menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knolbegonias

Ga naar meest recente reactie

Nijiske

Nijiske

Mijn knolbegonia's staan er momenteel nog héél mooi bij.. maar ik neem aan dat het bijna tijd is om ze naar binnen te halen.

Snij ik de houdige stelen er af ? Of hoe moet ik juist te werk gaan?

Alvast bedankt voor de tips.
donderdag 7 oktober 2010 - 13:08
Rita1960

Rita1960

Hoi Nijiske,

Die van mij staan er ook nog redelijk mooi bij..

Als de eerste nachtvorst is geweest haal ik ze naar binnen, althans eerst onder dak zodat ze kunnen drogen. Daarvoor snijd/knip ik het loof eraf maar laat zo'n cm of 6 stengel staan. drogen op een koele plaats, liefst met een beetje wind erbij.
Als de knollen droog zijn gaan ze in de winterberging.. krat gevult met stro of turfmolm op een donkere koele plaats. (hier bij zo'n 6 tot max 10 gradenC)
de stompjes van de stengels gaan eraf als de knollen goed droog zijn. Niet met geweld eraf halen dan beschadig je de knol.

groetjes,

Rita



donderdag 7 oktober 2010 - 20:43
moetje1951

Moetje1951

Vital1

Ik heb zaad van rode knolbegonia's, Ik stuur het op. Alleen, hoe weet ik wanneer het zaad rijp is?
Daar heb ik totaal geen ervaring mee.
Gr.
Moetje
vrijdag 8 oktober 2010 - 14:09
moetje1951

Moetje1951

ok vital, ik hou het in het oog, ze zijn nog lang niet droog!
vrijdag 8 oktober 2010 - 15:14
Rita1960

Rita1960

Hoi Vital,

nooit geweten dat daar de zaden inzitten
ik haal die bloemen eruit direct na de bloei..

helaas, dus dat zijn dit jaar geen zaden hier..

mss volgend jaar ( als ik mij erop in gesteld heb dat ik enkele van de kleine bloemen moet laten zitten)

spijtige groetjes,

Rita

vrijdag 8 oktober 2010 - 21:24
Tine

Tine

Ik heb al een paar keer geprobeerd om ze uit te zaaien maar noppes.Probeer het dit jaar weer, heb genoeg zaad eraan zitten.

Tine
zaterdag 9 oktober 2010 - 00:38
Tine

Tine

Ik zal het ook op die manier proberen. Het is dan mijn laatste poging en dan geef ik het op. Ik heb al vast zaad dat gedroogd is verzameld en zal het uitzaaien in een warme ruimte doen in december. Hoop dat het deze keer wel resultaat geeft.

Tine
zaterdag 9 oktober 2010 - 01:20
Tine

Tine

Vital, je berichtje ontvangen. Het zaad zal ik je opsturen

Tine
zaterdag 9 oktober 2010 - 08:02
Tine

Tine

Vital, ik heb nog geen zaad opgestuurd. De zaden van de andere begonia's beginnen nu ook te rijpen ik kan je daar dan ook gelijk wat van opsturen, gaat het in één moeite door.

Tine
zondag 17 oktober 2010 - 12:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon