menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Combinatie rozen en clematis

Ga naar meest recente reactie

martine

Martine

hallo,

wij hebben pas een rozenboog bij , waar we een guirlande d'amour gaan tegen laten groeien. ik heb ook nog een clematis rubens montana, (lichtroze), en die zou ik eventueel combineren tegen die boog. zou dit mooie resultaat geven? ik twijfel een beetje omdat de roosjes binnenin een geel hartje hebben.
de clematis is een voorjaarsbloeier, en van de roosjes weet ik niet echt wanneer ze beginnen bloeien?
heeft iemand ervaring met deze combinatie?
Martine
dinsdag 21 november 2006 - 21:37
jdcoster

Jdcoster

De Guirlande is doorbloeiend en niet zeer groeikrachtig. Hij zal de strijd om teritorium verliezen van uw Clematis Montana, tenzij je elk jaar fors ingrijpt. Dat gaat dan weer ten koste van de natuurlijke vorm en schoonheid van die Clematis doe zich volgens mij moet kunnen 'uitleven'.
Ikzelf heb er een gemengd met een Zepherine Drouhin in een trellis van 3,6 m en ze moet (helaas) het o [afbeelding verwijderd niet-https]nderspit delven.
dinsdag 21 november 2006 - 22:31
martine

Martine

ja, zo te zien is de montana inderdaad een hele sterke groeier.
bedankt voor de info, ik zal mijn guirlande toch wat meer ademruimte moeten geven.
Martine
woensdag 22 november 2006 - 10:46
Esem

Tekst aangepast

Esem

Martine,
ik zou toch gaan voor een combinatie van een roos met een clematis
B.v. jou roos met een clematis star of India
Mooie donkere clematis die mooi contrasteerd met de roos.
Gr Esem,
maandag 27 november 2006 - 20:22
martine

Martine

k heb nog een etoile violette staan, zou dat een goede combinatie zijn?
Martine
maandag 27 november 2006 - 20:40
Esem

Esem

Ja zeker Martine.
De star of india was maar een voorbeeld.
Deze is zelfs nog ietjes donkerder dan de star of india.
Ik zou het zeker eens uit proberen en je zal versteld staan van het efect.
Natuurlijk zal je wel enkele jaren geduld moeten hebben alvorens alles mooi is ingegroeid.
En zowel Clematis en rozen kunnen verder met een soort of meststoffen die je normaal gebruikt voor je rozen.
Gr Esem
dinsdag 28 november 2006 - 19:35
martine

Martine

met dank,
martine
dinsdag 28 november 2006 - 22:21
Kwest

Kwest

Dag martine,

Ik heb een combinatie gemaakt van 2 soorten Clematis montana', Clematis montana 'Rubens' heeft grote roze bloemen en 'Clematis montana 'Grandiflora (C.m.alb)' heeft iets kleinere witte bloemen.
Dit geeft een mooie combinatie. Foto's zijn hier te zien: http://www.tuin-aanleggen.be/2006/05/bloei-clematis-montana.html
De foto's tonen de bloei na het eerste jaar aanplanten, daardoor zijn de bloemen nog gescheiden, maar bedoeling is dat de beide planten door elkaar groeien en we een waterval van roze en witte bloemen krijgen.
woensdag 29 november 2006 - 12:50
willem64

Willem64

de guirlande is inderdaad geen krachtige klimmer, maar de zepherine is al helemaal een afrader om te combineren. Deze plant is erg gevoelig voor ziektes en zeer iel over het algemeen.

Welke kleur verkies je martine?
maandag 11 december 2006 - 13:18
martine

Tekst aangepast

Martine

ik heb een montana rubens lichtroze staan en een etoile violette die allebei moeten verplant worden. vandaar dat ik één van deze beide dacht te nemen. er vlakbij staat perovskia en veel lavendel, dus ik denk dat beide kleuren wel kunnen?
of had jij een ander voorstel?
eerst had ik gedacht om 2 rozen te combineren, de guirlande d'amour en de eden roos die ik in het najaar goed mocht ontvangen. maar dat wordt misschien te veel? de rozenboog is met een raster opzij waar ze kunnen tegenklimmen, en ze kunnen maar aan 1 zijde geplant worden omdat de andere kant tegen een muur leunt. ik zie er al naar uit dat we bloei hebben, de boog is zo geplaatst dat we er telkens onder door stappen om naar de keukendeur te gaan.

en Kwest, jou combinatie van beide clematissen is inderdaad prachtig, maar ik wil er een roos bij ...
Martine
maandag 11 december 2006 - 19:25
willem64

Willem64

Ik denk dat Edenrose en Guirlande een hele goede combinatie is...en zeker niet teveel.
Wel moet je regelmatig even kijk of de guirlande niet te veel dunne takjes maakt.
Het voordeel is van deze combinatie dat je een rijker gevulde boog krijgt.

Ikzelf heb de Guirlande gecombineerd met een Super Dorothy.

mvg,

willem
dinsdag 12 december 2006 - 09:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon