menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagje ivm vorst boom pioen en agapanthus

Ga naar meest recente reactie

an

An

aangezien de vorst nu echt komt/is ingevallen ,
heb ik een vraagje voordat het nog kouder wordt.
ik heb mijn boompioen en agapanthus buiten in een mand staan,(in juni gekregen)
moet ik ze inwikkelen in noppenfolie en dan buiten laten staan(of jutte zakken)
of allebei binnen halen en in de schuur zetten,
gr aag advies want wil niet dat ze dood gaan heb mijn boompioen al ingepakt of hoeft dat niet zo,
graag alle adviesen.voor mijn boompioen en agapanthus,

heb nog een vraagje heb 3 jaar terug sering hortensia gestekt kan ik die zo in pot laten staan of moet er folie om heen ook graag advies en ik heb mijn camelia ingepakt
graag advies over deze vier planten voor van avond want dan kan ik nog wat doen voor de nacht vorst want het wordt hier erg koud ,a,s woe. wordt hier min 8 overdag verwacht en min 12 s'nachts.
[afbeelding verwijderd niet-https]
dit is mijn gestekte sering hortensia moet ik die afdekken of kan ik hem zo de hele winter laten staan?
[afbeelding verwijderd niet-https]
mijn afgedekte camelia.
[afbeelding verwijderd niet-https]
links de nog niet ingepakte is mijn agapanthus en die rechtse is mijn boompioen moet is ze allebei inpakken en buiten laten staan kan dat ?
of moeten ze in de schuur (weinig plek)wat is het beste voor deze twee of moet alleen de agapanthus in de schuur en kan de boompioen bedekt buiten blijven wie kan het mij vertellen zodat ik maatregelen kan nemen voor vanacht.

want met mijn meloen was ik ook te laat om binnen te halen, heb de meloen onder tussen nog geplukt en hoop dat ze ontdooit nog eet baar zijn ? en kan je ze nu nog wel eten ?
[afbeelding verwijderd niet-https]
hoop dat jullie mij snel advies kunnen geven zodat ik maatregelingen kan nemen
want wil niet dat ze doodvriezen.
groetjes an
maandag 29 november 2010 - 15:06
waas57

Waas57

Hallo An,

Spijtig genoeg kan ik alleen maar een antwoord geven i.v.m. de agapanthus.
Die van mij staan sinds midden vorige week al binnen weliswaar in een stal en sinds zondagavond heb ik ze ook nog eens in vliesdoek gewikkeld.
Dit heb ik vorige winter ook gedaan en ze hebben die toch overleefd !

Groetjes
Ginette


maandag 29 november 2010 - 15:42
an

An

oke dank je wel wacht de rest van de antwoorden ook even af .
als goed is heb ik nog vliesdoek dan zet ik hem ook binnen,voor vanavond maar ik heb wel verwarming in de schuur.
gr an
maandag 29 november 2010 - 15:49
moetje1951

Moetje1951

Het hangt er vanaf welke soort Agapanthus. Ik heb een blauwe die al jaren buiten blijft in de volle grond, onder een oud donsdekentje en een witte in een pot, en die gaat naar binnen
Boompioen weet ik niet, maar Camelia en Hortensia zijn winterhard. Maar als ze in pot staan en -12 graden, dan zou ik ze toch maar in de schuur zetten.
maandag 29 november 2010 - 15:55
an

An

ik heb een agapanthus donau,weet niet of ie winterhard is en hij staat bij mij in een rieten mand dus niet in de volle grondt.

de hortensia stond vorig jaar ook buiten in pot met een vliesdeken er over maar toen was ie nog klein weet niet of ik die weer af moet schermen.

camelia heb ik af gedekt vanwege de knoppen anders sterven die af,voor het eerst in noppen folie vorig jaar in vlies doek.

gr an
maandag 29 november 2010 - 16:26
moetje1951

Moetje1951

Hoi An

Ik ben altijd wat kopschuw als het om planten in pot gaat. Die kunnen veel minder goed tegen de vorst.
Ik zie dat je de mand ook mee in de noppenfolie gewikkeld hebt. Dat is al goed.
Mijn Camelia staat vol knoppen en die hebben echt geen last van de kou, maar hier bij ons vriest het nooit echt hard (zeeklimaat)

moetje
maandag 29 november 2010 - 16:37
deHaan

DeHaan

De Hortensia ook afdekken, want dit soort wil in de winter weleens bovengronds afvriezen.
Verder vooral de potten goed beschermen, want de wortels kunnen nog slechter tegen vorst.
maandag 29 november 2010 - 17:08
Sarah

Sarah

Ik heb mijn agaphantus in de volle grond staan endoen het uitstekend.
Ik laat het blad gewoon zitten en haal het pas in het voorjaar weg, zo heeft het nog bescherming. Vorig jaar ook geen problemen gehad mat de vorst. Toen hebben we natuurlijk wel veel sneeuw gehad en dat beschermd ook.

gr. sarah
maandag 29 november 2010 - 20:23
an

An

moet dus alles af dekken is die boom pioen zo goed gedaan moet die agapanthus ook zo buiten staan zo afgedekt?
en die sering hortensia ook?
dus ik kan die alledrie buiten laten mits goed afgedekt met noppen follie,
stikken ze dan niet ?
gr an
maandag 29 november 2010 - 21:00
an

An

hoi Bahdatja dat doe ik altijd maar moet je hem echt zo inpakken of lucht vrij laten boven kant open of zo.als het met het weekend of volgende week bijna geen vorst wordt voorspelt haal ik de noppen folie er af .
heb een mini sering in pot staan en die dek ik nooit af die staat in een grote bruine plastic pot.

dus agapantus binnen halen?
boompioen?
en sering hortensia afdekken?

is voor die boompioen en die sering hortensia niet beter met jute zakken afdekken en de pot met noppenfolie zodat ze kunnen blijven ademen
heb nog sinterklaas zakken namelijk.die stuk knippen en dan kan ik die gebruiken
graag advies want iedereen zegt wat anders .
nu staan ze nog buiten omdat ik nog niet precies weet wat ik moet doen.
op de agapanthus ligt nu sneeuw en op de sering hortensia ook.

en die meloen peer moet die nog naar binnen die is slap doot de eerste vorst.
gr an
dinsdag 30 november 2010 - 10:38
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
mijn seringhortensia ingepakt zo moet ie volgens mij de winter overleven.of moet hier nog wat over heen of zo?
[afbeelding verwijderd niet-https]
mijn agapanthus ingepakt staat ie op de tafel.twee keer een laag bubbel plastic en een jute zak boven op zodat er wel zuurstof of zo door heen kan,
[afbeelding verwijderd niet-https]
en mijn boom pioen ingepakttwee keer een laag bubbeltjes plastic om de wortels te beschermen net als de andere twee en een jute zak boven op.
hoop dat dit goed is en voldoende.
gr an
dinsdag 30 november 2010 - 22:59
an

An

jammer dat ik niks hoor meer over hoe ik het gedaan heb (zit ongeveer 2 meterbubbels om de manden.
gr an
donderdag 2 december 2010 - 09:12
an

An

hoi Batdah
Ja, maar die agapanthus was al bevroren en sneeuw er op en ik heb verwarming in mijn schuur hoewel het er erg koud is,
wacht gewoon dan volgende week af dan is de vorst weg kan ik hem dan als nog binnen zetten?
ja dat was ik al van plan volgende week.(want dan zitten we weer boven nul
zit ook te denken om alleen de boven kant te verwijderen,)
bij die hortensia zijn in iedergeval de wortels beschermd.
gr an
vrijdag 3 december 2010 - 10:05
moetje1951

Moetje1951

Klopt Parodias: deze morgen min 12 in Veurne! Verleden jaar toch ook wel zo koud geweest en mijn blauwe Agapanthus heeft stand gehouden onder zijn bedje van droge bladeren en dan een oud dekentje, maar planten in pot moeten bij dergelijke temperaturen toch echt wel naar binnen.
vrijdag 3 december 2010 - 17:38
an

An

we wachten af de pot is heel goed bedekt met bolletjes plastic en hier is het niet zo koud alleen gevoels temperatuur was erg koud.
wil hem volgende week binnen halen, als de vorst weg is.
gr an
zaterdag 4 december 2010 - 22:38
Rita1960

Rita1960

Jammer dat ik deze topic nu pas lees

An, de agapanthus had direct naar binnen gemoeten.. en niet nog eens een paar dagen in de koude buiten moeten blijven staan.
Ik weet niet hoeveel graden het bij jullie nog gevroren heeft nadat je de pot heb ingepakt maar ik zou de pot nu toch direct naar binnen brengen (koude garage!)
misschien dat 't ie het nog overleeft..

groetjes,
Rita
zondag 5 december 2010 - 21:34
an

An

Parodias had dat dan eerder gezegd vorige week woensdag
tegen mij werd gezegd hij is bevoren en kan niet ddan meereen schuur in want anders had ik het gelijk gedaan.
kan ik hem morgen alsnog binnen zetten voor de komende winter ?
en die boompioen ? hoe en wat verder met die want ik heb nog nooit een boom pioen gehad.

Hoop zo dat die agapanthus en die boompioen en die sering hortensia het overleven dit jaar,
ik heb in het begin van deze topic advies gevraagd hoe en wat
waarom wordt mij dan niet gelijk gezegt naar binnen halen,dan weetik waar ik aan toe ben.
groetjes an
[afbeelding verwijderd niet-https]
hier mijn agapanthus in de sneeuw hoop toch zo dat ie het overleeft en zo ziet mijn boom hortensia er ook uit.
zondag 5 december 2010 - 23:36
moetje1951

Moetje1951

Hallo An,

Ik begrijp je reactie niet goed? Verschillende mensen hebben je toch gewaarschuwd voor het risico van planten in pot? Je hebt je potten goed ingepakt, dus je kan er niets bij verliezen door ze alsnog binnen te zetten? Je weet maar nooit?
Gisteren heb ik het dekentje van mijn blauwe Agapanthus in de volle grond eraf gehaald. Wij hebben hier -12 ° gehad, het blad is natuurlijk wat bevroren maar ik heb goede hoop ivm de kluit. Net als Parodias ben ik benieuwd?
Met boompioen heb ik geen ervaring.
Moetje
maandag 6 december 2010 - 08:42
an

An

Ik ben in de war gebracht omdat er iemand zei je pot is bevroren en als je hem in de schuur zet (heb daar verwarming ) dan gaat ie gelijk dood om dat ie weer gaat spruiten door de warmte.
ik zet hem gewoon binnen en zie wel/
en die boom pioen is van dit jaar net zo als de agapanthus ,(heb ze van af juni)
gr an
maandag 6 december 2010 - 15:34
an

An

ze hebben het overleeft ze hebben allebei nieuwe jonge scheuten
[afbeelding verwijderd niet-https]
mijn boompioen die teken van leven vertoont
en hier onder mijn agapanthus die teken van leven vertoont (zie de jonge spruiten
[afbeelding verwijderd niet-https]
gr an
woensdag 19 januari 2011 - 20:32
Sarah

Sarah

An, TOPPIE
woensdag 19 januari 2011 - 20:47
moetje1951

Moetje1951

Goed voor jou, An. Ze kunnen toch heel wat hebben
donderdag 20 januari 2011 - 08:41
an

An

Ja ik ben er ook heel erg blij mee vooral om dat ze aardig wat vorst en sneeuw hebben gezien voordat ze in de schuur kwamen.
gr, an
donderdag 20 januari 2011 - 10:16
an

An

hoi marjoleine ze staan binnen in de schuur
heb ze toen binnen gehaalt en niet meer naar buiten gehaalt
gr an
donderdag 20 januari 2011 - 13:46
an

An

succes marjoleine , heb jij ze wel buiten laten staan mijne zijn niet droog en niet nat.
donderdag 20 januari 2011 - 17:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon