menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wisteria leiden

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Ik heb aan de zijkant van het huis een Wisteria staan. Tussen ons huis en dat van de buren lag een grote dikke balk waar hij langs groeide. Nu is sinds enkele jaren die balk doorgerot en doorgebroken, dus heb ik de plant kort geknipt. Op de muur zie je de steun van die balk zitten. Ik had een vrouwelijke plant met heeeeel veel bloemen altijd, en de buren hadden een mannelijke plant die zelden een bloem droeg.
Maar nu zit ik met het probleem dat hij nergens tegenop kan groeien. Weg doen vind ik eigenlijk ook jammer, dus heb ik hem al die tijd kort blijven knippen.
Dus mijn vraag is nu: hoe kan ik hem het beste leiden?

Op de foto's is de plant moeilijk te zien door al het andere groen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


Groetjes Rialle
zondag 6 juni 2010 - 19:36
annis

Annis

Hallo Rialle is het niet mogelijk een nieuwe balk te plaatsen. Je zou ook een stevig raamwerk (liefste van metaal)op de muur kunnen maken waar hij omhoog groeit. Het moet dan iets van de muur staan voor een goede luchtcirculatie.
Volgens mij is de Wisteria tweeslachig. Dat de Wisteria bij de buurman niet bloeit kan te maken hebben dat het misschien een zaailing is en deze bloeien vaak niet eerder dan 10-15 jaar.

Groetjes @nnis
maandag 7 juni 2010 - 08:54
annis

Annis

Parodias deze melding over het laat of niet bloeien van een gezaaide Wisteria lees je in zoveel boeken. Bij mij heeft deze ook niet gebloeid en heb hem weggedaan. Maar wat is dan de oorzaak van een niet bloeiende Wisteria kun je daar uitleg over geven?
Je koopt hem tenslotte voor de prachtige bloemen.

@nnis
maandag 7 juni 2010 - 16:25
rialle

Rialle

We zijn intussen bijna 9 maanden verder en ik zit nog altijd met hetzelfde probleem. Ik weet niet wat ik met deze Blauwe Regen aanmoet. Voor een houten rekje zal hij te zwaar worden, maar wat dan????

Groetjes Rialle
donderdag 24 februari 2011 - 13:08
dendrodan

Dendrodan

Zoals hier al is eens gezegd kan je er een metalen buizen zetten of gewoon een andere stevige balk.
Hier wat verder bij mij in de straat heeft men stalen kabels gebruikt. Deze zijn met oogbouten op de muur bevestigd. Met de jaren groeid de wisteria er wel in, maar ik woon nu dit jaar 3 jaar hier en heb deze altijd al mooi weten bloeien.
Het juist snoeien zomer en wintersnoei helpt om veel bloesem te krijgen.
donderdag 24 februari 2011 - 13:27
rialle

Rialle

Kijk, dat is een tip daar kan ik iets mee! En hoe eenvoudig....oogbouten in de muur en geplastificeerde draad ertussen spannen....super oplossing!
Bij jou ziet hij er fantastisch uit hoor, en helemaal niet zo robuust, maar dat is een kwestie van bijhouden denk ik.

Groetjes Rialle
donderdag 24 februari 2011 - 16:04
Feniks

Feniks

Ik heb mijn 2 wisteria's (ze waren nog klein) in het najaar verplaatst. Nu vrees ik dat ze toch dood zijn...Hebben jullie wisteria's al knoppen? Vertonen die nu al een teken van leven?
donderdag 3 maart 2011 - 11:06
Gehenna

Gehenna

De mijne toch. Ook vorig jaar aangeplant, wel gekocht anderhalve meter hoog.
donderdag 3 maart 2011 - 18:16
renate67

Renate67

de mijne vertoond nog geen teken van leven,maar het vriest hier weer elke nacht
renate
donderdag 3 maart 2011 - 19:18
rialle

Rialle

Hier ook nog geen teken van leven....

Groetjes Rialle
donderdag 3 maart 2011 - 21:55
iecee

Iecee

je kan van een wisteria gewoon ook een boom maken, die hoeft niet per sé te klimmen,
een steunpaal eraan en kort houden.
zaterdag 5 maart 2011 - 09:29
Gehenna

Gehenna

Da's waar, vorige zomer een wisteria gezien als parasol. Ineengedraaide stammen, een 2m hoog en dan parasolvorm. Ze waren net de steunen aan het afbreken.
zaterdag 5 maart 2011 - 19:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon