menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Terrasplanten met hydrokorrels

Ga naar meest recente reactie

fran

Fran

Ik heb vandaag een aantal planten in potten geplaatst.
Onderaan een deel hydrokorrels gedaan... dan een beetje potgrond, dan de plant erin en opgevuld met potgrond.
Deze hydrokorrels zorgt voor een goede watervervoering dacht ik...

MAAR als ik nu de plant water geef, dan komt het water er vanonder heel gemakkelijk uit tussen de hydrokorrels doordat er onderaan de pot een klein gaatje is...

Heb ik iets verkeerds gedaan?
Moet je dit gaatje onderaan de pot bij het gebruik van hydrokorrels dicht maken?



Bedankt
vrijdag 14 mei 2010 - 23:56
printemps

Printemps

Gaten onderaan nooit dicht maken anders kunnen de wortels gaan rotten

Zijn het grote potten ? indien niet de potten in een emmer water zetten tot er geen luchtbellen meer komen

Ikzelf gebruik het niets onderin de potten omdat ikzelf ondervonden heb dat ik meer planten kapot heb door droogte dan door nattigheid
Het is natuurlijk ook te zien welke planten het zijn
Maar mijn potten staan wel op voetjes

mvg
zaterdag 15 mei 2010 - 13:23
fran

Fran

Ja... toch redelijk grote potten

MAAR is nu het gebruik van de hydrokorrels goed gedaan...

OF

loopt het water nu gewoon snel door de potgrond naar de korrels en loopt het water dan snel weg door het gat onderaan de pot?

bedankt
zaterdag 15 mei 2010 - 22:28
cetinel

Cetinel

veel hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid water dat je gaf.
persoonlijk denk ik dat het niet echt een goede combinatie is.
hoeveel hydrokorrels zitten er in de pot??een bodempje,of mischien een derde van de pot?
het kan dat er teveel korrels en te weinig grond is en dan vloeit het water direct weg...
heeft niet te maken met dat er een gaatje in uw pot zit,potten horen gaatjes te hebben
om welke planten gaat het?
zaterdag 15 mei 2010 - 22:34
fran

Fran

Toch wel 1/3 van de pot gevuld met hydrokorrels... mag dit?
Is dit te veel?

Ik heb nu wat minder water gegeven en het komt er niet meer vanzelf uit...

Dus het is volgens mij goed... had de eerste keer gewoon veel te veel water gegeven.

zondag 16 mei 2010 - 23:24
moetje1951

Moetje1951

Hydrokorrels, zijn dat van die oranje bolletjes? Ik heb ze eens gebruikt, maar toen ik de plant wilde verpotten er niet meer aan gedacht en het hele zaakje in de tuin gekieperd. Ik vind nu nog altijd van die bolletjes.
Ik gebruik nu potscherven, kost niets en is even efficient en je gebroken bloempotten hebben zo nog nut.
Bedenk net iets: wat is eigenlijk de bedoeling van die korrels? een afwateringssysteem of moeten ze juist water ophouden zodat je minder moet gieten? In het laatste geval zijn de potscherven niet van nut.
maandag 17 mei 2010 - 08:37
printemps

Printemps

Inderdaad 1/3 is veel te veel tenzij het om cactussen gaat die heel het jaar buiten blijven (er bestaan winterharde hoor)

@ moetje
Ook om die reden gebruik ik het niet meer
Ik gebruik ook nooit meer van die watervasthoudende gellekes
Bah, zo vies als die in de tuin liggen na de regen,lijkt op snottebellen,bah
Ik doe nu nog enkel aarde in de potten
Die korrels of scherven moeten het gat open houden

mvg
maandag 17 mei 2010 - 13:51
moetje1951

Moetje1951

Inderdaad de scherven zorgen ervoor dat het afwateringsgat niet verstopt en wat is er nu plezanter dan, als je thuis komt na een saaie dag kantoor, naar buiten te gaan met de gieter(s) en zo nog eens te genieten van alle geuren en kleuren?
groetjes
Moetje
maandag 17 mei 2010 - 17:41
Polplastron

Polplastron

Ik heb persoonlijk altijd gedacht dat die hydrokorrels eigenlijk bedoeld waren voor hydrocultuur. Daarbij zet je de planten in die korrels zonder enige grond. De korrels dienen dan gewoon als steun. De echte voeding zit in de wateroplossing die de planten krijgen. 't Schijnt hygiënischer te zijn, maar volgens mij is het toch een heel gedoe.

Bloemisten gebruiken die hydrokorrels ook wel eens als decoratieve bedekking bovenop de potgrond.

Hydrokorrels mengen tussen de potgrond heeft volgens mij weinig meerwaarde.

Groeten,

Pol
maandag 17 mei 2010 - 18:44
Odette van Helden

Odette van Helden

Het gat van mijn pot is te groot nu vallen mijn hydrakorrels eruit, iemand een tip?

Groetjes Odette
zondag 4 augustus 2019 - 19:45
Dany

Dany

Je kan een stukje muggengaas over het gat leggen, het water kan nog steeds weg maar de korrels niet.
zondag 4 augustus 2019 - 19:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon