menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaad van campanula

Ga naar meest recente reactie

moetje1951

Moetje1951

Elk jaar knip ik de zaaddozen van mijn akeleien eraf terwijl ze nog groen zijn, om te voorkomen dat ze zich steeds verder uitzaaien. Ik weet uit ervaring dat het zaad toch verder rijpt als de zaaddozen opdrogen.
Ik heb aan verschillende mensen op het forum zaad van witte Campanula beloofd. En nu is mijn vraag; kan ik dit ook op dezelfde manier doen als bij de akeleien?
LordofCantecroy, ik weet dat je zult zeggen:theezakjes, maar dit is onbegonnen werk voor mij. Ik heb een bewust verwilderde tuin en ik kan bijna niet tussen mijn planten zonder van alles te vernielen. Ik kan hoogstens reikhalzend de uitgebloeide bloemen eraf knippen
Moetje
zaterdag 3 juli 2010 - 20:53
an

An

hoi Moetje hoe win jij zaad van campanula ,want ik loop al te kijken hoe ik dat het beste opvang want ik wil namelijk ook zaad op vangen .
gr an
zondag 4 juli 2010 - 14:29
moetje1951

Moetje1951

Hallo An,

Dat is juist het probleem. Ik weet het niet. Heb dit nog nooit gedaan. Normaal laat ik ze gewoon hun gang gaan, dan zaaien ze zichzelf uit, en in mijn (verwilderde) tuin komt het niet op een Camanulaatje aan. Maar nu er verschillende leden van het forum mij om zaad gevraagd hebben vraag ik op mijn beurt om raad.
Ik heb een zaaddoos opengepeuterd om te kijken en het zaad is heel klein, dus...
Het is nog altijd lang niet rijp, zal wel nog een maand of zo duren voor ik iedereen blij kan maken.
Groetjes
Anne
zondag 4 juli 2010 - 14:43
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Je kan horen of het zaad rijp is door met de bruin en houterig geworden zaaddoos te schudden. Kan je de zaadjes vrij horen bewegen (je kan de trillingen ook voelen in je vingertoppen), dan is het zaad rijp. Dan kan je ze plukken, uiteraard voor de zaaddoos zichzelf heeft geopend en het zaad begint rond te strooien.

Of het ook kan door ze al groen te plukken en dan te laten rijpen zoals bij de Akelei, dat weet ik niet, ik heb het nog nooit geprobeerd. Het lijkt mij toch wel wat onwaarschijnlijk, omdat het zaad in de zaaddozen bij Campanula's inderdaad heel veel tijd nodig heeft om te rijpen.

Maar uiteraard houdt niemand je tegen om het gewoon eens te proberen, wie weet ontdekken we nog een nieuwe oogstwijze voor campanulazaad
zondag 4 juli 2010 - 15:14
moetje1951

Moetje1951

Nu is het nog veel te vroeg, ze zijn echt nog te groen, maar ik probeer het zeker.
Ik zal de rest dan maar op de gewone manier verzamelen. Het is niet de bedoeling dat ze zich, zoals de akeleien, niet zelf meer mogen uitzaaien.
Dank voor de raad, LordofCantecroy, ik had inderdaad op een reactie van jou gehoopt.
Anne
zondag 4 juli 2010 - 16:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon