menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Margrieten

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Hallo,
ik ben op zoek naar de enige echte ouderwetse grootbloemige tuinmargriet - de bloem die mijn oma in de tuin had staan, groot, knalgeel hart en sneeuwwitte stralen. Er worden zo ontzettend veel cultivars aangeboden dat ik er mijn weg in kwijt ben geraakt. Ik heb mij al van alles laten aansmeren en het bleek uiteindelijk toch niet wat ik verwacht had.
Ik ga zelf wel op zoek naar de plant. Met de naam van de variëteit ben ik al tevreden.
zaterdag 31 juli 2010 - 21:31
Matabish

Matabish

Lievelingsbloem van mijn mama, dus...ik ben ook al jaren op zoek ernaar!

Twee jaar geleden toch maar een pot van die kleine struikmargrietjes gekocht en in de tuin gezet.
Eénmaal uitgebloeid zijn die helemaal verdwenen en verleden jaar niets meer van gezien.
Tot plots dit jaar, (echt waar!!!) drie grote witte margrieten verschenen zijn op die plaats.
Ik heb er niets van begrepen maar ik ben nog nooit zo gelukkig geweest met een bloemeke!!
Waarschijnlijk was dat struikje een geforceerd kweekproduct en heeft het toch een paar zaadjes uitgestrooid die de originele bloem gegeven hebben???
Spijtig genoeg was ik afwezig toen ze uitbloeiden en heb ik dus niet kunnen zien of ze zaadjes hadden.

zondag 1 augustus 2010 - 00:02
zourky

Zourky

Mensen toch,nu zijn ze uitgfbloeid wij hebben hier margarieten groot zeker 120 cm,ik had jaren geleden een pakje zaad gekocht van die grote witte margarieten en gezaaid ,uitgeplant voor de winter en het jaar daarna mooie grote bloemen,nu volgende week snijd ik alles af 25 cm boven de rond zeker twee kruiwagens vol,dan is alles terug klaar voor volgen jaar.Die margarieten die langs de weg staan zijn niet dezelfde die noemen wij sinksebloemen ze gelijken er op maar zijn viermaal kleiner.
groetjes Richard
zondag 1 augustus 2010 - 08:35
zourky

Zourky

Als ik ze laat staan heb ik er zaad van maar zoals ik hier boven al schreef snijd ik alles tot 25 cmvan de grond af maar wil we enkele toppen laten staan om het zaad te laten rijpen.
[afbeelding verwijderd niet-https]

nu hebben ze wel te lijden gehad van enkele weken geleden met storm
groetjes Richard
zondag 1 augustus 2010 - 16:30
Matabish

Matabish

Is alweer ok Zourky...
Dat zijn idd. de gezochte exemplaren. Prachtig als die in bloei staan hé!!!

Vriendelijke groetjes,
Matabish.
zondag 1 augustus 2010 - 20:18
lo

Lo

De kleinere wilde soort is ook prachtig en mijn tuin staat er vol van. Enkele jaren terug heb ik in het wild zaad verzameld en ook enkele planten uitgespit en bij mij in de tuin geplant. Elk jaar heb ik honderden bloemen die zomaar in het wilde weg uitkomen. Een aanrader!
zondag 1 augustus 2010 - 23:33
lo

Lo

@ hugo:
alvast bedankt. waar woont u ongeveer?
maandag 2 augustus 2010 - 19:40
Blommetje

Blommetje

Nadat ik 2 jaar geleden ben gestart met een tuin met een paar zakjes zaden van wildebloemen mengsels kreeg ik afgelopen voorjaar plots overal gigantische margrieten.. Het was een spectaculair gezicht. Ik heb het helemaal laten uitbloeien en gister pas de uitgebloeide bloemstengels uitgetrokken; die komen zo los uit de grond. (er moest hoognodig wat in de tuin worden gedaan..(-;
Ik heb nu een aantal 'pollen' van de margrieten over. En toen dacht ik , ik ga even het internet op en ga zoeken wat ik daarmee nog kan.

Gaat dit opnieuw uitlopen volgend jaar? Had ik toch beter zaden kunnen verzamelen?
Ik denk dat de meeste zaden zich alweer een weg naar de grond hebben gevonden, maar de plek waar ze stonden wordt nu enorm omgewoeld en met voedender grond gemengd omdat ik er Vitex planten ga neerzetten. Ik denk dat de margrieten niet zo blij met de vruchtbare grond zullen zijn.
Maar op een ander stuk van mijn tuin kunnen ze uitstekend staan.
Dus ja, kan ik die pollen, voornamelijk blad nu met wat kortgeknipte stengels, verplaatsen? overleven ze de winter of moet ik er beter iets bijzonders mee doen. Als het sowieso nog iets gaat doen dan?

woensdag 4 augustus 2010 - 10:00
renate67

Renate67

De grote margrieten zoals hierboven beschreven, zijn volkomen winterharde planten en zijn als pol makkelijk te verplaatsen (als grote pollen zijn evt ook goed te scheuren/doormidden steken.
Blad sterft in winter af maar komt in voorjaar weer terug.
Ze doen het overigens ook prima op vruchtbare grond (we hadden altijd enorme bloemen en bossen op de zeer vruchtbare zeeklei in zeeland).

Ik heb ze onder de naam Leucanthemum 'Alaska' Margriet, 2maanden geleden overigens gewoon als vaste plant bij intratuin gekocht.

Renate
woensdag 4 augustus 2010 - 13:45
Blommetje

Blommetje

Dank je wel Renate; ik heb genoeg pollen en ga het op verschillende plaatsen proberen.
Ze zullen ook heel mooi met de bloeiperiode aansluiten op die van de Vitexen, dan laat ik daar toch een pol op aansluiten.
Ik ben benieuwd hoe mooi en vol ze volgend jaar worden. Het was dit jaar echt prachtig.

Blommetje

Bloemen & Planten

woensdag 4 augustus 2010 - 14:06
diversituin

Diversituin

Ik heb er destijds zaad van gekocht via ecoflora (ecoflora.be). Vroeger oogstte ik het zaad en zaaide het weer uit, maar dat doe ik niet meer: gewoon maaien als het zaad rijp is en een weekje laten liggen en ik heb elk jaar mooie margrieten. Dit jaar is het dus te laat om nog zaad te vinden in mijn bloemenweide, maar ik kan er volgend jaar weer oogsten, gezien de grote vraag.
donderdag 5 augustus 2010 - 20:47
zourky

Zourky

Diversituin,ik denk dat jij de margarieten bedoeld die men vind langs de wegen,die zijn vroeger rijp,ook die ik heb zijn nog in bloei,en de helft is al verwelkt,ook die zaaien zich zelf verder,maar zolang laat ik ze niet staan,nu wel enkele voor zaad aan beloofde persoon.
groetjes Richard
donderdag 5 augustus 2010 - 21:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon