menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen bemesten.

Ga naar meest recente reactie

moetje1951

Moetje1951

Ik lees hier in verschillende topics dat jullie nu de rozen bemesten. Mag je dat dan nog doen als ze volop bloeien.?
Ik bemest de volledig tuin in het voorjaar met koemest en daarna totaal niet meer. Dus mijn rozen krijgen nooit iets extra's.
Is het werkelijk nodig om bij te gaan bemesten?
Moetje
donderdag 1 juli 2010 - 14:10
minouke

Minouke

Zelf bemest ik ze begin april met verteerd paardemest (of koemest) en eind april/begin mei met speciale rozenmest

eind juni/begin juli nà de eerste bloei, weer speciaal rozenmest

november organische meststoffen bv paardemest, koemest

bij die speciale rozenmest wacht ik op een regenperiode zoniet begiet ik ze (zonder regen of water=geen meststoffen voor de plant)
donderdag 1 juli 2010 - 14:17
moetje1951

Moetje1951

Dank aan iedereen voor de antwoorden. Ik laat het dan maar zo want mijn tuin is zodanig dicht begroeid (moet dringend iets aan doen, maar ik kan dus niks weggooien) dat ik er moeilijk nog tussen kan. En ze bloeien allemaal uitbundig, zodoende...
Moetje
donderdag 1 juli 2010 - 14:45
moetje1951

Moetje1951

Ja Batdah, ik heb al veel van jouw rozen bewonderd, maar 100 struiken? Amai, wat bedoel je dan met een volkstuin, is dat dan een tuin die niet bij je huis ligt? Dit even "off the Topic"!
Wij kennen dat hier niet?
donderdag 1 juli 2010 - 19:05
Matabish

Matabish

Moetje, zo'n volkstuintjes vind je hier in België ook een beetje overal hoor!
vrijdag 2 juli 2010 - 00:21
Polplastron

Polplastron

Het gebruik van stalmest wordt in professionele rozenkringen toch wel wat afgeraden tegenwoordig omdat dit vooral stikstof in de grond brengt.

Rozen hebben ook veel nood aan fosfor (P) voor de bloemvorming en kalium (K) voor de stevigheid van de plantencellen (=> weerstand tegen ziektes en winterhardheid).

Op zandgrond is het gebruik van stalmest soms nog wel nuttig omdat het de grond ook verbetert, maar daar gebruik je volgens mij beter compost voor.

Zelf gebruik ik twee maal een organische rozenmeststof uit de handel en geef ik in de nazomer nog een handje patentkali.

Groeten,

Pol

P.S.: Als een methode voor je werkt, moet je ze voor mijn part niet veranderen hoor!
vrijdag 2 juli 2010 - 19:36
minouke

Minouke

sinds ik paardemest gebruik zie ik toch ook een beter resultaat.
Zelfs het verschil tussen gedroogd koemestkorrels( uit de handel) en paardemest(eigen paarden maar wel verteerd) merk ik.

Rozen bloeien en groeien ook wel zonder mest maar vergelijk ze maar met die dat wel bemest worden.

En wat die 'wetenschappelijke' waarheden betreft moet je eerst zien wie en wat ze uitvoert of opdracht geeft tot onderzoek.... de chemische industrie??
- zijn zéker tegen ziekteresistente rozen
- vragen niet liever dat je de schimmels in leven houdt

Te vergelijken met de tabaksindustrie... ook niet vlug verlegen om van alles te beweren
zaterdag 3 juli 2010 - 11:43
Polplastron

Polplastron

Haha, nee hoor. De chemische industrie gaat op tuinvlak weinig aan mij verdienen!

In mijn tuin wordt enkel organische mest gebruikt die echter wel in de fabriek gemaakt is (Sorry). De reden daarvoor is tweeërlei:

- ten eerste heb ik geen directe toegang tot goede stalmest
- ten tweede baseer ik mij op wat mensen als Phillip Harkness, Peter Beales e.a. publiceren en zeggen over de nadelen van stalmest omwille van het hoge gehalte aan stikstof. Peter Beales raadt zelf het gebruik van tomatenmest aan. De logica is er wel want die heeft een N-P-K-waarde die overeenkomt met die van de rozenmeststoffen in de handel.

Niet bemesten is zelden een goed idee tenzij bij een aantal oude of botanische rozen. Je ziet inderdaad wel het verschil in groei en bloei.

Dat mijn rozen goed groeien en bloeien heeft volgens mij toch ook in zeer grote mate te maken met het jaarlijks toevoegen van een mulchlaag van zelfgemaakte compost. Ik tuinier ook op erg arme zandgrond en dus is het resultaat ervan duidelijk zichtbaar (en vergelijkbaar met het gebruik van stalmest, maar dan zonder de extra stikstof).

Koemestkorrels uit de handel zijn natuurlijk maar een pover vervangmiddel voor het echte spul, maar helaas is die echte stalmest voor velen niet meteen voor handen.

Groeten,

Pol

maandag 5 juli 2010 - 14:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon