menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen

Ga naar meest recente reactie

stevendv

Stevendv

Ik ben een absolute beginner in rozen en heb dit weekend 3 soorten aangekocht in een tuincentrum:

rosa arthur bell
poker var. meipazdia (parfums de provence)
winschoten var. meiafone (parfums de provence)

Deze heb ik momenteel in 3 aparte potten gepland, met 1/3 tuinaarde & 2/3 rozencompost. Daarbij heb ik nog wat rozenkorrels toegevoegd, en goed de handleiding gevolgd.

Mijn vraag nu:

kan ik deze potten in mijn living(gemiddelde raamgrootte)/garage(plastieken golfplaten) laten staan, als het goed verlicht is? of moeten deze rozen echt zonlicht hebben en buiten staan?
Bekijk de foto als je wil, deze staan nu id garage.
wat denken jullie van mijn planttechniek zoals hierboven beschreven?

uiteindelijk is het de bedoeling dat ik rozen kweek en stek, ik had graag de roos 'mister licoln' gehad, maar die hadden ze niet in het tuincentrum. ik kan al beginnen deze rozen te verwennen en ze al proberen in leven te houden [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 27 april 2010 - 21:32
Polplastron

Polplastron

Die twee laatste rozen zijn van de Franse kweker Meilland. Zelf heb ik vroeger ook rozen van hen gehad en die waren van een degelijke kwaliteit! Let wel op als je deze rozen vermeerderd want er staat een soort "copyright" op. Dus voor commerciele doeleinden moet je toestemming hebben van de kweker.

Als ik het juist heb, zijn die twee theehybriden. Dat betekend dat ze relatief grote bloemen maken. Deze rozen zijn geënt op de wortels van een andere soort. Dit zorgt ervoor dat de roos mooi en bossig uitgroeit en meestal ook meer weerstand krijgt.

Rozen stekken is dus niet altijd zo eenvoudig; de manier van groeien wordt geheel anders en niet alle rozen overleven goed op eigen wortels.

Rozen die wel vrij goed te stekken zijn, zijn vele oudere en hogere rozen. Gallica's groeien zeer goed op eigen wortel.