menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Phlox probleem

Ga naar meest recente reactie

Rockey

Rockey

Hoi,

Sinds Beervelde heb ik nu 3 kleuren van Phlox (kruip variant) in mijn border staan.
Nu door het prachtige weer zijn de plantjes volledig uitgedroogd.

Ze krijgen nochtans dagelijks water bij deze temperaturen.

Ik heb nu 2 vragen:

1/ kan Phlox eigenlijk in de volle zon? Op Beerveld zei de verkoper dat het geen probleem was.
2/ zijn de Phloxen nog te redden? Ze hebben nu water gehad en de nacht zou ze moeten terug sterker maken, maar morgen zal het opnieuw zelfde zijn.
Panikeer ik voor niets of moet ik echt ingrijpen.

Ps: wanneer mag ik de Pholx eigenlijk toppen?

Ik heb met zeker niet blauw betaald maar zou de plantjes toch graag houden.

Bedankt
zondag 23 mei 2010 - 22:59
lentemode

Lentemode

Volgens mij is zon geen probleem zolang hij maar rijke vruchtbare vochtige grond mag hebben.
Ook in halfschaduw doet de vlambloem het goed.
Ik zou ze eigenlijk ook nooit in een gloeiendhete border op het zuiden zetten.
En inderdaad, als ze te droog staan, tonen ze dat heel snel.
Foto vorig jaar:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
Mia
maandag 24 mei 2010 - 12:25
minouke

Minouke

ik heb ze in de volle grond en in een soort fontein (zonder water) waar de grond altijd in de schaduw is en ik vind die in volle grond en zon ook moeilijk.
Dus misschien zorgen voor een beetje schaduw dus niet de hete middagzon, regelmatig water geven tot de plant aangeslagen is, later kan ze beter tegen de droogte

op de achtergrond staat het 'fonteintje' en in de onderste kom staat de lage phlox.

[afbeelding verwijderd niet-https]


Mia, is die van u geen hoge Phlox? die kruipende hebben bv wat 'stekelige' bladeren niet echt zoals stekels maar een beetje prikkend.

De lage, kruipende phlox snoei ik na de bloei in model.
Toppen doe ik in mei bij de hoge phlox.

foto van de kruipende Phlox
http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?id=917
maandag 24 mei 2010 - 13:19
lentemode

Lentemode

Oei, ja Rocky, die van mij zijn hoog !
Weeral wat bijgeleerd !
maandag 24 mei 2010 - 16:22
Rockey

Rockey

Dat is dus het probleem, de border ligt grootste deel van de dag in de volle zon. De schaduw moet koen van de hibiscussen maar die zijn nog niet groot genoeg.

Ik heb nu een pvc buis in stukjes gesneden en deze in de grond bij de wortels gestoken.
Via dit 'gat' geef ik nu water, zo komt alles sneller bij de wortels want is nogal doorlatende grond.

Ik zal wel zien, ze geven komende week iets minder warm en mss wat regen dus zou normaal moeten goed komen.

Alvast bedankt voor de info

grtz
maandag 24 mei 2010 - 21:22
deHaan

DeHaan

Ploxen kunnen in de volle zon.
Met het huidige weer kunnen de wortels niet genoeg water opnemen en gaat de plant slap hangen.
Leg er een krant overheen.
maandag 24 mei 2010 - 22:43
iecee

Iecee

kan je ze geen schaduw geven zolang het dit weer is, (tot ze goed geworteld zijn) want van veel water heb je kans dat ze rotten.
de meeste planten kunnen slechter tegen teveel water dan tegen de droogte.
ook een goeie truc is ze eerst een tijdje in een 3 liter pot te zetten en pas in volle grond als ze daarin een goed wortelgestel hebben.
dan zijn ze niet zo afhankelijk van het weer.
die kleine plantjes zijn ook nog maar baby's en hebben een beetje extra's nodig
dinsdag 25 mei 2010 - 21:05
lanne

Lanne

is het ondertussen beter geworden met je plantjes ? Ik volg dit omdat ik er ook aan denk om deze soort aan te schaffen voor volgend jaar
groetjes
Lily-Anne
maandag 31 mei 2010 - 08:08
minouke

Minouke

Lily-Anne,

de mijn die in volle grond geplant waren (nazomer 09 geplant), zien er al groener uit.
Ondertussen zijn de planten rondom wat hoger geworden en geven schaduw op de aarde, ook het feit dat de laatste dagen geregend heeft en koeler is.
Ik heb zo de indruk dat ze wat moeite hebben om aanteslaan maar nadien geen problemen meer hebben.

groetjes
Chantal
maandag 31 mei 2010 - 09:57
Rockey

Rockey

Hoi,

1 heeft eigenlijk nauwelijks last gehad van de warmte, de andere 2 waren volledig verbrand.
Afgelopen weekend eens van naderbij bekeken en het zijn sterke planten hoor. Er komen reeds nieuwe scheuten uit het centrum en de stam is nog in goede gezondheid. Ik heb de uitgedroogde delen weggeknipt, plantjes zien er nu wel beetje klein en lelijk uit maar komt goed (ééntje was zelfs al terug een bloem aan het maken)

Succes
maandag 31 mei 2010 - 20:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon