menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afknippen van de oude uit gebloeide rozen

Ga naar meest recente reactie

inge1963

Inge1963

Hallo ...waar knip ik precies de uit gebloeide rozen koppen af????
Gr Inge
zondag 4 juli 2010 - 16:56
FransNL

FransNL

Ik doe het altijd zoals mijn vader mij dat vroeger geleerd heeft. Mocht dat niet helemaal juist zijn dan wordt ik vast wel teruggefloten door iemand die er meer verstand van heeft. De bladeren onder de uitgebloeide rozen zijn driebladig. Snoei de uitgebloeide roos terug tot het eerste vijfbladige blad dat je tegen komt.
zondag 4 juli 2010 - 17:32
Kater

Kater

Idem dito.
Ik kreeg ook altijd de raad mee om te zomersnoeien tot de oksel van het eerste vijfblad.

Als de takken echter té lang zijn mag je zelfs nog een paar oksels dieper snoeien, maar niet verder dan het laatste vijfblad.
Zo wordt de steel dikker en sterker.
zondag 4 juli 2010 - 20:00
minouke

Minouke

ergens las/hoorde ik ... weet niet meer waar

dat de reden voor het afknippen tot een 5blad het volgende is: de roos die uit een okselknop groeit van een 3blad is kleiner dan die van een 5blad.
maandag 5 juli 2010 - 11:38
Polplastron

Polplastron

Eigenlijk beperk ik me persoonlijk voor het grootste deel tot het "afbreken" van de uitgebloeide bloemen met de hand (wegens meestal geen snoeischaar op zak).

Na de eerste bloei van mijn herbloeiende rozen knip ik ze terug een beetje in model.

Bij mijn trosrozen en theehybriden is de zomersnoei erg beperkt tot het gewoon wat fatsoeneren.

Die theorie van Minouke is inderdaad een algemene wijsheid die door veel rozenliefhebbers wordt toegepast. Tegenwoordig gaan er nogal stemmen op om zo weinig mogelijk te snoeien. Rozen die minder gesnoeid worden, bloeien rijker (dit is uit tests gebleken).

Het terugsnoeien heeft eigenlijk vooral als reden om de struik in model te houden.

Groeten,

Pol
maandag 5 juli 2010 - 13:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon