menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Herfstaster

Ga naar meest recente reactie

Pistachio

Pistachio

Dag tuinvrienden,

Ik heb twee soorten/kleuren herfstasters in de tuin staan. Ik kreeg deze van een collega en ze doen het schitterend in de tuin (lichtpaarse en donkerpaarse bloemen). Vorig jaar heb ik er niets aan gedaan en na de bloei kreeg ik heel veel pluizen overal. Ik vroeg me af of ik de planten moet snoeien of gewoon zo laten. Ze zijn beide bijna 1m hoog. Als ze moeten gesnoeid worden wanneer is dat dan? Direct na de bloei of als de pluizen verschijnen? Nu bloeien ze dus volop. Is het raadzaam de uitgebloeide knoppen nu al te verwijderen?

Alvast bedankt.
groetjes
Pistachio
zondag 12 september 2010 - 17:15
prediker

Prediker

Dat is mooi dat ze al bloeien
hier gaat het nog niet zo vlotjes
ik heb nl een asterborder en er zijn nog maar een paar bloemetjes open
Je kunt ze afknippen als je de pluizen lelijk vind,maar als je ze erop laat heb je kans dat ze uitzaaien en kun je ook andere kleuren krijgen soms
Maar denk erom Asters NOOIT in t najaar verplanten!!
groetjes sannie

Bloemen & Planten

zondag 12 september 2010 - 18:50
Pistachio

Pistachio

Hoi Sannie,

Bedankt voor de info. De pluizen vind ik vooral vervelend omdat heel de oprit ermee vol ligt, maar verder vind ik ze niet lelijk ofzo. Ik denk dat ik ze er toch maar aan laat zoals vorig jaar. Mijn twee asterstruiken zijn inderdaad in vgl met vorig jaar goed uitgezet. Mooie foto trouwens!!!

groetjes
Pistachio
maandag 13 september 2010 - 10:01
lowy

Lowy

Hallo,

Ik heb mij juist een aster aangeschaft, ik heb hem nu in een pot geplant, maar wanneer plant ik heb best in de volle grond?

Groetjes
Hannelore
maandag 4 oktober 2010 - 13:48
moetje1951

Moetje1951

Hannelore, welkom hier!
Zat jouw aster dan niet in een pot toen je hem kocht of heb je je plant verplant?
Asters zijn heel sterke en gemakkelijke planten. jouw aster mag in de volle grond. Maar twee keer achtereen verplanten? En als alles goed gaat heb je er volgend jaar al drie keer zoveel.
Zodra ze uitgebloeid zijn kraak ik de stengels tot op de bodem eraf, de uitgebloeide bloem is niet om aan te zien.
Sannie, waarom mag je asters niet verplanten in het najaar?
En Prediker, wat een mooie border heb jij daar! Ik vind jouw fuschiakleurige asters zo mooi!

Gr.
Moetje
maandag 4 oktober 2010 - 13:57
lowy

Lowy

Mijn aster zat inderdaad in een pot, maar ik heb hem in een grotere pot geplant. Maar dat heb ik pas vorige vrijdag gedaan. Nu dacht ik om hem in de volle grond te zetten nog voor de winter. Ik zal maar proberen, we zien wel...
Bedankt moetje voor het antwoord.

grtz
maandag 4 oktober 2010 - 15:06
moetje1951

Moetje1951

Geen erg, Hannelore, die overleeft het wel. Toch wat begieten de eerste dagen.
maandag 4 oktober 2010 - 16:07
prediker

Prediker

Dag Moetje
ja leuk he due asterborder!
kom gerust om een stukje aster in t voorjaar,
ik had vorig jaar de achterste asters uit de border verplant ,kon ik ze beter op kleur zetten
wat debk je de helft dood van t voorjaar ,en lees ik op de kalender van Romke vd Kaa dat je de europese soorten nooit in t najaar mag verplanten
Ja dat is lekker ,als je al 25 jaar tuiniert
gr prediker
maandag 4 oktober 2010 - 19:39
moetje1951

Moetje1951

Tja, meestal verplaats ik ze niet, dus ik kan het niet weten. Ze hebben wel iets hé die asters, maar troost je, ik tuinier al heel lang, ik ben ook een oma met een tuin en een hobbykwekerijtje, en dit wist ik ook niet!
Ik heb er wel nog verplant in hartje zomer en dit lukte dan weer wel.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 4 oktober 2010 - 19:48
prediker

Prediker

Dat is leuk
ik heb ook een kwekerijtje
t meest vaste planten ,maar ook veel 2 jarigen ,die zie je niet zo veel
heb net de zwarte duizendschoon in potjes gezet
Wat kweek jij?
groetjes Sannie
maandag 4 oktober 2010 - 21:48
moetje1951

Moetje1951

Ik kweek meestal eenjarigen om de gaatjes in de border op te vullen, zoals impatiens, petunia en dergelijke.
Tweejarigen zoals digitalis en zo laat ik gewoon hun gang gaan in de tuin. Alles groeit dan wel zo'n beetje door elkaar maar daar hou ik juist van.
En mijn kwekerijtje, och, ik heb niet van dat speciaal materiaal alleen een heel goede serre met heel veel plaats en een grote tafel.
dinsdag 5 oktober 2010 - 09:00
prediker

Prediker

Heb jij de loenotis ook?
is een geweldig leuke plant
ik heb wel zaad voor je ,en de oranje dubbele cosmea een prachtige combinatie

Bloemen & Planten

vrijdag 8 oktober 2010 - 23:08
prediker

Prediker

sorry
LEONOTIS !!!
vrijdag 8 oktober 2010 - 23:09
Kristel Goris

Kristel Goris

Dag allemaal,

Ik heb een vraag over mijn lage paarse asters, die staan in een border in onze tuin met andere planten en struiken om hommels en vlinders en zo te lokken.. Vorig jaar na de bloei heb ik ze door omstandigheden niet kunnen snoeien, mag dat nu nog?

Alvast dank voor jullie antwoord!

Groetjes,

Kristel
zaterdag 11 maart 2017 - 13:32
deHaan

DeHaan

Ja, dat mag.
zondag 12 maart 2017 - 16:24
prediker

Prediker

tuurlijk gewoon afknippen ,krijg je straks weer mooie planten!
maandag 13 maart 2017 - 23:47
Kristel Goris

Kristel Goris

Thx DeHaan en Prediker!
Tja het het zal wel moeten hé
dinsdag 14 maart 2017 - 15:03
deHaan

DeHaan

Het moet niet, het mag
dinsdag 14 maart 2017 - 18:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon