menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen planten worden aangetast door kleine rupsjes

dendrodan

Dendrodan

Hoi de rozen van mijn vrouw worden aangetast door rupsjes, het is voor te zeggen de bladeren. Welk middel is er goed voor, maar liefst een dier - en kindvriendelijk product. Aangezien we nog maar 1 hondjes hebben en 3 kleuters
zondag 25 juli 2010 - 21:51
Polplastron

Polplastron

Eventjes met de hand wegplukken of gewoon laten doen.

Meestal zitten er maar een aantal van die beestjes op de struik. Als je af en toe, terwijl je door de tuin loopt, eens gaat kijken, vang je ze snel en zonder veel moeite weg.

Dit jaar heb ik deze beestjes zelfs eens volledig laten doen. Het resultaat is verbluffend: de plant wordt kaler en kaler ... en vervolgens verpoppen de beestjes vermoedelijk want ze verdwijnen in elk geval. En het resultaat: aan mijn rozen is niets meer te zien want die hebben gewoon nieuwe blaadjes gevormd. Bovendien bloeien ze weer onwaarschijnlijk mooi. Insectenplagen zijn meestal erger voor de tuinier dan voor de planten!

Vergif kan natuurlijk ook, maar wil je de toekomst van je kinderen actief mee verbrodden? Ik doe er alvast niet aan mee want ik ben ook papa van drie kleuters waarvan er eentje binnenkort naar het eerste leerjaar gaat. Hij weet al heel goed dat de diertjes in onze tuin gewoon hun gang mogen gaan en dat de planten daar niet meteen aan doodgaan. Dat manneke heeft al meer verstand van ecologie dan de doorsnee volwassene op een tuinforum!


Groeten,

Pol

P.S.: In mijn tuin die voor een groot deel vol rozen staat, worden geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. Bladluizen worden natuurlijk bestreden door sluipwespen, lieveheersbeestjes, ... en vogels die hier allen van nature gewoon in mijn tuin voorkomen. Mijn dochtertje van 4 komt met allerlei beestjes afdraven en stelt er vragen over. Mijn oudste zoon is gefascineerd door de wilde bijen in onze bijenkast. En de jongste, ... die is nog maar 2,5 en laat het allemaal maar aan zich voorbij gaan! Zijn beurt komt nog! Genieten van een gezinstuin kan dus op verschillende manieren.
zondag 25 juli 2010 - 22:26
dendrodan

Dendrodan

Bedankt Pol,

Onze oudste gaat in sept naar het 1ste, maar deze is niet zo'n freak als haar zusje van 4. Die moet je echt in het oog houden want die wil ieder insekt vangen en dan komt ze vragen wat het is en het beest zit dan in de living rond te vliegen. onze zoontje wordt volgende maand 2 en het enigste wat hem intresseerd zijn de helikopters en vliegtuigen die door de lucht voorbij vliegen. En de ballen over de draad bij de buren gooien

Neen voorstander voor chemische rommel zijn wij niet, bij de bladluizen zetten we meestal enkle hemelbeestje larven op. Het pleintje over onze deur zit weer vol met deze larve die zet ten we op voorzichtig in een doosje en worden in de tuin op de planten met bladluizen losgelaten.

Mvg Danny
zondag 25 juli 2010 - 22:36
Polplastron

Polplastron

Haha, meisjes van 4 jaar! 't Is toch iets appart hé! Jullie zitten waarschijnlijk nu ook in de K3-fase! Grappig dat onze kinderen precies dezelfde leeftijd hebben!
Wij hebben een zoon van bijna 6, een dochter van 4 en een zoontje van 2,5. Hoe zit het bij jullie? Hebben jullie twee dochters of begrijp ik het fout?

Hoewel ik denk dat ik je niet meer echt moet overtuigen voeg ik toch nog even een link toe naar een draadje dat ik hier een hele tijd geleden eens geopend heb:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=35&page=4&tid=25510

Er staan daar nog een aantal tips en discussies over hoe je een ecologische tuin zonder chemische middelen (of andere) kunt opzetten.

Als je nog vragen hebt, stel je ze hier maar. Je mag me ook gerust een mailtje sturen voor specifieke zaken.

Groeten,

Pol
zondag 25 juli 2010 - 22:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon