menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Luizen op rozen

romia

Romia

hallo iedereen in het voorjaar heb ik twee struikrozen geplant mijn probleem is er komen steeds opnieuw groene luizen op ze staan ongeveer 2 meter van elkaar en er is er maar 1 die daar last van heeft heb ook al verschillende keer gesproeid met Bio insecticide Compo Fazilo spray dan , hoe komt dat en wat kan ik daar nog meer tegen doen??

groetjes Romia
maandag 13 september 2010 - 20:47
Adrienne

Adrienne

Dag Romia,

Neem een houten paaltje (weidepaal), zet hem in de buurt van je rozen en boor er zoveel mogelijk gaatjes in dan heb je een prachtige leefplaats voor lieveheersbeestjes !!!
Die zorgen er wel voor dat je rozen luis vrij blijven.

Bij mijn moeke zet ik elk jaar stinkertjes (Tagetes) bij de rozen, en weg luis !!!

maandag 13 september 2010 - 22:26
Polplastron

Polplastron

Hier staan heel wat rozenstruiken in de tuin en de laatste jaren doe ik NIKS meer tegen bladluizen.

Zorg ervoor dat je rozen op een optimale plaats staan: licht, luchtig en in een goede bodem met evenwichtige bemesting.

Zorg ervoor dat er buiten rozen ook andere planten in de tuin staan en wel liefst planten die massa's insecten aantrekken. Deze insecten zullen ook insecteneters aantrekken.

Zorg voor schuilplaatsen in de vorm van lage beplanting en liefst ook wat groenblijvers zoals bijvoorbeeld Stachys byzantina waarin nuttige dieren kunnen schuilen en eventueel overwinteren. (Het voorbeeld wordt bij mijn vooral door lieveheesbeestjes gebruikt)

Neem kennis van het feit dat bladluizen in het voorseizoen massaal zullen voorkomen en na enige tijd ook weer zullen verdwijnen als je nuttige dieren daartoe de kans laat. Eens sluipwespen, lieveheersbeestjes en vogels (vooral mezen in mijn geval) deze voedselbron gevonden hebben zullen ze geregeld terugkomen om eten te zoeken. In een tuin waar alles doodgesproeid wordt, zal dit systeem natuurlijk niet lukken.

Neem van mij aan dat rozen best wel tegen een stootje kunnen ondanks de mythe dat het moeilijke planten zouden zijn. Een gezonde plant gaat niet dood aan een luizeninvasie. Indien de planten toch erg zouden lijden is er meestal een andere oorzaak: zwakke variëteit, slechte bodem, foute bemesting (te veel stikstof bijvoorbeeld) of een foute standplaats.

Groeten,

Pol
dinsdag 14 september 2010 - 14:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon