menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fuchsia

Ga naar meest recente reactie

Angelo

Angelo

heb 2 fuchsia's gekocht, dus de vaste plant, hoe deze planten, ik vindt ze prachtig, maar ik vindt de uitleg die ik in al mijn boeken vindt, nogal eentonig, en onduidelijk!

dus wie heeft er ervaringen en tips voor mij?
maandag 23 oktober 2006 - 20:37
ines

Ines

Angelo is het de wintervaste? met kleinere spitse bloemmetjes of de niet winterharde met grotere
bloemen? wat is de naam?
Grtjs,ines
maandag 23 oktober 2006 - 22:24
Angelo

Angelo

wintervast, ik dacht ergens iets met fuchsia maculata ofzo?
het zijn zo dunne, spitsere bloempjes, niet zoals de fuchsia's die je in de lente kan kopen, voor je bloembakken te vullen, dus veel spitsere bloempjes.
maandag 23 oktober 2006 - 22:43
ines

Tekst aangepast

Ines

Angelo, de Fuchsia magellanica die in mijn tuin staat is inderdaad winterhard maar hij kan wel
invriezen.
Hij staat op een goed beschermde plaats in de schaduw anders verkleuren de blaadjes zeer vlug.
Ik laat hem de winter zo doorgaan en het volgend voorjaar snoei ik die, U kan goed zien welke
delen de winter niet doorstaan hebben, trouwens door een goede snoei vertakt de plant goed
en zal hij nog mooier worden.
In het voorjaar geef ik wat meststof voor fuchia's en ieder jaar zal hij wel een stuk groter worden.
Bij een zachte winter raken de takken niet bevroren maar moet U toch snoeien om een
mooie vorm te kweken.
p.s.: hij staat in gewone tuinaarde,zorgen voor een iets vochtiger plekje in de tuin maar niet
nat!
Als er nog iets is vraag maar...grtjs,ines
maandag 23 oktober 2006 - 23:49
Catgarden

Catgarden

Ik heb al jaren een vaste, winterharde Fuchsia 'Whiteknights Pearl' in een pot staan aan de voordeur.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Hij staat er in goeie potgrond in de halfschaduw en in de winter zet ik de gewoon wat dichter bij de gevel dat hij uit de wind staat.

In april snoei ik het struikje flink terug en geef strooi wat gedroogde koemest in de pot.
Ik word elk jaar beloond met een uitbundige bloei.
woensdag 25 oktober 2006 - 12:06
Gilbert

Gilbert

Ik heb ook 2 Fuchsia struikjes staan. Ze zijn momenteel in volle bloei. De uitgebloemde bloemen vallen eraf met het zaadlobje en het steeltje erbij. Is het mogelijk om de afgevallen bloemen met alles wat er aanhangt te drogen te leggen en met de zaadjes achteraf terug nieuwe plantjes te kweken of is het toch beter om ze te stekken en hoe doe je dat dan het best. Want je hoort veel vertellen.
zaterdag 21 juli 2007 - 21:54
Tine

Tine

Fuchsia's kweken via zaad is heel moeilijk. Stekken gaat sneller zowel voor de winterharde, als niet winterharde.

Tine.
zaterdag 21 juli 2007 - 22:02
Gilbert

Gilbert

Hoe doe je dat het best om te stekken. Welke methode heeft het meeste succes.
zaterdag 21 juli 2007 - 22:12
Helianthus

Helianthus

Gilbert,

Fuchsia's stekken via "kopstek" is vrij simpel;

Knip aan het einde van de zomer 5 à 6 cm van de toppen van niet bloeiende steeluiteinden.
Verwijder de blaadjes behalve de twee bovenste bladparen.
Steek deze stekjes in een bak met zaai- en stekgrond (wel zorgen dat ze niet te dicht op elkaar staan) en dek die bak af met glas of plastic tot ze geworteld zijn.
Dat duurt maar een paar weken.
Die plastic of dat glas dient om het uitdrogen te verhinderen.
Stekjes hebben namelijk in het begin niet de mogelijkheid om vocht op te nemen via wortels (die moeten ze dus in die eerste weken gaan maken) maar verdampen zelf wél vocht via de nog resterende blaadjes (daarom ook dat er zoveel mogelijk worden verwijderd).
Die bak plaats je ergens op een lichte beschutte plaats, maar UIT de zon.
Regelmatig het glas of de plasticplaat er even afhalen om te verluchten en de vochtigheid te controleren (té nat is ook niet goed, dan gaat de boel rotten).

Net voor de winter kan je dan je bewortelde stekjes (je ziet dat ze beworteld zijn als er nieuwe blaadjes aankomen) in potjes planten met goede potgrond waaraan je voor 1/3de gewone tuinaarde toevoegt.
Deze potjes in de winter wel vorstvrij houden.
De vaste plant Fuchsia's zijn wel vrij winterhard maar dat geldt enkel voor goed uitgegroeide planten met een flink wortelgestel en als ze in de volle grond staan, die jonge plantjes in pot zijn nog te zwak om strenge vorst te overleven, temeer omdat die potten boven de grond staan en het net daar vaak het felst vriest.

Zo, succes ermee en groetjes !

Gert
maandag 23 juli 2007 - 09:33
Gilbert

Gilbert

Bedankt Helianthus voor het advies, ik zal het zo eens proberen. Ik heb ook al horen zeggen van iemand op mijn werk en die haar moeder doet stekjes in een potje water tot er worteltjes tevoorschijn komen en die plant ze dan in een potje.
maandag 23 juli 2007 - 18:35
Helianthus

Helianthus

Als jou collega het zegt dat zijn moeder het zo doet dan kan het niet anders of dat moet ook lukken Gilbert
Moeders moet je namelijk altijd geloven en in ere houden, dus....
Proberen maar zou ik zeggen !

Groetjes, Gert.
maandag 23 juli 2007 - 18:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon