menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hostas beschermen slakvriendelijke methode

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Hosta's zijn zeer in trek bij slakken.
Doch zou ik graag mooie hosta's willen hebben in mijn tuin, zonder slakkenkorrels te willen leggen. Ik zie nl ook graag egels en vogels en deze appreciëren het niet zo om vergiftigde slakken te moeten eten.

Er zijn een paar mogelijkheden heb ik gehoord:

- coco's doppen rond uw hosta's strooien. Heb gehoord dat de slakken daar niet graag opkomen. Maar maakt het uit of het van die hele ronde doppen zijn of mag het gemaalde stukjes doppen zijn.
Dit zou ook kunnen met eierschalen of dergelijke kunnen.

- Een slakkenpotje met bier in. alleen hebben de egels en vogels er dan niet meer veel aan.

- ...

Graag een oproep aan iedereen die mij tips kan geven om slakken op een diervriendelijke manier te bestrijden en zo mijn hosta's te kunnen vrijwaren van kaalgegeten te worden.

vrijdag 8 oktober 2010 - 16:48
Matabish

Matabish

Groengroentje,

je kan ook scherp zand rond de hosta's strooien.
vrijdag 8 oktober 2010 - 18:53
monique217

Monique217

ik heb afgelopen zomer een koperen ring om mijn hosta gedaan (geen koperplakband maar een echte koperen ring) geen slak die zich aan mijn hosta gewaagd heeft!
vrijdag 8 oktober 2010 - 20:23
groengroentje

Groengroentje

Wij hebben wel veel hosta'a staan. 3 m2 meter ofzo. Zal mss moeilijk zijn met kopere ring?

Rond de potten was ik wel eens van plan met kopere plakband te proberen, maar die in volle grond ... daar zoek in nog een goede oplossing voor.

bedankt toch voor de tip. Wist niet dat er ook kopere ringen bestonden, dus is weer een handig weetje.
vrijdag 8 oktober 2010 - 21:09
monique217

Monique217

oh hemel, nee dan word het wel een erg duur grapje als je om iedere hosta een ring wilt doen. Jammer want het helpt echt
vrijdag 8 oktober 2010 - 21:44
iecee

Iecee

vogels eten helemaal geen slakken dat is echt een fabeltje!!!

je kan best biervallen zetten er blijft genoeg te eten over voor de egels en de padden.

de enige vogels die slakken eten zijn lijsters en die eten huisjesslakken
een slak komt maar savonds tevoorschijn en dan gaan de vogels slapen
en de enige vogels die snacht rondvliegen zijn uilen en voor zover ik weet eten die geen slakken

als je de koperen ringen zelf maakt zijn ze mischien goedkoper
en hosta's met dik blad planten
of slakarme hosta's bv de halcyon
en je kan je slakkenkorrels in een valletje doen waar andere dieren niet aankunnen bv een flesje of botervlootje met een klein gaatje of zoiets. of de slakkenval van tuinadvies.
vrijdag 8 oktober 2010 - 23:14
groengroentje

Groengroentje

heeft iemand al ervaring het die cacaodoppen?? werkt dat??

zaterdag 9 oktober 2010 - 00:11
Rita1960

Rita1960

@ Iecee,

Sorry hoor, maar lijsters eten wel degelijk huisjesslakken. Ze gaan er overdag naar opzoek en eten ze dan... en plenty, gelet op het huisjeskerkhoven bij mij in de moestuin..

@ Groengroentje, sorry ik heb geen ervaring met de koperringen en cacaodoppen.
Ik loop regelmatig bij de hosta's langs en van de slakken met de hand af en verwijder ze.
Mocht je in de gelegenheid zijn een paar kippetjes te kunnen houden, die lusten de slakken rauw en een egel helpt ook, maar ja die moet vanzelf komen.

groetjes,

Rita
zaterdag 9 oktober 2010 - 07:35
monique217

Monique217

ik heb ook eens gelezen dat bepaalde plantjes/kruiden slakken tegenhouden. Maar ik weet de site niet meer, misschien weet iemand dit nog??
als je de kruiden weet zou je ze erbij kunnen planten?
zaterdag 9 oktober 2010 - 08:17
printemps

Printemps

Naart schijnt kan je ook waterbuizen nemen (uit koper)
Omrand dan misschien het ganse perk ?
Stinkertjes trekken slakken aan,misschien kan deze ergens uit de buurt planten en dan smorgens de slakken vangen

mvg
zaterdag 9 oktober 2010 - 15:41
Matabish

Matabish

Hier misschien eens gaan kijken?

http://www.infotalia.com/nld/tuin/tuinaanleg_en_onderhoud/onkruid_ziekten_plagen/ziekte_detail.asp?id=2182

Koper is veel te duur om te gebruiken. Het is zo zeldzaam geworden dat het al bijna duurder is dan goud!!
Er zijn zeker goedkopere middeltjes.

Groetjes,
Matabish.
zaterdag 9 oktober 2010 - 16:00
iecee

Iecee

afvalkoper
zit in spoelen ed
of ouwe koperen leidingen platslaan
als je koper on een vuurtje legt wordt het zacht
of je hosta's in potten zetten met zo'n omgedraaid randje of met koperfolie

ik heb me al afgevraagd of er koperpoeder bestaat
zaterdag 9 oktober 2010 - 21:05
groengroentje

Groengroentje

dank u voor de site

is zeer interessant!
zaterdag 9 oktober 2010 - 21:25
monique217

Monique217

ja hoor, koperpoeder bestaat
zaterdag 9 oktober 2010 - 21:26
groengroentje

Groengroentje

is dat eigenlijk wel milieuvriendelijk; koperpoeder strooien? kruipt dat niet in de grond met schadelijke effecten op lange termijn (20-30 jaar??)
zaterdag 9 oktober 2010 - 21:29
groengroentje

Groengroentje

Bedankt voor mijn vermoeden te bevestigen batdah.
Ga het denk ik proberen met cacao-doppen en valletjes met bier in ofzo. En kijken of dat genoeg is.
Is nl geen ramp als er een hapje uit de bladeren is, zolang ze niet kaalgevreten worden ...

Het enige probleem is ... de mannenegeltjes zullen wat later bij hun vrouwtje zijn, daar ze langer op café kunnen met die valletjes. En wie weet zijn de egelpaden dan weg zig-zaggend in hun weg naar huis lol
zaterdag 9 oktober 2010 - 21:40
greener

Greener

Neem een paar krielkippen.
Ze slopen weinig, wieden alleen het onkruid en geen slak meer te zien

Sebas
maandag 11 oktober 2010 - 22:17
monique217

Monique217

Ik had ook cacaodoppen gebruikt maar daar liepen de slakken gewoon overheen
dinsdag 12 oktober 2010 - 00:49
iecee

Iecee

die mannetjesegels heb toch al niks aan die zijn niet honkvast, als ze ergens drie tuinen verder een vrouw bespeuren laten ze je heelmaal in de steek al heb je nog zoveel lekker gemarineerde slakken in je bierval zitten
dinsdag 12 oktober 2010 - 09:44
Matabish

Matabish

Zo is dat Iecee,
[afbeelding verwijderd niet-https]
maar die maken dan jonkies die een eigen territorium moeten zoeken en zo krijg je er dan toch weer in je tuin!!!
Zo had ik er dit jaar plotseling twee in de tuin die elke avond de slakken kwamen opruimen met veel gegrom en geritsel!
dinsdag 12 oktober 2010 - 11:07
groengroentje

Groengroentje

Ze moeten niet dood van mij. Heb ze nog liever levend, want dan hebben de egels en vogels er nog wat aan, maar ze mogen gewoon de hosta's niet kaalvreten.

Heb rijnzand gekocht vandaag en ga het daarmee eens proberen. Dus geen dode slakken dan
dinsdag 12 oktober 2010 - 19:13
iecee

Iecee

Zo had ik er dit jaar plotseling twee in de tuin die elke avond de slakken kwamen opruimen met veel gegrom en geritsel!

voor de natuurliefhebbers en de gluurders onder ons, nog een interressante link want egels grommen niet ls ze etenhttp://www.natuurbericht.nl/index.php?cat=zoogdieren&id=1424.

probeer eens dennnennaalden er zitten minder slakken op zure grond
of schelpenzand of
koffiegruis
dinsdag 12 oktober 2010 - 21:52
Matabish

Matabish

'k Weet niet of ze toen aan tafel zaten, maar ze gromden flink wat af met elkaar!
'k Wist niet dat egels zoveel lawaai konden maken, het was leuk om te horen!
En er zitten hier echt wel veel dikke vettige slakken, al is het zure grond!

Iecee, als je een citaat opent, vergeet dan ook niet om een tweede keer op de knop van 'citaat' te drukken?
Als je dat niet doet springt de ganse topic uit z'n gelederen.
En je berichtjes kan je veranderen of bijwerken door net erboven op 'wijzig' te klikken.

Hartelijke groetjes,
Matabish.
dinsdag 12 oktober 2010 - 23:00
iecee

Iecee

weer iets geleerd.

verder vond ik het volgende op het internet, en ik wist niet dat merels ook slakken aten.

"Een echt afdoend middel tegen slakkenvraat is er niet. Er zijn redelijke resultaten te bereiken met strooimiddelen zoals Slakvrij (Ecostyle), Slakkendood (Asef) of AA Slak-ex-plus. Naaktslakken zijn te bestrijden met nematoden (Brimex).
Wie natuurvriendelijk te werk wil gaan, zal iedere dag slakken moeten rapen. Natuurlijke vijanden van de slak zijn de egel, spitsmuis, merels en lijsters en de mol.
De dikbladige hybriden zoals 'Halycon', 'Sum and Substance' en variëteiten van Hosta sieboldiana zijn redelijk resistent tegen slakkenvraat".

mijn H halcyons worden ook niet opgegeten en zijn ook mooie hosta's
woensdag 13 oktober 2010 - 10:11
sugar

Sugar

Eigenlijk zijn de twee eenvoudigste oplossingen :

1. Vervang je Hosta's door betere Hosta's. De dikbladige hosta worden inderdaad veel minder aangevreten dan de hosta die je in het gemiddeld tuincentrum kan kopen. Zeker de tetraploïde hosta hebben op dat vlak een streepje voor

2. Loop s'avonds bij de eerste regenbui na een lange droge periode door je tuin met een zaklamp. Je zal verbaasd zijn hoeveel slakken je kan verzamelen. Je kan op dat moment die slakken vangen ofwel besproeien met een 10% ammoniakoplossing (dat breekt onmiddellijk af in bladbemesting (samen met de slakken)

woensdag 13 oktober 2010 - 23:47
sugar

Sugar

Ik moet me even corrigeren : het is een 10% oplossing van huishoudammoniak, dat is zelf al 10% verdund. De oplossing die je gebruikt is dus 1% ammoniak
donderdag 14 oktober 2010 - 07:13
hvc

Hvc

beste resultaten heb ik behaald met biervallen - gewoon een plastiekwegwerpbeker in de grond ingraven tot de rand en dan half opvullen met een mengsel van 1/2 bruin bier en 1/2 water

enige nadeel dat regelmatig moet geledigd worden en achteraf bijgevuld - maar is naar mijn mening de meest eenvoudige - milieuvriendelijke en efficiente manier

succes
zondag 17 oktober 2010 - 08:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon