menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mieren eten mijn rozenknopjes op

Ga naar meest recente reactie

green

Green

Hallo allemaal,

Mijn witte roos had drie hele schattige kleine knoppen. Tot mijn verbazing zaggen die knopjes gisteren zwart van de mieren. Een rozenknop was al helemaal aangegeten, dus die heb ik eraf gehaald. Ik dacht zelf dat mieren geen rozenknoppen eten, dus ik dacht dat het waarschijnlijk een ander ongedierte was, en dat die mieren daar weer op af kwamen. Zoiets als luizen die gemolken worden door de mieren.

Maar vandaag zag ik dat de twee overgebleven knoppen ook weer zwart van de mieren zagen. Ik heb de mieren eraf geblazen, en nu zijn ook deze twee knopjes aangegeten.
Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken, want strakjes zit er geen knopje meer aan mijn roos. Misschien heeft iemand hier ervaring mee en kan mij helpen?

In ieder geval dank voor het lezen

Groeten,

Wilma
vrijdag 23 juli 2010 - 19:40
verbena46

Verbena46

hallo Wilma
Nadat je de mieren hebt verwijderd ,probeer eens de basis van de stam in te wrijven met een halve citroen.
Mieren houden totaal niet van citroensap en zullen niet in de plant kruipen.

gr Verbena
zaterdag 24 juli 2010 - 18:16
green

Green

Hallo Verbena,

Dat is een goede tip, ik ga maandag direct een flesje citroensap kopen en het uitproberen. Dank je wel, ben er blij mee dat ik tenminste wat kan proberen, want het is zo zonde als de knopjes worden opgegeten.

Vriendelijke groeten van Wilma
zaterdag 24 juli 2010 - 23:22
Polplastron

Polplastron

Toch een vreemd verhaal: mieren die rozenknoppen opeten. Ik heb het hier in de tuin alvast nog nooit gezien nochtans wordt hier geen enkel bestrijdingsmiddel gebruikt en vergaat het hier dus met perioden van de bladluizen en de bijhorende mieren.


Groeten,

Pol
zondag 25 juli 2010 - 16:13
verbena46

Verbena46

Mieren eten zowel dierlijk als plantaardig weefsel.
Verder kunnen mieren op een afstand worden gehouden met as of zout of
talkpoeder rond de planten te strooien. (alleen zout niet te dicht bij planten !)

gr. Verbena
zondag 25 juli 2010 - 18:52
Polplastron

Polplastron

Ik ben akkoord dat ze ook plantaardig materiaal eten, maar schade aan de rozenknoppen hebben ze bij mij nog nooit gedaan.

Die as, zout en talkpoeder zijn misschien wel goede tips, maar ik zou ze toch niet te veel toepassen. Houtas bevat veel kalium en kan in te grote mate de bodemhuishouding fel overhoophalen: de planten krijgen door een teveel aan kalium een gebrek aan andere zaken en krijgen gebreksverschijnselen. Zout is ronduit schadelijk voor alle beplanting en bodemleven. Talk zal ook wel niet zo goed zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Ik bestrijd mieren zelden of nooit in de tuin. De bladluizen die ze meebrengen, worden lustig door vogels en andere opgegeten. Rondom het huis bestrijd ik de mieren wel omdat ze anders steeds binnenkomen. Dat doe ik door een paar stenen plantenpotjes omgekeerd neer te zetten met een mierenlokdoosje er onder. Niet echt ecologisch, maar minder schadelijk dan voorgaande suggesties.

Planten als afrikaantjes houden de mieren ook op afstand. In een gevarieerde beplanting zullen ze overigens ook voldoende ander voedsel vinden.

Groeten,

Pol
zondag 25 juli 2010 - 20:15
BassHunter

BassHunter

Het gebeurt wel degelijk, want ik heb ook een witte roos, die vol met knoppen zit, maar zeker driekwart daarvan wordt door mieren aangetast. Ik heb knoppen gezien die door 5 of 6 mieren werden belaagd. Allemaal zwarte knoppen. Sommigen beginnen inmiddels nog enigszins te bloeien, maar het houdt niet over.
Er zat zeker geen luis op. Wel af en toe een zwart kevertje, maar dat aantal is dit jaar te verwaarlozen. Het gaat alleen om de witte roos, want ik heb ook rode, roze, gele, oranje en die hebben er geen last van.
zaterdag 21 mei 2011 - 20:44
Polplastron

Polplastron

Ik geloof best dat ze het doen hoor ... Maar in mijn tuin heb ik het nog nooit gezien. Zoals ik reeds vermeld heb, pas ik hier wel onderbeplanting toe waardoor de mieren waarschijnlijk ook genoeg andere plantaardig voedsel vinden.

Welke witte roos heb je staan? Misschien is dat interessant om te weten; misschien is het wel een echte mierenmagneet!
zaterdag 21 mei 2011 - 20:56
BassHunter

BassHunter

Ik heb zo geen idee wat voor soort het is, maar het is wel een heel oude, want de opa van mijn vrouw heeft zo'n 20 jaar geleden een stukje afgestoken van zijn exemlaar voor ons. Komen de mieren misschien op de geur af, want het is wel de heerlijkst ruikende rozenstruik.
zondag 22 mei 2011 - 13:46
BassHunter

BassHunter

Hierbij een foto van de struik.

Bloemen & Planten

zondag 22 mei 2011 - 20:10
iecee

Iecee

het is dit jaar een vreselijk insectenjaar dus ik zou een mierenlikdoos zetten
hiermee breng je geen vergif in je tuin
mieren hebben niet zo veel natuurlijke vijanden
de groene specht maar die komt niet in je roos ziiten eten
zondag 22 mei 2011 - 22:07
Polplastron

Polplastron

het is dit jaar een vreselijk insectenjaar dus ik zou een mierenlikdoos zetten
hiermee breng je geen vergif in je tuin


Het vergif komt inderdaad niet rechtstreeks in de tuin, maar de mieren nemen het mee naar hun nest. Als ze onderweg worden opgegeten door een ander dier, krijgt die wel het gif binnen volgens mij.
maandag 23 mei 2011 - 08:07
biemar

Biemar

dat het een verschrikkelijk mierenjaar is daar ben ik het mee eens.

In mijn gras zit een plek van wel 20 cm diameter; Het gras is precies kapot. Heb eens gekeken: duizende mieren.

In mijn serre had ik potten staan met daliah en begoniabollen om deze alvast op te trekken tot plantjes. 3 dahlia's en 2 begonia's zijn niet opgekomen. Maar in deze potten zaten grote nesten met eitjes van .... jawel mieren.

We wilden onze klinkers die waren weggezakt weer ophalen. Oorzaak van de weggezakte klinkers ---------- MIERENNESTEN met miljoenen kwamen ze te voorschijn.

Wie geeft me raad.

Ik heb een ecologische tuin, alle groenafval wordt verhakselt en ter plekke laat ik dit composteren. Dit is mulchen. Het gras Mulchen we ook. Voeding genoeg voor de mieren denk ik zo.

Oh ja, natuurlijke middeltjes graag, ik gebruik geen scheikundige troep in mijn tuin!
maandag 23 mei 2011 - 08:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon