menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen

Ga naar meest recente reactie

roland13

Roland13

Mijn klimrozelaar van een zestal jaar oud vertoont op verschillende plaatsen lichtgoene bijna naar het geel gekleurde blaadjes, wat zou de oorzaak daarvan kunnen zijn ?

Groeten Roland13[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 29 april 2010 - 08:47
Plantadvies

Plantadvies

Roland kun je iets meer zeggen over de standplaats....

Plantadvies
http://plantadvies.web-log.nl/
donderdag 29 april 2010 - 16:38
roland13

Roland13

De standplaats is vooraan mijn huis aan een muur gericht naar het zuidwesten.
De plant heeft volle zon van 14.00 tot zonsondergang 's avonds.
Ik geef water om de 3 dagen bij droogte en ik zie geen bladluizen of ander insecten op de bladeren.
donderdag 29 april 2010 - 20:01
Polplastron

Polplastron

Een aantal bijkomende vragen:

1) Welke grondsoort heb je?
2) Welke bemesting gebruik je en wanneer?
3) Om welke soort/variëteit gaat het hier?
4) Kan je eens een foto van de bladeren posten? (Dit doe je door op het icoontje van "afbeelding" te klikken en de instructies te volgen.

Mogelijke boosdoeners zijn: stikstofgebrek (=> klein gelig blad en zwakke groei), magnesiumgebrek (=> blad tussen de nerven wordt geel en valt af) of een slechte waterhuishouding (te veel water, slecht afwateren, ...)

Persoonlijk geef ik organische meststoffen in het voorjaar NPK 6-5-10 of 7-6-12 en herhaal ik dit in de zomer (na de eerste bloei van de herbloeiende rozen). In het najaar geef ik nog een beetje patent-kali om de structuur van de stengels te optimaliseren naar de winter toe.

Watergeven doe ik nooit; de rozen wortelen zelf diep genoeg om water te vinden. Bovendien ligt er tussen mijn rozen altijd een laag compost of groeien er laagblijvende bodembedekkers (vooral Geranium) tussen wat ook de bodemvochtigheid optimaal houdt.

Het geel worden van de bladeren is zeker niet het effect van een insectenplaag en waarschijnlijk ook niet van een ziekte. Bij sterroetdauw worden de bladeren ook geel, maar dit gaat gepaard met bruine en zwarte, vaak stervormige, vlekken die duidelijk herkenbaar zijn.

Groeten,

Pol
donderdag 29 april 2010 - 21:11
roland13

Roland13

- een zandige grond verbetert met compost en wat turf
- meststof gebruik ik rozenmesstof gekocht eenmalig bij LIDL
- de roos is denk ik een donkerroze queen scarlett

Bloemen & Planten

donderdag 29 april 2010 - 22:15
Plantadvies

Plantadvies

Dit is dan duidelijk voedsel gebrek. Beter een handvol koemestkorrels en/of speciale mest kopen.


Plantadvies
zaterdag 1 mei 2010 - 00:34
Polplastron

Polplastron

een zandige grond verbetert met compost en wat turf


GEEN TURF GEBRUIKEN BIJ JE ROZEN!!! Rozen houden van eerder alkalische grond. Voeg eens wat kalk toe! Waarschijnlijk is je grond gewoon te zuur door het toevoegen van die turf.

Overigens is turf geen goed bodemverbeterend middel: het wordt erg onecologisch "geproduceerd" en het verzuurt de grond.

Compost daarentegen is PH-neutraal en is wél een prachtige bodemverbeteraar.

Koemestkorrels lijken mij hier niet aangewezen. De gewone organische rozenmest bevat meer voedingsstoffen. Te veel bemesten is ook niet goed overigens.

Groeten,

Pol
zondag 2 mei 2010 - 20:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon