menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

BLADLUIZEN OP ROZEN

Ga naar meest recente reactie

Desire

Desire

HIER DESIRE IK HEB EEN PROBLEEM , ZOU ER MIJ IEMAND KUNNEN HELPEN?
Ik heb voor de winter nogal veel rozen geplant, maar nu zitten er heel veel bladluizen op. 4 weken terug heb ik ze bespoten met: PROVADO ULTRA -tegen bladluizen en zuigende insecten ( BAYER). Het helpt niet, 2 weken erna bespoten
met: ROSABEL-EW-tegen ziekten en insecten (BAYER ).helpt niet nog altijd hetzelfde. Nu maandag 5/7/10.
heb ik ze bespoten met: OKAPI - totaal insectiside ( EDIALUX ). nog altijd hetzelfde , ik ben ten einde raad, zou er mij iemand kunnen aanraden wat ik het beste moet doen.Ikweet het niet, nochtans gebruik ik bijna het dubbele van het produkt als de dosis dat op de doos staat.
Groetjes en hopelijk tot zo.
Desire
woensdag 7 juli 2010 - 15:49
Polplastron

Polplastron

Vooral blijven spuiten met alles wat je maar kan vinden. Bayer, Edialux en de andere zullen u dankbaar zijn!

Of je kan gewoon een tijdje afwachten en de natuur zijn werk laten doen. In mijn tuin wordt al een aantal jaren niets meer gespoten. Bladluizen komen nog wel in grote aantallen voor, maar na een aantal weken zijn ze verdwenen omdat lieveheersbeestjes, vogels en zelfs sluipwespen hen totaal verdelgen.

Hiervoor moet je natuurlijk eerst de gifspuit laten staan, zorgen voor een aantal schuilplekken voor natuurlijke vijanden (vb. bodembedekkende planten, e.d.), planten die insecten aantrekken (Echinacea, vlinderstruiken, lavendel, tijm, e.d.).

Groeten,

Pol

P.S.: Bij het gebruik van pesticiden is het altijd belangrijk om de juiste aangegeven dosis te volgen. Te grote hoeveelheden kunnen de werking tegengaan, of schadelijk zijn voor de plant.
woensdag 7 juli 2010 - 16:14
Pieter

Pieter

Ik ben het wel eens met jullie over de doses overschrijden (neem jij ook altijd vier pillen per dag als de dokter er twee voorschrijft misschien?) en natuurlijke vijanden, behalve op dit:
Als je zoveel door elkaar gaat gebruiken heb je grote kans dat de plant resistent gaat worden.
Ik weet niet echt waar dat juist op slaat. Door het gebruik van insecticiden wordt de plant niet resistent. Waar zou ze trouwens resistent tegen moeten worden? Tegen de luizen? Wel dat zou fantastisch zijn. De luizen kunnen wél resistent worden tegen insecticiden, maar het steeds afwisselen van verschillende producten is juist hetgeen je moet doen om resistentie tegen te gaan.
Wat ik wel niet begrijp is hoe al deze producten bladluizen niet afdoden. In principe zijn bladluizen zeer vlot af te doden met de 'zwakste' insecticiden... Meestal zijn het andere insecten die lastiger zijn. Zou het kunnen dat je ze wel degelijk afdoodt, maar dat er gewoon nieuwe terugkomen? Of heb je misschien zeer hard water of water met hoge pH zodanig dat het insecticide minder werkzaam wordt?
woensdag 7 juli 2010 - 17:29
Plantadvies

Plantadvies

Afspuiten met een harde straal water.
Strooi een wat vogelvoer of brood tussen de beplanting.
Door vogels naar de tuin te lokken, nemen die bij hun zoektocht naar voer een luisje mee.

Plantadvies
http://www.plantadvies.web-log.nl
woensdag 7 juli 2010 - 19:56
Matabish

Matabish

Bij het spuiten met chemische middelen dood je niet alleen de bladluizen maar ook de nuttige insecten die je er vanaf zouden kunnen helpen!!
donderdag 8 juli 2010 - 02:42
Pieter

Pieter

Er zijn middelen die de plant opneemt in zijn systeem. Als je dan vaak spuit tegen wat dan ook zal het niet meer de werking hebben die het zou moeten hebben.
Bijv. tegen schimmels.

Klopt volledig Lein, maar het is de schimmel die hier resistent wordt, niet de plant!
donderdag 8 juli 2010 - 09:00
braze

Braze

Hoi Desire .

als je luizen op de rozen, hebt moet je weten, waar luizen een echtte graf hekel aan hebben , en dat heet gewoon tocht ,daar houden ze echt niet van .
dus open die windows , en snoeien maar .
zodra het snoei seizoen, er is moet je de rozen echt open maken .
dikste/dunste stelen eruit, en kruisers weg ,uiteindelijk heb je vier stelen nog over .
en tocht het daar verschrikkelijk , kost wel tijd , maar geen geld, en je hebt ook nog
eens perfecte bloei ,omdat er zoveel minder stelen, zijn wordt de energie
beter verdeeld , en heb een krachtiger bloei .
probeer maar eens .

Gr

Cuno alexander
vrijdag 9 juli 2010 - 21:53
Polplastron

Polplastron

Dat snoeien de gezondheid van de roos ten goede zou komen is ondertussen wel een beetje achterhaald hoor. Snoeien dient in eerste instantie voor het in stand houden van de gewenste vorm.

Rozen die minder of zelfs niet gesnoeid werden in een testopstelling, bloeiden beter dan degene die professioneel gesnoeid werden.

Bladluizen komen hier in heel de tuin voor en lijken mij vooral een hekel te hebben aan natuurlijke vijanden hoor!
zondag 11 juli 2010 - 22:15
iecee

Iecee

ze staan waarschijnlijk gewoon op de verkeerde plek
een roos hoort inderdaad in de wint te staan en met al die beschutte plekken en ommuurde en omhaagde tuintjes heft de roos het minder naar zijn zin
met een harde straal wegspuiten helpt nog altijd erg goed
zondag 11 juli 2010 - 23:17
moetje1951

Moetje1951

En zoals Lein zegt: zeep!
Kun je spuiten zoveel je wil! Efficient EN goedkoop!
maandag 12 juli 2010 - 11:07
Plantadvies

Plantadvies

Nee dan wordt het een mengesel van 1 deel groene zeep, 1 deel spiritus en dan aanlengen met water.
Dit doe je dan in een plantenspuit en sproeien maar.
Dat een roos lekker luchtig moet staan is volkomen juist.
Een roos die nat is van de regen, dient snel op te drogen.
Dit voorkomt dan weer schimmel.

Plantadvies
http://plantadvies.web-log.nl/
maandag 12 juli 2010 - 19:25
braze

Braze


Hoi Emilio

je vroeg toch of iemand de bijsluiters weleens leest ?

nou dat heb ik, dus niet gedaan , ik ben al zo vaak mijn ,
Delinox plantje,s , verloren aan die vervelende, rouwvaren muggen < larven ervan >
dat ik letterlijk uit was op WRAAK , Admire van Bayer gekocht ,planten spuit
met water genomen , onbekend aantal pillen erin gesmeten , en spuiten maar .
ze moeten daaar onder de grond ,echt de moord gestikt van het vele GIF
en mijn planten doen, het er geweldig op .
maar het blijft een stout stukje natuurlijk , had ook fout kunnen lopen .
ik heb drie weken geleden, nog bezoek gehad van zo,n vervelend beest
maar die moet over zijn nekje gegaan zijn ,want ik heb ernu hellemaal geen laast
meer van .


Gr

cuno alexander .
maandag 12 juli 2010 - 22:24
Matabish

Matabish

Zó ben je gelijk ook van alle nuttige insecten af zoals bijtjes, hommels, zweefvliegen enz...
Géén vervelend gezoem meer om je hoofd. Goed gedaan!
maandag 12 juli 2010 - 23:34
Matabish

Matabish

planten spuit met water genomen , onbekend aantal pillen erin gesmeten , en spuiten maar.

Lijkt me niet erg toegepast zoals het moet!
dinsdag 13 juli 2010 - 00:04
Stefan70

Stefan70

Volgens mij is de zeepmethode van Lein en het in de tocht zetten methode van Alexander het meest doeltreffend,verder kan je met inheemse planten roofinsecten in je tuin lokken .die je veel leed besparen.zie je in de vrije natuur vaak planten die volledig aangetast zijn door parasieten ?zelden toch? Ik gebruik al jaren geen gif meer in de tuin omdat dat het natuurlijke evenwicht in de tuin verstoort en je dan altijd meer en ander gif zal nodig hebben.Ik probeer de natuur niet te veranderen maar mijn kijk op de natuur.Ik stoor mij bijvoorbeeld niet aan
smeerwortel en vlier maar verplaats ze naar een plek waar ik ze wil hebben. En voor de rest een beetje schoffelen.Ik hoop dat ik niet te veel moraliseer,en wil ook niemand beledigen die wel gif gebruikt.

Groetjes

Stefan
dinsdag 13 juli 2010 - 00:21
Stefan70

Stefan70

Heel goed van je Marjoleine ,een insectenhotel is niet alleen heel nuttig maar ook nog eens een echte blikvanger in de tuin ! Denk ook eens aan een vlinderkast .Je kan ze allebei kopen maar zelf maken is veel leuker (samen met de kinderen bvb),en veel origineler! Zeker doen!

Groetjes

Stefan
dinsdag 13 juli 2010 - 11:56
Stefan70

Stefan70

Ja Marjoleine ,op die leeftijd hebben je kinderen vast andere dingen aan hun hoofd.
Ik zie ook vaker vleermuizen vliegen ,of zo'n nestkastje werkt weet ik niet maar je kan het altijd wel proberen .Mijn bomen zijn nog iets te klein maar het zijn snelle groeiers (els ,es en wilg) .Als ze wat groter zijn komen er ook vleermuizen en uilenkasten in.

Groetjes

Stefan
dinsdag 13 juli 2010 - 17:04
braze

Braze

Hoi emilio .

nee vriend geen zins ik had al heel veel achtergrond info van het Cemunnos kanaal getild ik daar niet meer bijkomen door een stomme fout van mij
maar dat terzijde .

ik had dus al iets aan basis kennis maar zoals je in de wandel gangen een beetje
hebt opgemerkt misschien is die behoorlijk beperkt via tuinadvies /Cemunnos
etc probeer ik dat uit te bouwen met dit soort forums probeer ik ook mijn
kennis te vergroten en mijn leerachtter stand die ik door hersenvlies ontsteking
heb gekregen in te halen doe ik al 39 jaar het is dus bijna een gewoonten geworden .
maar ik geef toe het was achteraf bekeken zeer tricky te noemen
maar zoals gezet mijn Delinox regia plantje,s de gloriosa en de andere planten

ze zijn allemaal klaar om overgezet te worden ik kan mijn geluk niet op
het was me immers al 3 keer gebeurd dat ik een schitterend veldje met kweek
mooi in het blad mooie hoogte mooie kroonvorming en dan kom ik
zij de mug en hopla weg droom weg geld .

dat wilde geen ene keer meer hebben dus gelijk vol gas en klaar voor het hele
seizoen nergens meer last van ik kan met gerust hart gaan pitten de grond
is voor die muggen net als lekkerkerk < gifschanddaal jaren 80 > zegt het iets ? .

Gr

cuno alexander .
dinsdag 13 juli 2010 - 21:05
Stefan70

Stefan70

Dag Marjoleine,

Het is niet de omvang van je tuin die telt,en van bomen kan je overal genieten.


@Alexander:Haha Alexander jij bent me er eentje(lekkerkerk) !

Groetjes

Stefan
dinsdag 13 juli 2010 - 23:01
braze

Braze

Hoi Stefan .

ik wist even geen, betere uitleg hoor sorry .

Gr

Cuno alexander .
woensdag 14 juli 2010 - 20:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon