menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rupsen en hortensias

Ga naar meest recente reactie

engeldame

Engeldame

Bestekes,
Ja! Nog maar net 5 mooie hortensia's geplant en wat zie ik achter 1 week!!!!! Gaten in de bladeren! Wat vreselijk! En ik ben helemaal niet op de hoogte van ongedierte en ziekte bij planten!
De gaten worden groter, iedere dag kijken , maar niets gevonden, toen opeens daarnet ik eens een blad omdraaide en..... jawel een grote groene rups tegenkwam!
Nu is mijn vraag, hoe geraak ik ervan af en welk middel moet ik gebruiken! In de handel zal er waarschijnlijk veel te koop zijn, maar toch wil ik even de raad van jullie wat het beste is.
Wie weet raad!
Alvast bedankt voor jullie hulp!
E!
maandag 24 mei 2010 - 20:32
engeldame

Engeldame

Hoi,
Heb ik gedaan hoor. Ik heb de rups eraf genomen. Maar ik hoop dat het daarbij blijft en dat het niet een lapsnuitkever is! Heb er nog geen gezien, maar die veroorzaken ook gaten in bladeren. Of misschien eens een ouderwets middeltje gebruiken en een sopje van bruine zeep maken?
dinsdag 25 mei 2010 - 10:20
printemps

Printemps

Volgens mij is zeep enkel goed tegen bladluizen
Om patsnuitkever te betrappen moet je s'nachts met een zaklamp gaan kijken

mvg
dinsdag 25 mei 2010 - 14:20
jamssen

Jamssen

lapsnuitkever eet alleen aan de randen en niet in het midden van het blad.

groetjes mlouise
dinsdag 25 mei 2010 - 23:49
iecee

Iecee

Hallo, geen paniek.

rupsen gaan vanzelf weg na een paar dagen.
dan haal je de lelijke bladeren weg en je krijgt weer nieuw mooi blad
dus ik zou zeggen laten zitten en laten eten.

ze eten heel veel in die paar dagen, eigelijk doen ze niks anders, maar er zijn wel een paar vogelsoorten van afhankelijk die er nu hun jongen mee voeren.
ze springen ook niet over naar andere planten,

rupsen zijn tijdelijk, en seizoensgebonden, die komen dit jaar niet meer terug.
volgend jaar mischien wel, dezelfde, want een vlinder legt zijn eitjes alleen op de plant die die rups eet
rupsen bemesten ook je plant want wie veel eet!!
kijk eens onder de plant of je kleine mestbolletjes ziet, ze zijn wel klein maar dan weet je zeker dat het rupsen zijn
inge
woensdag 26 mei 2010 - 08:20
engeldame

Engeldame

Oooh hartelijk dank voor jullie hulp. Ben al heel gerust. Moet wel zeggen dat ik die rups eraf genomen heb. Ik wist echt niet wat ermee gedaan en dieren of insecten kanik niet doden!! Dus heb ik maar de buren tevreden gesteld!!
woensdag 26 mei 2010 - 15:21
iecee

Iecee

hadden die wel hortensia's staan anders komt het arme beest om van de honger en hebben we weer een vlinder minder.
woensdag 26 mei 2010 - 15:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon