menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mest

Ga naar meest recente reactie

jefkebert

Jefkebert

beste


welke mest gebruiken jullie
vrijdag 3 december 2010 - 22:05
jefkebert
zaterdag 4 december 2010 - 13:21
jefkebert
zaterdag 4 december 2010 - 14:59
jefkebert
zaterdag 4 december 2010 - 16:27
Juelz

Juelz

Hmm, ik ben eigenlijk geneigd te zeggen als je het al weet dat lein teveel mest gebruikt dan neem ik toch aan dat je ook wel weet welke mest je moet gebruiken? en dus dat brengt me op m'n 2e vraag waarom vraag je het dan?.

Indien je niet weet welke je moet gebruiken kun je dingen ook heel anders benaderen, door bijvoorbeeld te zeggen dat lijkt mij wat te veel van het goeie.
of oke bedankt en er niets mee doen.

Wij gebruiken in het najaar Tuinturf en spitten dan zodat de grond meer voeding krijgt en losser wordt maar dit moet wel mogelijk zijn.
dan voor de algemene siertuin Gewone koemest korrels en vervolgens voor de grassen en het gras zelf nog eens gras mest.

dit herhalen we dan ook minimaal 2x per jaar, en indien mogelijk zelfs tot 4x per jaar maar dat ligt ook aan de omstandigheden en hoe de planten erbij staan.
zaterdag 4 december 2010 - 16:52
jefkebert
zaterdag 4 december 2010 - 16:54
Juelz

Juelz

Als je 5e jaar bent mag ik toch wel aannemen dat het allemaal al wel bekend is.
en dat er grote verschillen zijn tussen de soorten mest die gebruikt worden.
dat en niet iedereen heeft grote hoeveelheden nodig dus niet iedereen maakt het uit dat ze een paar euro meer kwijt zijn een een zak/emmertje mest.
zaterdag 4 december 2010 - 17:28
linkin711

Linkin711

Je moet natuurlijk wel de mogelijkheid en de kennis hebben om het allemaal zelf te mengen...

nog een voorbeeld kamerplanten verkopen ze om maar 3 jaar ite blijven staan in de huis kamer

Ik heb hier kamerplanten staan die toch al langer meegaan dan 3 jaar:
Monstera: heb ik ooit gekocht als plantje van 20 CM ik moet nu véél steuntjes gebruiken anders valt ie om (2.50)m hoog 6 jaar oud!!


Beaucarnea: deze heb ik al meer dan 5 jaar !!

Net zoals mijn draecena die gaan ook al lang mee!!

Mijn clorophytum gaat ook al 7 jaar mee!!

De spathypyllum gaat ook lang mee (schrijfwijze??)

Als je je planten goed verzorgt gaan deze heus langer mee dan 3 jaar!!
zaterdag 4 december 2010 - 17:29
printemps

Printemps

Voor de meeste van de forummers hier is het een hobby
En de meeste (lees alle)hobby vreten enkel maar geld
Maar we hebben het er voor over

Zie hier maar eens
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=18&tid=32498&hl=onze_ziekte

zaterdag 4 december 2010 - 17:33
jefkebert
zaterdag 4 december 2010 - 17:38
Esem

Esem

Als je 5 de jaars student ben waarom dan nog de vraag wat de beste meststof is.
Dit zou je toch al moeten weten dan???

in elk geval is natuurlijke meststof stukken beter voor de natuur dan al die chemische brol.
Bv Koemest,paardemest en niet te vergeten compost,want ook compost bevat voedingsstoffen.

Idd. zijn al die verschillende meststoffen alleen maar een middel om te kunnen verkopen.

Mijn buxus kan niet lezen en als je ze een goede universele mest geeft zullen ze echt niet gaan wegkwijnen .

Je moet alleen weten welke hun behoefte is.

Vriendelijke groeten,
zaterdag 4 december 2010 - 17:41
jefkebert
zaterdag 4 december 2010 - 17:43
Esem

Esem

Ik begrijp niet goed de zins opstelling of formulering!!!!!

ik ben weg mogen een zeer uitgebried antwoord???????

GROETJES
zaterdag 4 december 2010 - 17:49
linkin711

Linkin711

@ esem : ik vermoed dat het dit moet zijn :

Ik ben weg MORGEN een zeer uitgebreid antwoord!!

Jens
zaterdag 4 december 2010 - 17:51
alloo

Alloo

Volledig met u eens Jefke, in de handel is het verkopen om geld op te brengen,ik geloof ook niet veel van buxummest,rozenmest,fucksiamest en wat is allemaal nog ,het is een verkooptecniek,en veel mensen lopen hierin.U schijft dat u 5 de jaar student tuinbouw ben ,ik vraag mij af waarom u deze vraag hier op het forum steld ,u zou als student tuinbouw beter op de hoogte moeten zijn als ieder wie hier op het forum.


groetjes Fons
zaterdag 4 december 2010 - 18:04
Juelz

Juelz

Nogmaals wat betreft die verkoop techniek.
Natuurlijk werkt gewone mest bij buxus ook Prima! en mest voor gras is niet direct nodig voor grassoorten.

Het verschil zit het er gewoon in dat de 1e plant van bijvoorbeeld een zure grond houdt, de ander juist weer van een kalkrijke grond weer de ander groeit vaak beter en mooier als je Kalium toevoegd etc etc.
En daar is alles op gebasseerd als je bijvoorbeeld een gras soorten hoek hebt dan vinden die het prettig grasmest te krijgen, dat is beter voor de planten groep, maar gooi je koemest erop dan groeien ze no steeds.

En neem bijvoorbeeld hortensia mest, door bepaalde stoffen erin toe te voegen kun je de hortensia blauw of rood laten kleuren of juist donkerder lichter etc.

zaterdag 4 december 2010 - 18:12
jefkebert

Jefkebert

neeeeeee , wie zegt dat jij ik niet !!
zondag 5 december 2010 - 16:19
linkin711

Linkin711

Laten we ALSTUBLIEFT allemaal kalm blijven!!!

Het is de bedoeling hier van het forum dat we van iedereen zijn bevindingen wat kunnen opsteken ..!!!

Jens
zondag 5 december 2010 - 16:21
jefkebert

Jefkebert


Laten we ALSTUBLIEFT allemaal kalm blijven!!!

Het is de bedoeling hier van het forum dat we van iedereen zijn bevindingen wat kunnen opsteken ..!!!

Jens merci


toch iemand met verstand
zondag 5 december 2010 - 16:22
Juelz

Juelz

Oke dus als vrij weinig mensen hier geen verstand hebben, dan snap ik het wel hoor.
wij zijn natuurlijk niet slim genoeg om al die woorden te begrijpen die jij in het rond strooit
Wij snappen het niet, z'n genie als jou moet toch begrepen worden ik bedoel die theorie van die school die weet het hem he. mensen met meer dan 15 jaar ervaring die doen het altijd al verkeerd.

dan ben ik blij dat je er bent, ja jij bent onze redder in deze donkere tuindagen.

zondag 5 december 2010 - 16:32
jefkebert

Jefkebert

Gelukkig hebben we Jens!.....die heeft verstand!
We zullen de tip van deze redder in donkere tuindagen opvolgen.....het is alleen te hopen dat Jens tijd heeft alle vragen te beantwoorden......

We weten nu nog steeds niet wat je beweegredenen zijn om al je antwoorden(wat daar ook gestaan mag hebben??) weg te halen...zijn die voor ons mischien te hoog gegrepen???

Groet,


de echte reden dat ik dit weg haaalde was ik ben te dom bezig en te grof laten we op nieuw beginnen dacht ik
zondag 5 december 2010 - 16:42
Juelz

Juelz

Goed Punt erachter en welkom.
zondag 5 december 2010 - 17:31
Esem

Esem

Ik heb alles een beetje terug op orde gezet,en laat ons ajb vriendelijk en beleeft blijver tegen elkaar.
Het is hier wel de bedoeling om elkaars vragen te beantwoorden en elkaar goede raad bij te brengen.

Alvast bedankt voor jullie begrip en respect voor het forum van het tuinadvies.

Groetjes Esem

We benne op de wereld om mekaar te helpen niewaar.
zondag 5 december 2010 - 20:17
hanninkj

Hanninkj

Mijn ervaring met mest is verschillend. Het gebruik van organische mest gaf bij mij weinig resultaat waarna ik Osmocote heb gebruikt. Osmocote gaf vrij goede resultaten.
Momenteel gebruik ik hoofdzakelijk Peters mest.
10:52:10(N:P:K) gebruik ik voor opgepotte plantjes en opgepotte stekken.
10:30:20 gebruik ik in het na- of voorjaar voor het bevorderen van knopvorming.
20:20:20 gebruik ik het gehele jaar door. Dit is een ideale mest.
Peters mest is in water oplosbaar.

Ton
zondag 5 december 2010 - 20:44
Juelz

Juelz

Goed dus voor de duidelijkheid.

zelf ben ik iemand van in het najaar compost/tuinturf ligt aan de grond.
in het voorjaar 3-4x koemest korrels in de borders.
en tevens in het voorjaar 2-4x Grasmest maar dat ligt eraan hoe het gras erbij ligt.
zondag 5 december 2010 - 20:49
hanninkj

Hanninkj

Wat bedoel je met concentratie? mMol/liter, g/liter? Graag uitleggen.

NPK is wel iets zeggend want dan weet je de verhouding van Stikstof, fosfor en kalium. Dit is van groot belang voor het gebruik van de mest. Wanneer je bijvoorbeeld Australische planten mest met een hoger fosfor > 5 geeft gaat de plant ter ziele!!!!!!
Voor wortelvormoing geef je mest met hoog fosfor gehalte.
Voor verhouten van een plant gebruik je een hoog kalium gehalte.
Voor snelle groei een hoog stikstof gehalte.

De dosering voor opgeloste meststoffen is ongeveer 1,7 EC. Op de verpakking staat vaak hoeveel gram per liter dit is.

Bij Peters meststoffen houden we een theelepel per liter aan hetgeen voor een leek ook goed te begrijpen is want we moeten het niet moeilijker maken dan het al is.

Ton
zondag 5 december 2010 - 23:16
hanninkj

Hanninkj

Ja, maar dan wel begrijpelijk voor iedereen want je haalt nu wel heel veel dingen door elkaar.

Het beste is een eenvoudig artikeltje te schrijven welke meststof en wanneer te gebruiken.

Ik geef het altijd eenvoudig aan:
1 theelepel per liter van:
10:52:10 voor stekken en jonge plantjes
10:30:20 voor het ontwikkelen van knoppen
20:20:20 voor normale mestgift
10:15:30 voor verhouten van kuipplanten in het najaar
Dit elke week of om de veertien dagen.

Bij gebruik van organische mest kun je bijna niet teveel geven als je je houdt aan hetgene op de zak staat.
Wanneer je speciale mest gebruikt zoals Clematismest betaal je erg veel voor gewone mest.
maandag 6 december 2010 - 08:54
Gehenna

Gehenna

Even een interludium terzijde (of hoe je je gazon NIET moet bemesten)

Mest?
(zacht viool gespeel, lijkt op een zacht stromend beekje)
Mest zoals in: strooi 25 kilo gedroogde koemest op 40m² gazon? (een dramatische passage in het vioolspel, klinkt als een woeste overstroming)
Mest zoals in: strooi 25 kilo blauwe korrels bovenop de koemest? (een agressieve passage in het vioolspel, zoals een bombardement)
Mest zoals in: Je mag nooit afgereden gras wegruimen want dat is MEST voor de nieuwe scheuten? (een klaaglijke passage in het vioolspel)
Mest zoals in: Gij (ik dus) hebt heel gazon kapotgedaan met uwe compost en witte mestkorrels!
Ik dacht echt dat dat 50kilo (uit colère) kalk was tegen de verzuring van de beschimmelde eerste 3. (een vals-vrolijke knarsende vioolpassage)

Met andere woorden: Ik dacht dat de man des huizes de tuin voor zijn rekening nam en daar toch iets of wat verstand van had? NU NI MEER!!! Wegens bovenstaande (en nog een paar zulke dingen) ben ik van gedacht veranderd en mag de man des huizes zich ontfermen over de afwas en de strijk en al de rest.
donderdag 13 januari 2011 - 21:34
Kiptaro

Kiptaro

Ik heb niet alles gelezen hier, dus ik kan er overheen gelezen hebben.

Maar wat is het verschil tussen koeienmest en paardenmest als uitwerking op de groentetuin en/of siertuin?

Wij hebben namelijk paarden, maar vanaf jongs af aan herinner ik mij dat wij van een bevriende boer altijd koeienmest kregen voor de tuin, en paardenmest enkel en alleen op een mesthoop gooiden.

Iemand hier een antwoord op ?
donderdag 13 januari 2011 - 22:20
linkin711

Linkin711

Een antwoord kan ik je niet geven ,maar wel weet ik dat we op de kinderboerderij in de tuin 1 jaar oude koeienmest geven.
Normaal gebruiken zij ook paardenmest maar omdat er teveel keien op de paardenweide liggen ,gebruiken ze dus koeienmest...

Ik zal dat morgen eens navragen bij "dentuinboer" van dienst!

Jens
donderdag 13 januari 2011 - 22:23
Gehenna

Gehenna

Geen idee in feite, ons bompa raapte altijd de paardemest op om in z'n moestuin te gebruiken. En het waren altijd serieus dikke bonen en ajuinen !
donderdag 13 januari 2011 - 22:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon