menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien mahonieplant

Ga naar meest recente reactie

Lut2

Lut2

[afbeelding verwijderd niet-https]

Heeft er iemand ervaring met het snoeien van een mahonie x media. Ik heb hierbij een foto, maar vrees dat het mij niet gelukt is om hem op het forum te krijgen. Hij bloeit de ganse winter met gele bloemen. Daarna komen er blauwe bessen op. Als de vogels er niet mee gaan lopen blijven ze er gans de zomer op. Prachtige plant.
Maar hij groeit elk jaar zo'n 50 cm. Ik zou hem willen houden op de grootte dat hij nu is, maar ik zou niet graag alle bloei verliezen.
Wie weet raad?
zondag 26 november 2006 - 17:22
deHaan

DeHaan

Elk jaar na de bloei 1 a 2 van de hoogste takken weghalen.
zondag 26 november 2006 - 21:06
Rodger

Rodger

Prachtige plant heb jij daar staan Lut ,ik zag die onlangs ook nog bij een vriendin van mij .
Ik denk eraan om mij ook zoiets aan te schaffen , nu mijn bijtjes toch de winter door vliegen met dat zachte weer hebben die er ook nog wat aan .
zondag 26 november 2006 - 22:31
garene

Garene

Daag !
Voor wie geïnteresseerd is : ik heb zaailingen van deze boom, zaden meegebracht begin van het jaar uit de botanische tuin van Rome. Moeten absoluut verpot worden in grotere pot, alvorens ik daar aan begin wil ik er wel kwijt.
maandag 27 november 2006 - 13:12
ines

Ines

Garene ik heb wel interesse in een zaailing wat wilt U daarvoor in de plaats?
Groetjes,ines
maandag 27 november 2006 - 20:31
Esem

Esem

Lut deze plant kan je nogal hard aanpakken?.
Je kan de plant hard terug snoeien indien je dat wens,

en je zal zien dat hij in de kortste keren terug uitgroeit tot een mooie flinke struik.
Gr Esem,
maandag 27 november 2006 - 21:26
garene

Garene

Ines,
Heb een mptje gestuurd. Cheers ...
dinsdag 28 november 2006 - 08:34
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

BESTE Lut ik heb hier ook zo een mahonie plant zal wel by de twee meters zyn maar het is nu herfts he rodger en die staat zo prachtig in de bloei Esem is wel geen echte snel groeier als zyn kleine broer die laag by de grond staat, maar ik vindt dat nu prachtig alles verliest zyn bladeren byna en hy staat daar zo fier te pronken met zyn gele bloempjes ik zal eens kyken of ik er een foto van vindt normaal wel,ik heb deze noch niet gesnoeid.en is om en by de 10jaar


[afbeelding verwijderd niet-https]


donderdag 30 november 2006 - 20:18
ines

Ines

Prachtige struik Sylvain!
Denkt U niet dat deze helemaal kaal zal worden onderaan als U hem niet gaat snoeien?
Ik weet het niet want deze heb ik niet in de tuin,groetjes,ines
vrijdag 1 december 2006 - 00:33
ines

Ines

Garene hebt U mijn mailtje gekregen?
Groetjes,ines
vrijdag 1 december 2006 - 00:35
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Ines ik denk het niet om dat hy van onder ook terug uitlopers maakt als ge goed kykt denk ik dat ge de bloem ziet van onder mvg dit is de plant eind october Ines hy bloeid noch wel een maand

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 1 december 2006 - 00:37
ines

Ines

Ach zo...hij is mooi...gelijkt op geel vuurwerk
vrijdag 1 december 2006 - 00:52
sylvain

Sylvain

Ines en ik persoonlyk vindt dat is ieder mens zyn goesting maar om dat het een traag groeier is en ietsje centraal van achter staat vindt ik dat hy prachtig tot zyn ornaat komt , nu voelt ge dat hy de baas is in de tuin , komen ook zanglysters in wonen deze jaar is er uit deze mahonie een zang lyster uit geleid is mooi dan dag Ines groetjes Sylvain
vrijdag 1 december 2006 - 15:59
ines

Ines

Ja Sylvain hij is daar op die plaats inderdaad de alleenheerser
Als solitair vind ik die best goed gekozen,groetjes,ines
vrijdag 1 december 2006 - 17:52
lisa

Lisa

ik vind het een mooie plant ziet er heel goed uit
vrijdag 1 december 2006 - 18:44
Esem

Esem

Ik zeg niet dat je hem moet snoeien.
Alleen het spreekwoord zegt snoeien doet bloeien
en dat is niet anders voor de mahonia.
Veel mensen zijn bang om de schaar in stuiken en heesters te zetten.
Natuurlijk doet ieder zijn zin.
Maar inderdaad na enkele jaren word de plant onderaan lichter en doorzichtiger.
Als je smoeit blijft het een volle gedronge plant.
Gr Esem.
vrijdag 1 december 2006 - 21:58
sylvain

Sylvain

Dat is de voledige waarheid Esem snoeien doet bloeien ik ben daar ook voorstander van maar myn mahonie is niet getopt of aan de zy kanten en toch geeft hy zyn bloemen in volle pracht ik denk als ik hem had moeten terug snoeien dat ik niet meer bloem zou hebben gehad maar ja Esem iedere mens zyn goesting van snoeien op de mahonie want ik ben een harde terug snoeier van tyd te met de gevolgen van dien dag Esem groetjes Sylvain
vrijdag 1 december 2006 - 22:32
Lut2

Lut2

Wel bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal er nog eventjes over na denken of ik hem al dan niet zal snoeien.
Groetjes
Lut
zaterdag 2 december 2006 - 08:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon