menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ginko

Ga naar meest recente reactie

lisa

Tekst aangepast

Lisa

het past wel niet zo goed in deze rubrik -heb gingko bladeren gekregen van mijn vriendin
hoe kan ik ze het best drogen

groetjes lisa
maandag 20 november 2006 - 12:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Voor welk doeleind wil je ze drogen? Voor een herbarium kun je ze best tussen keukenrolpapier leggen en leg er dan een paar zware boeken op.
maandag 20 november 2006 - 21:45
lisa

Lisa

ik wil thee drinken -iets voor mijn gezondheid doen

groetjes lisa
maandag 20 november 2006 - 22:06
JovanDreumel

JovanDreumel

Misschien dat je ze dan beter kunt drogen in een warme oven of magnetron. Je kunt het altijd uitproberen met een paar bladeren. Wij hebben hier een straat vol bomen met Ginkgo biloba. Maar het blad ligt nu wel geel op de grond.
Kun je wat meer informatie geven over het effect op de gezondheid van die bladeren??
maandag 20 november 2006 - 22:28
lisa

Lisa

jo,debladeren zijn goed voor de bloedcirculatie en zorgt er voor dat ook de kleinste vaten doorbloed worden,tegen astma -bronchitis -gehoorverlies-hoesten en geheugenverlies en yegen huidziekten
ook drinkt men de thee tegen angst

groetjes lisa
maandag 20 november 2006 - 23:54
Botanist

Botanist

Voor info: ik heb dit jaar een honderdtal zaden geoogst die ik zal uitzaaien. Wens me geluk bij het kiemen en volgend jaar kunnen zaailingen geruild worden.
Groeten
Emilio
dinsdag 21 november 2006 - 00:07
lisa

Lisa

ik heb ze ook gezaait ben benieuwd hoeveel ervan uitkomen,
in ieder geval wens ik je heel veel geluk-toi-toi-toi -had trouwens je site bekeken ik vind ze heel mooi
hoe groot is jou ginkgo emilio?
groeten
lisa
dinsdag 21 november 2006 - 01:24
JovanDreumel

JovanDreumel

Inwelke tijd van het jaar wordende bladeren geplukt om ze te drogen voor de thee?
dinsdag 21 november 2006 - 09:26
lisa

Lisa

ja,ik heb ze nu geplukt met mij vriendin

lisa
dinsdag 21 november 2006 - 10:13
JovanDreumel

JovanDreumel

Maar de bladeren hebben nu de herfstkleur geel toch al. Of is dat juist de bedoeling?
dinsdag 21 november 2006 - 12:27
Walter24

Walter24

Voor botanist en Lisa,
Ik kan jullie moed geven: vorig jaar heb ik met succes ginkozaden gezaaid, verschillende jonge boompjes uitgedeeld. gewoon in een bloempot ondergestopt en ze kwamen in de lente uit.
Veel succes.
Walter
dinsdag 21 november 2006 - 17:39
lisa

Lisa

dat is wel leuk om te lezen walter,ik was al aan het denken om mij eentje te kopen
ik vond ze niet zo kostbaar 1m was 10 euro 2m 20 euro
michien haal ik toch een ik kijk wel

lisa
dinsdag 21 november 2006 - 19:56
Botanist

Botanist

Lisa, Ik heb helaas zelf geen Ginkgo. Daarom wil ik er trouwens zaaien. De zaden heb ik geoogst in een laan in Schaarbeek waar zowel mannelijke als vrouwelijke bomen staan. Dit blijkt nodig om kiemkrachtige zaden te oogsten.
Emilio
dinsdag 21 november 2006 - 20:26
lisa

Lisa

hoe weet ik dan of het vrouwelijke of mannelijke zijn-de kweker wist ook niet wat nu mannelijke zijn
graag had ik wel mannelijke en vrouwelijke zaden of is het bij het kweken niet zo van belang?

groetjes lisa
woensdag 22 november 2006 - 09:48
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Aan de mannelijke bomen komen geen zaden. Die zijn alleen modig voor bestuiving (bevruchting).
woensdag 22 november 2006 - 11:32
Botanist

Botanist

Ik denk dant het vrijwel onmogelijk is in een jong stadium de zaailingen te kunnen scheiden in vrouwelijke en mannelijke planten, en volgens mij zijn er kwekers die ze stekken. Maar hier vind je een interessante website over het onderwerp: http://www.xs4all.nl/~kwanten/nedindex.htm
Groeten
Emilio
woensdag 22 november 2006 - 14:16
lisa

Lisa

bedankt ik ga eens info halen op de site

groeten
lisa
woensdag 22 november 2006 - 17:50
geert3d

Geert3d

kleine inlichting. de gingko is geen boom maar een spar. de gingko heeft geen bladeren maar naalden. ze lijken op bladeren maar als je goed kijkt zie je geen nerven, en bladeren van bomen hebben altijd nerven. de gingko is één van de oudste bomen ter wereld.
donderdag 30 november 2006 - 18:11
Walter24

Walter24

Lees eens volgende ginkgo site: http://www.xs4all.nl/~kwanten/nedusage.htm#symbolische%20functie
de ginkgo was ook de eerste om na de atoomaanval op Hiroshima uit een half verkoolde stam uit te schieten, deze boom leeft nog steeds en wordt als een monument beschermd als symbool voor het leven dat krachtiger is dan de dood.
Walter
PS er is erg veel over Ginkgo te vinden op het net. Gisteren kreeg ik een boek uit de USA over papierscheppen met plantaardig materiaal en ook daar blijkt de Ginkgo een erg mooi resultaat te geven.
zaterdag 2 december 2006 - 08:35
lisa

Lisa

ik dank jullie voor het advies en handige tips ,ben al veel te weten gekomen over de gingo
nu maar zaaien en een leuke boom halen

lisa
zaterdag 2 december 2006 - 09:28
koen

Koen

Hallo


Ik heb ook al eens een poging gedaan gingko te zaaien, echter zonder resultaat. Ik denk zelfs dat de mij aangeboden zaden geen gingko zaden waren als ik de foto's op deze sites bekijk.
Weten jullie waar ik ergens gingko zaden kan verkrijgen?


Grtz, Koen
zondag 3 december 2006 - 08:11
Walter24

Walter24

Beste Koen,
Ik heb vorig jaar Ginkgo zaden besteld via E bay in Italië . Ik heb ze gezaaid met succes, er groeien enkele van mijn Ginkgo boompjes bij vrienden. Dit jaar ontdekte ik in Brugge in een kinderopvangcentrum een Ginkgo die vruchten draagt en ik kon enkele zaden bemachtigen, een goede week geleden was ik in de zoo in Antwerpen en ook daar staat een vrouwelijke boom met zaden. De mensen van de zoo zijn echter heel proper en alle bladeren en zaden waren weggeveegd van de paden. Als een struikrover ben ik maar efkens in de struiken rond de boom gedoken en vond daar nog enkele nootjes.
Als ik jou een pezier kan doen, dan zend ik u graag enkele zaden, stuur via de mail je adres en alles komt in orde.
Walter
zondag 3 december 2006 - 10:09
lisa

Lisa

wat een massel heb je toch
maandag 4 december 2006 - 16:51
Botanist

Botanist

Ik kan ook nog Ginkgo zaden alsook Araucaria araucana zaden ruilen. Laat iets weten indien interesse.
woensdag 14 februari 2007 - 23:22
lisa

Lisa

EMILIO, HEB EEN PAAR ZADEN VAN DE GINKO PER GELUK GEKREGEN ,
VAN HARTE BEDANKT
LISA
donderdag 15 februari 2007 - 16:52
lywi

Lywi

Hallo, Walter 24,
Dat papierscheppen met plantaardig materiaal intresseert me wel,waar kan ik er iets over vinden op internet, ik heb ook een Ginko Biloba staan al 25 jaar maar daar komen geen vruchten aan.

Groetjes Lywi
donderdag 15 februari 2007 - 20:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon