menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hosta

Ga naar meest recente reactie

Kikki

Kikki

Ik had dit jaar erg veel gaten in mijn hosta's en veel slakken in mijn tuin. Ik houd niet van bestrijdingsmiddelen maar wel van mijn hosta's. wat doe ik hier aan ??
gr. Nellie
dinsdag 7 november 2006 - 21:25
Geertje

Geertje

wat wel helpt om slakken weg te houden (het doodt ze niet) is verbrijzelde eiershalen of zaagsel strooien (dit moet geregeld eens herhaald worden als het regent of te fel waait), dat blijft aan hun lijf plakken en dat willen ze blijkbaar niet, je kan ook potjes met wat bier zetten daar zijn ze nogal gek op, ze kruipen erin en verdrinken dan
dinsdag 7 november 2006 - 22:17
nientje

Nientje

dit zou ook mijn advies zijn
mooie avator trouwens
nientje
woensdag 8 november 2006 - 12:00
Kikki

Kikki

Dank je wel voor het advies Geertje, ik ga het zeker proberen!
En bedankt voor het compliment Nientje, jou honden zien er trouwens ook goed uit! Onze Kikki is echt een schatje.
gr. Nellie
woensdag 8 november 2006 - 19:35
Adrienne

Adrienne

Kikki,
[afbeelding verwijderd niet-https]
Als je boven aan het blad op zoeken drukt, en gewoon "slakken "
schrijft krijg je alle info die hier al gegeven is.
Er zitten vele goeie tips bij !!!
succes
woensdag 8 november 2006 - 22:57
sylvain

Sylvain

hela dat zou voor my een dure grap worden hoeveel bakken bier drinken die per jaar dan af ik heb zo,n 250a300 hosta s staan maar ik heb daar straks iets beters gehoord de resten van een hout kachel het schynt zyn ze er niet zot van en goed kopper als een ton bier groetjes daaaaaaagggggg
donderdag 9 november 2006 - 19:45
Geertje

Geertje

ja geef maar toe, ge weet waarschijnlijk een betere bestemming voor het bier!?
donderdag 9 november 2006 - 19:57
sylvain

Sylvain

Geertje dat zou ik geloven straks zeggen ze nog dat ge ze nen duivel moet geven neen maar alle gek heid op een stokje het schynt dat het zou helpen maar ik vind het niet fyn als er iemand in uw tuin komt en die ziet al die blikjes bier daar staan die gaat denken die heeft een serieus probleem denkt ge het nie Geertje groetjes dag
donderdag 9 november 2006 - 20:04
Kikki

Kikki

Wat een leuk forum is dit zeg! Al die goede raad en die gezellige klets ertussendoor. Ik voel me al helemaal thuis!
Gr. Nellie
vrijdag 10 november 2006 - 10:57
sugar

Sugar

Ik gebruik heel af en toe EscarGo. Dat is gebaseerd op een middel dat alleen slakken schaadt.

Verder ga ik na een regendag 's nachts de tuin in om alle slakken weg te vangen (ik gooi die in een emmertje zout water)

De voorbije maand ook courgette, meloen en poompoenschillen tussen de hosta's gelegd. Als het weer wat mee zit (regen 's nachts, dan vind je meerdere dagen na mekaar meerdere slakken per schil)

sugar
zaterdag 11 november 2006 - 12:31
sylvain

Sylvain

Naar het schynt cacao schelpjes die rond de planten en er gaan er ook geen meer aan uw bladeren zitten eten maar het blyft een plaag en ik denk ook een beetje streek gebonden en ook de vochtighed zal een rol spelen een beetje moeras en ze zyn er zou het niet zo kunnen zyn Sugar mvg
zaterdag 11 november 2006 - 16:35
sugar

Sugar

Naar het schynt cacao schelpjes die rond de planten en er gaan er ook geen meer aan uw bladeren zitten eten maar het blyft een plaag en ik denk ook een beetje streek gebonden en ook de vochtighed zal een rol spelen een beetje moeras en ze zyn er zou het niet zo kunnen zyn Sugar mvg


Cacaoschelpen heb ik hier ook gelegd. Als het al helpt is het slechts een beperkte periode
Als het droog is (bijvoorbeeld deze maan juli) zie je geen enkele slak, dan blijven die vrolijk in de grond zitten. Zodra het regent zijn ze daar...
zaterdag 11 november 2006 - 16:52
Catgarden

Catgarden

Blijkbaar hebben we hier teveel slakken zitten want ik heb al alles (en tegelijk) uitgeprobeerd van tips die hier sinds de lente verschenen.
Maar ondanks alles waren mijn hosta bijna helemaal opgevreten.
Vorig jaar was het iets minder, maar toch ook erg.

Ik heb altijd een paar gevulde biervalletjes staan, strooi op de kritieke plekken Escar Go, 's avonds ga ik met mijn zaklamp slakken rapen, ik strooi koffieprut en eierschalen rond mijn hosta's. Cacaodoppen heb ik ook al geprobeerd maar daar kruipen ze vrolijk over.
Ik vind regelmatig kapotte schalen van slakken, opgegeten door vogels... en er zitten een groot aantal kikkers en padden in de tuin die gegarandeerd ook hun portie slakken eten.

Maar toch blijft tegen de herfst enkel nog wat stengels over want de tientallen hosta's kunnen niet rap genoeg blad produceren om de slakken voor te blijven.
Als ik dan kijk bij mijn mama... die klaagt ook dat haar hosta's worden aangevreten en dan zie ik ocharme een paar gaatjes op een hele plant. En zij bestrijd dan de slakken niet hé.
Iedereen in onze wijk klaagt over het leger slakken dat je ziet opduiken 's avonds, vooral als het een geregend heeft
zondag 12 november 2006 - 10:53
sugar

Sugar

Blijkbaar hebben we hier teveel slakken zitten want ik heb al alles (en tegelijk) uitgeprobeerd van tips die hier sinds de lente verschenen.
Maar ondanks alles waren mijn hosta bijna helemaal opgevreten.
Vorig jaar was het iets minder, maar toch ook erg.

Ik heb altijd een paar gevulde biervalletjes staan, strooi op de kritieke plekken Escar Go, 's avonds ga ik met mijn zaklamp slakken rapen, ik strooi koffieprut en eierschalen rond mijn hosta's. Cacaodoppen heb ik ook al geprobeerd maar daar kruipen ze vrolijk over.
Ik vind regelmatig kapotte schalen van slakken, opgegeten door vogels... en er zitten een groot aantal kikkers en padden in de tuin die gegarandeerd ook hun portie slakken eten.

Maar toch blijft tegen de herfst enkel nog wat stengels over want de tientallen hosta's kunnen niet rap genoeg blad produceren om de slakken voor te blijven.
Als ik dan kijk bij mijn mama... die klaagt ook dat haar hosta's worden aangevreten en dan zie ik ocharme een paar gaatjes op een hele plant. En zij bestrijd dan de slakken niet hé.
Iedereen in onze wijk klaagt over het leger slakken dat je ziet opduiken 's avonds, vooral als het een geregend heeft


Wat je nog kan doen en gegarandeerd werkt is een koperen mat aanleggen rond je borders. Daar komt geen enkele slak overheen

Tom
zondag 12 november 2006 - 19:02
florentina

Florentina

In een populair wetenschappelijke uitzending met Bart Peeters, een tweetal jaren geleden, werden
alle middeltjes tegen slakken uitgeprobeerd.
Alleen de koperen banden hielden de slakken tegen. Zo'n koperen platen zijn wel niet goedkoop, als je
er een serieuze hoeveelheid van nodig zou hebben ?
En gezond, in de buurt van groenten ? Geen idee of je koperverbindingen krijgt door contact
met aarde en planten.

florentina
zondag 12 november 2006 - 19:35
Kikki

Kikki

We hebben 10 hosta's verspreid over voor- en achtertuin en wilden er graag nog meer. Maar eerst het slakkenprobleem oplossen, want zo is het niet meer leuk! Hoe overwinteren ze eigenlijk? Weet iemand dat? Dan kan ik ze misschien zo aanpakken.
zondag 12 november 2006 - 19:42
sugar

Sugar

In een populair wetenschappelijke uitzending met Bart Peeters, een tweetal jaren geleden, werden
alle middeltjes tegen slakken uitgeprobeerd.
Alleen de koperen banden hielden de slakken tegen. Zo'n koperen platen zijn wel niet goedkoop, als je
er een serieuze hoeveelheid van nodig zou hebben ?
En gezond, in de buurt van groenten ? Geen idee of je koperverbindingen krijgt door contact
met aarde en planten.

florentina


Er bestaan nu ook koperen netjes, veel goedkoper en even doeltreffend, leg je aan als een soort matten
zondag 12 november 2006 - 20:40
corrielat

Corrielat

ik heb ook van alles geprobeerd om slakken te verwijderen, maar met sommige middeltjes verjaag je ze alleen maar volgens mij en komen ze ergens anders te voorschijn, dus ik zet biervalletjes en heb daar de meeste baat bij, ik ben niet voor gifmiddeltjes, er word volgens mij al teveel met spuitbussen en gifpoeder gewerkt, of heb ik dat mis?
maandag 13 november 2006 - 07:31
sylvain

Sylvain

awel kiki ik ben overal al aan het zoeken geweest ook om dat ik zoveel hosta staan heb en andere bladerigen ik schat nu zoal rond de 300 hosta,s ik moet hout vast houden niet veel last van de slakken , het zal denkelyk er ook aan liggen waar ge juist ligt met uw grond vochtig of droog maar ge moet eens op de site gaan van biobest.be daar gaan ze u er wel van af kunnen helpen en als ge hommeltjes moet hebben dan moet ge daar ook zyn is eens goed voor te lezen zo is het ook met de kevers in het gras ga dan naar die site mvg
zaterdag 18 november 2006 - 23:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon