menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterplanten in een houten ton

Ga naar meest recente reactie

Nick

Nick

Beste tuinvrienden,

Iemand een idee om een houten ton op te vullen met waterplanten. het is een oud wijnvat die ik wil opvullen met waterplanten.

Mvg.
donderdag 6 mei 2010 - 10:13
cee

Cee

Als het een volledige ton is (200L) is die nogal aan de grote kant voor een aantal waterplanten die toch ergens moeten kunnen wortellen. Behalve voor waterlelies, gele plomp, zuurstofplanten en drijfplanten (waterhyacint,...). Maar dan kan je er eventueel wel kleine visjes in steken.

In het andere geval zou je de ton doormidden kunnen zagen, dan heb je twee waterpartijtjes waar je wat grint of een ander substraat kan inbrengen en kan je ook heel wat andere waterplanten (moerasplanten) aanbrengen: waterlobelia, watermunt (woekert), watercanna, pijlkruid, snoekkruid, gele lis, dotterbloem, slangewortel, holpijp, sarracenia's en nog heel heel veel meer!

Aan jou de keuze

Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken (hint voor een foto'tje achteraf)


donderdag 6 mei 2010 - 11:12
Maxession

Maxession

Vind het idee van de 2 halve tonnen ook wel beter, dan heb je een 2x zo groot wateroppervlak en zul je beter kunnen zien wat er in zit.
donderdag 6 mei 2010 - 11:26
Pieter

Pieter

Hoi,
Wij hebben dat vroeger ook nog gehad, zo'n halve ton met een waterlelie erin. In principe zijn die tonnen wel waterdicht hoor. Maar als het hout droog is zal ze waarschijnlijk lekken in het begin. Vul constant bij de eerste dagen tot het hout met water verzadigd is, dan zet het volledig uit en sluiten alle gaten zich vanzelf. Ook zal het niet zo snel wegrotten als het geval zal zijn met een plastic folie (= vochtige omgeving met zuurstof, in direct contact met het water is er bijna geen zuurstof aanwezig ).
donderdag 6 mei 2010 - 13:17
Nick

Nick

Hallo,

Het zou wel mijn bedoeling niet zijn om er vissen in te steken. Het is wel maar een halve ton. Nu ligt eral grind in de grond, maar ik zou er waterplanten, drijfplanten erin willen. Wat denken jullie enkele drijfplanten in combinatie met waterplanten of wat is jullie voorstel. En welke drijfplanten, kunnen jullie enkel namen opgeven.
Alvast bedankt
Mvg.
donderdag 6 mei 2010 - 13:24
Pieter

Pieter

Drijfplanten en zuurstofplanten samen is een moeilijke combinatie voor de zuurstofplanten omdat de drijfplanten bijna alle licht zullen wegnemen. Of wat bedoel je juist met 'waterplanten'?
donderdag 6 mei 2010 - 14:58
Nick

Nick

Hallo,

Ik bedoel drijfplanten. Kunt u enkele aanbevelingen doen, welke zijn best gepast voor in zo een halve ton? Moet aan het water speciale meststof toegevoegd worden of niet?

Mvg.
donderdag 6 mei 2010 - 15:51
Matabish

Matabish

Hallo Nick, op ons eigen tuinadvies vind je ook al wat je weten wil hoor!
Ga hier maar eens kijken...
http://www.tuinadvies.be/vijver_waterplanten_nut.htm

Succes met je waterton,
Matabish.
donderdag 6 mei 2010 - 16:45
cee

Cee

Als het dan toch een halve ton is waar je geen vissen zou in steken, zou ik eerder de kant van de moerasplanten op gaan, drijfplantjes kunnen natuurlijk ook maar, je moet maar eens de sugesties in m'n vorige reply bekijken en zien wat je meest aanstaat!

met drijfplanten is de ton heel snel gevuld maar met de andere waterplanten kan je echt een mini ecosysteempje maken dat naar mijn mening veel mooier zal uitkomen: klein, middel, groot, blaadjes, stengels, bloemen allemaal mooi in evenwicht.
donderdag 6 mei 2010 - 16:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon