menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe neem ik zaadjes.

konijnbrammetje

Konijnbrammetje

hoi, hoe neem ik zaadjes van vleitige liesjes, hoe herken ik ze en hoe weet ik wanneer je ze moet af nemen ?
Ik heb het zelfde probleem met geraniums.

Hoe herken ik uberhaupt rijpe zaadjes ? Ik heb namelijk ook een paar planten staan waarvan ik geen idee heb wat het is.

In de bloem van mijn kalla zijn nu een soort besjes gekomen, t' lijken wel harde groene erwten. Worden dat ook zaadjes of ikan ik hier niets mee.

In het geval dat het zaad wordt, wanneer moet ik het zaaien ?

(naat, als het zaad wordt, je krijgt ze hoor!)
dinsdag 7 september 2010 - 17:51
Rita1960

Rita1960

beter is stekken!

groetjes,

Rita
dinsdag 7 september 2010 - 20:17
cornelia

Cornelia

Lastig als je niet weet wat voor plant het is en je toch zaadjes wil. Wat soms kan werken is een tak afknippen op moment dat je denkt dat die uitgebloeid is. Je stopt hem dan op zijn kop in b.v. een koffiefilter zakje en laat dat zo maar een poos liggen of hangen. Af en toe eens mee schudden kan geen kwaad.
Vervolgens vind je onder in het zakje altijd wel iets wat mogelijk ook zaad kan zijn. Gewoon droog bewaren en volgend voorjaar eens zaaien. Soms komt er niks omdat er of geen zaad was of omdat je een plant had waarbij het zaad allerlei andere processen moet doormaken om kiemkrachtig te zijn (b.v. zaad wat een koude periode nodig heeft etc.)

Soms heb je geluk en soms voel je je ietwat voor gek staan in de lente met een paar potjes "niks".

Je moet echter eens goed naar je planten kijken, vaak is er zaad op het moment dat je denkt "nou die plant ziet er ook niet meer uit", vaak lijkt e.e.a verdord of soms zit het zaad in peultjes of knopjes die open lijken te springen.

Verder kun je natuurlijk van alles opzoeken in boekjes etc. maar proefondervindelijk aan "rommelen" is erg leuk.

Succes.



woensdag 8 september 2010 - 14:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon