menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Salie

Ga naar meest recente reactie

Pistachio

Pistachio

Hoi iedereen,

Ik kocht enige tijd geleden 6 salieplanten van ongeveer 30cm hoog. Drie ervan staan in een pot in de halfschaduw en 3 ervan in volle grond in volle zon. De planten in de potten zien er heel zielig uit: allemaal vlekken op de bladeren, de onderste bladeren vergeeld ... de plantjes die in de zon staan hebben ook onderaan de vergeelde bladeren maar zien er aan de bovenkant vrij gezond uit, dus zonder vlekken. Alle planten hebben witachtige botjes bovenaan, dus ik hoop dat er nog bloemetjes op komen. Is dit een moeilijk te houden plant? Ligt het aan de halfschaduw? Ze krijgen elke dag water. Ze staan in gewone potgrond. Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt voor jullie advies.
zondag 8 augustus 2010 - 17:59
zourky

Zourky

Salie staat bij mij in volle grond en doet het uitstekend moet jaarlijks flink terug gesnoeid worden,er zijn verschillende soorten ik heb de groene en blauw groen had er ook met wit in de bladeren maar die heeft het niet overleeft waarom ???
is ook gemakkelijk te stekken
groetjes Richard
zondag 8 augustus 2010 - 19:43
annis

Annis

Ik denk dat het hier gaat om Salvia officinalis het keukenkruid. Ze hebben graag zon maar wel wat beschutting tegen de wind. Er zijn een aantal soorten die wel wat schaduw verdragen. De Salvia's in pot staan deze niet te nat. Hij bloeit normaal van begin tot eind zomer.
Salvia's zijn inderdaad makkelijk te stekken.
zondag 8 augustus 2010 - 19:45
zourky

Zourky

Is er hier een verkeerde naam salie is keukenkruid,maar salvia zijn dat geen bloemen,het is maar een vraag ik kan ook mis zijn !
maandag 9 augustus 2010 - 06:54
Pistachio

Pistachio

Bedankt voor jullie reacties alvast, ik wacht nog even af of er bloemen verschijnen. De salies die in de potten staan gaan er toch uit tegen de winter. Ik heb heel hoge plantenpotten die 's winters buiten blijven. Ik probeer ze misschien nog uit te planten als ze niet verder verkommerd zijn ... 't Is niet simpel hé tuinieren als hobby Is salie hetzelfde als salvia? Nu wordt het helemaal ingewikkeld.
maandag 9 augustus 2010 - 07:51
annis

Annis

Salvia is de latijnse naam. Salie(Salvia officinalis) wordt inderdaad het keukenkruid genoemd hier komen ook hele mooie bloemen in en is er met diverse blad- en bloemkleuren
maandag 9 augustus 2010 - 09:55
Pistachio

Pistachio

Blijkbaar ben ik de enige bij wie de plant het niet goed doet.
maandag 9 augustus 2010 - 11:07
cee

Cee

Planten in potten zijn al snel een zorgenkindje die je de juiste hoeveelheid water en voedsel moet geven, terwijl indien je ze in volle grond zet het zonder enige bekommering en werk schitterend doen.

Daarom zet ik alles wat er tegen kan (winterhard) in volle grond, en sommige niet winterharde planten ook. Die haal ik er dan voor de winter wel uit om in een schuurtje te overwinteren.

Als voorbeeld heb ik een brugmansia in pot waarvan de bladeren vergelen en 1 in volle grond waarbij geen vergeling optreedt, alhoewel die in volle zon staat.

Dus volgend jaar gaan alletwee de brugmansia's in volle grond.
maandag 9 augustus 2010 - 11:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon