menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozenboompje verplant

Ga naar meest recente reactie

ToneVdm

ToneVdm

Hey vrienden,

Voor het aanleggen van een vijvertje heb ik een mooi rozenboompje (10 jaar oud)
verplant vanuit de vaste grond in een grote pot. Ik ben beschaamd want dat mooie boompje doet het echt niet goed. Ik hoop dat ik hem niet dood gemaakt heb. Hij staat er echt treurig bij, hij verliest al zijn bladeren.
Kan iemand mij helpen hoe ik dit nog recht kan zetten ?

Alvast bedankt
mvg
Tone
woensdag 26 mei 2010 - 00:59
iecee

Iecee

Hallo Tone

Wat bedoel je met een rozenboompje? een heesterroos of een stamroos.
Je kan een heesterroos nog proberen te snoeien tot een tiental centimeters boven de grond en een roos op stam tot ong 10 cm boven de entplaats.
rozen zijn erg sterk, maar bij verplanten kan je beter flink snoeien, dan steekt hij z'n energie in het maken van nieuwe scheuten, en je plant niet verzuipen omdat je denkt dat hij te weinig vocht krijgt, hou hem beter aan de droge kant, dat stimuleert het maken van nieuwe haarwortels.

inge
woensdag 26 mei 2010 - 07:57
minouke

Minouke

zoals Inge het al zei, niet TEveel water geven, want door te verplanten zullen er wortels beschadigd zijn en kan hij het teveel aan water niet opnemen.
Maar rozen overleven veel, stamrozen iets minder.

Zelf heb ik hier ook zo ééntje die sukkelt, Augusta Louise op stam.
ik had er 2 gekocht, dezelfde plaats maar 2m uit elkaar, de kluit van 1tje is bij het planten uit mekaar gevallen en misschien vandaar ??? heb ik wel nog voor gehad en toch zonder probleem maar deze keer zullen er meer wortels beschadigd geweest zijn.


woensdag 26 mei 2010 - 11:20
ToneVdm

ToneVdm

Bedankt voor jullie antwoord,

toch nog een vraagje, mag ik hem nu nog snoeien tot 10 cm, hij staat immers al
meer dan 3 weken in die pot.

mvg
Tone
woensdag 26 mei 2010 - 21:58
minouke

Minouke

ik zou alleen het dode hout wegnemen en verder gerust laten.
Kan zelfs zijn dat hij dit jaar niet veel gaat bloeien of zelfs niet, afhankelijk van de soort bv eenmalige of doorbloeier.
Maar volgend jaar weer helemaal hersteld.

Hopelijk staat hij wel in een grote pot... volle grond is toch altijd beter
En kan het teveel aan water weg in de pot?
woensdag 26 mei 2010 - 22:13
ToneVdm

ToneVdm

Het is een doorbloeier, en het water kan weg uit zijn grote pot, maar dood hout heb ik (nog) niet, alleen zijn blaadjes gaan nu kapot.

mvg
Tone
woensdag 26 mei 2010 - 22:40
minouke

Minouke

Tone , gewoon afwachten nu, meer kunt ge niet doen.

Zet hem in de zon maar vermijd de hete middagzon (5u zon is genoeg voor rozen)
En zet de stam vast aan een stok, want met de wind zou hij kunnen bewegen en zo telkens de wortels los trekken.
Stamrozen vangen meer wind op, vandaar die steun nodig is.

Naar het schijnt, ook van horen zeggen maar wel van een rozenkenner dat een beetje vloeibare geraniummeststoffen mag gegeven worden.
Geen rozenmest meer toedienen dan.

gr
Chantal
donderdag 27 mei 2010 - 12:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon