen klimmen!
dinsdag 4 oktober 2011 - 15:07
moetje1951

Moetje1951

just! die blote draad met al dat vuil erin netjes bedekt. Dit jaar heb ik em bekleed met Ipomoea, Zaadjes van Lein!
dinsdag 4 oktober 2011 - 15:25
TomEG

TomEG

Win win situatie dan! Mooiere composthoop en voedsel voor de planten.

Ik heb trouwens een mooie tip gekregen dit jaar uit Engeland. Iemand wist me te vertellen dat ik al een zaadje kon planten in het najaar zodat de plant sterker is in het voorjaar en dus meer zal (vroeger) zal bloemen.
Kan iemand dit bevestigen? Mij lijkt het inderdaad logisch maar ik weet niet of het kan bij Lathyrussen.

Ik ga het alvast proberen met enkele zaden.
dinsdag 4 oktober 2011 - 15:33
hypermaxx

Hypermaxx

ik heb ze nog nooit in de tuin gehad, en een goed geurende plant kan er altijd bij. Plaats genoeg.
Indien er mensen zijn die zaden kunnen missen, mogen ze deze gerust opsturen.
Ik kan enkel mirabilis jalapa aanbieden, en eventueel zaden van zonnebloemen.

mvg,

wim aka hypermaxx
dinsdag 4 oktober 2011 - 16:11
moetje1951

Moetje1951

@wim: ik heb werkelijk massa's zaden, maar zoals ik al zei, niet op kleur, alleen de Wiltshire Riple, daar ben ik zeker van, die stond apart. Als je er niet om geeft dat ze gemengd zijn dan wil ik er gerust opsturen, je stuurt me maar een pbtje. Ik hoef niks in ruil, Mirabilis heb ik in overvloed en de zonnebloemen komen ook elk jaar terug!
dinsdag 4 oktober 2011 - 17:53
timtamtom

Timtamtom

Aardaker
= vast en geurt
dinsdag 4 oktober 2011 - 21:38
renate67

Renate67

dat klinkt super timtamtom, niet zo hoog lees ik op internet 30-90cm, maar toch heel interessant, heb je misschien zaadjes?
Renate
woensdag 5 oktober 2011 - 08:50
timtamtom

Timtamtom

Nee, sorry.
Ik heb wel een paar zaadjes maar
die wil ik eigenlijk zelf houden voor de zekerheid
Het zijn er namelijk maar 3 maar als je wat eerder was geweest
had ik je misschien nog een paar zaadjes kunnen sturen.
Ik had ze al aan iemand anders gegeven.
Sorry.

Maar als je ze graag wil, ik heb ze hier gekocht:
http://www.vreeken.nl/
woensdag 5 oktober 2011 - 13:19
biemar

Biemar

Ik heb in mijn tuin een tuinhuisje.
Voor het tuinhuisje heb ik mijn zithoek.
Aan het tuinhuisje staan twee stenpalen.
Ik wil graag een Lathyrus (hoog klimmend) in een rode kleur en in een pot voor deze palen zetten en tegen deze palen op laten klimmen.

Vraagjes
Welke lathyrus is geschikt, hij mag uiteraard ook heerlijk geuren.
woensdag 5 oktober 2011 - 14:03
renate67

Renate67

Hallo Biemar
Ik heb dit voorjaar (in duitse supermarkt, op vakantie) zaadjes van echt brandweerrode geurende hoge lathyrus gekocht:
lathyrus odoratus scharlakenrot

Timtamtom, ik heb al gezien waar ik zaad van aardaker kan aanschaffen
bedankt voor de naam.

Renate
donderdag 6 oktober 2011 - 00:22
Mamamarjo

Mamamarjo

Ik heb mij er ook is aan gewaagd, ik heb er gekocht en in een diep potje gegooid na te weken. Ongeduldig afwachtend en sinds twee dagen komen links en rechts kopjes piepen hoera.
Vanaf wanneer mag/kan je ze uitplanten in den hof?
maandag 15 april 2013 - 14:27
bryofan

Bryofan

ik doe dat als ze vijf bladeren hebben, maar ik laat ze eerst in het potje zelf afharden.
is trouwens wel al lang geleden dat dit topic werd geopend (was toen nog onder een andere naam actief).
maandag 15 april 2013 - 20:36
molleke32

Molleke32

mijn staan van zondag buiten, maar zoals bryofan zegt, ik heb ze voorgezaaid en laten afharden en nu buiten geplant ..moesten ze nachtvorst voorspellen dan dek ik ze nog wat af...
dinsdag 16 april 2013 - 06:35
Vlinderr

Vlinderr

Ik heb mijn Lathyrus ook binnen gezaaid. Sinds een week staan ze in de kas. Vanaf half mei zet ik ze buiten. Dit najaar ga ik eens buiten zaaien, in de volle grond. Volgens de engelsen is dat DE zaaimethode voor Lathyrus.
dinsdag 16 april 2013 - 16:14
moetje1951

Moetje1951

Misschien wel waar hoor! Sedert ik van jou zaden gezaaid heb komen ze, nu al voor de derde keer, spontaan terug. Ik heb nu al piepkleine plantjes buiten. In ieder geval zaaien ze zichzelf uit!
dinsdag 16 april 2013 - 16:23
molleke32

Molleke32

ah serieus, ik wist niet dat dat ging.. dat gaan we ook eens proberen dan rond welke periode doen jullie dat dan en weken jullie de zaden dan ook voor?
dinsdag 16 april 2013 - 18:38
moetje1951

Moetje1951

ik zaai ze niet zelf in de volle grond, dat heb ik nog nooit geprobeerd. Ik heb toevallig gezien dat ze zichzelf uitzaaien omdat ik de oude planten niet opgeruimd had voor de winter. Uiteraard zijn die zaadjes niet geweekt, of misschien toch door de regen?
dinsdag 16 april 2013 - 19:05
Vlinderr

Vlinderr

Volgens deze engelsman ( ik heb dit jaar zaden bij hen gekocht) moet je de zaden vooral niet voorweken.
dinsdag 16 april 2013 - 23:19
Godelieve Lievens

Godelieve Lievens

Bij dat ik dit gevonden heb heb ze ook niet geweekt en komen er maar niet tevoorschijn heb ze nu binnen gezet voor de warmte blijkbaar goed idéé?
zaterdag 15 april 2017 - 16:33
Vlinderr

Vlinderr

En.... Goedelieve Lievens, heb je toch nog kunnen genieten van je geurerwtjes?
zaterdag 3 maart 2018 - 21:52
jacqueline46

Jacqueline46

Hoi,

Ik heb dit forum net gevonden en hoop wat advies en tips te krijgen over het opkweken want ik doe iets verkeerd maar heb geen idee wat......????
Foto's zeggen meer dan woorden dus hier komen er een paar :

Bloemen & Planten

donderdag 26 juli 2018 - 06:53
jacqueline46

Jacqueline46

Volgende :

Bloemen & Planten

donderdag 26 juli 2018 - 06:54
jacqueline46

Jacqueline46

En de laatste :

Bloemen & Planten

donderdag 26 juli 2018 - 06:55
jacqueline46

Jacqueline46

Het ontkiemen ging dus prima maar de plantjes zien er maar zielig uit en groeien slecht......
Heeft iemand een idee wat ik fout doe ? ( aarde is mengsel potaarde en compost )

Jacqie
donderdag 26 juli 2018 - 06:58
Roeli

Roeli

De hitte ?
donderdag 26 juli 2018 - 10:23
jacqueline46

Jacqueline46

Ha Roelie,

Leuk dat je reageert.
De hitte zou zeker een rol kunnen spelen alleen ze stonden al in de bak voordat de warme periode begon en vanaf het begin af aan zagen ze er niet happy uit .
Behalve toen de zaden binnen aan het ontkiemen waren en die eerste paar weken ( voor het verpotten ) deden ze het goed.

vrijdag 27 juli 2018 - 01:03
jacqueline46

Jacqueline46

Ik scherm ze wel af tegen de felle zon met een stuk vliesdoek.
vrijdag 27 juli 2018 - 01:06
Tuinprins

Tuinprins

Vlinderbloemigen (siererwt is een vlinderbloemige) doen het in de regel slecht in een pot of bak. Als je deze plant in de volle grond dan doen ze het 100 keer beter. Verder wil de siererwt graag volle zon (meer dan 5 à 6 uur zon per dag).


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 27 juli 2018 - 04:50
jacqueline46

Jacqueline46

Dank je tuinprins,
Ik zal kijken of ze alsnog in de volle grond kunnen anders ga ik het volgend jaar gewoon weer opnieuw proberen.
Weet je ook wat beter voor ze is : voedzame of juist arme grond met wat meer zand erdoor want ik kom tegenstrijdige verhalen tegen ...?
vrijdag 27 juli 2018 - 18:54
Tuinprins

Tuinprins

Nu deze siererwten verplanten naar de volle grond gaat niet meer, dat overleven de planten niet. Volgend jaar de planten binnenshuis laten ontkiemen, afharden en dan in de volle grond zetten.

Voedzame grond lijkt mij beter. De planten zullen dan aanvankelijk meer blad produceren en harder groeien maar uiteindelijk ook meer bloemen geven. Het 'geheim' van reukerwten is dat je de bloemen steeds moet plukken want als de uitgebloeide bloemen in het zaad schieten dan stopt de aanmaak van nieuwe bloemen.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 28 juli 2018 - 07:28
jacqueline46

Jacqueline46

Oké, dan maar geduld oefenen en volgend jaar weer proberen.
Ik zal zowiezo eerder beginnen met de zaden laten ontkiemen.

Gr. Jacqie
zaterdag 28 juli 2018 - 07:44
VMusschoot

VMusschoot

Beste,
Ik zou graag wat meer kleur in mijn moestuin steken en heb me wat laten gaan met de hoeveelheid siererwten.
Zou je siererwt bij bonen en erwten kunnen planten of zouden deze te veel voeding en zon stelen?

Ieder advies en hulp zou welkom zijn.
woensdag 13 februari 2019 - 21:11
tinekepast15

Tinekepast15

Ik heb lathyrus grandiflorus in een pot sinds vorig jaar, het is een vaste grootbloemige plant, ,hij groeit heel hard , is al 1,50 meter en staat in een grote pot.helaas nog steeds geen bloemknoppen!
Heeft deze vaste lathyrus veel voeding noidig of moet ik hem wat verwaarlozen?

Bloemen & Planten

maandag 22 juni 2020 - 22:33
V-minituin

V-minituin

Ik heb Lathyrus latifolius in een bak op mijn balkon staan. Het zijn er twee die zich verwikkelen om het hekwerk. Ze worden echter de laatste tijd soms snel geel. Hebben ze dan vaker water nodig of vooral voeding? Iemand een idee?

Bloemen & Planten

zondag 19 juli 2020 - 14:21
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Als ze te nat staan kan het blad geel worden. Goede drainage is belangrijk, overtollig water moet weg kunnen.

Lathyrus latifolius komt van oorsprong uit het warme en zonnige Zuid-Europa. Misschien dit jaar hier niet genoeg zon en warmte?

Lathyrus latifolius is een meerjarige siererwt, kan zijn dat die na de bloei al snel in herfststemming komt.

Wat mest geven lijkt mij geen kwaad te kunnen doen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 20 juli 2020 - 06:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon