menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen

Ga naar meest recente reactie

stevendv

Stevendv

Ik ben een absolute beginner in rozen en heb dit weekend 3 soorten aangekocht in een tuincentrum:

rosa arthur bell
poker var. meipazdia (parfums de provence)
winschoten var. meiafone (parfums de provence)

Deze heb ik momenteel in 3 aparte potten gepland, met 1/3 tuinaarde & 2/3 rozencompost. Daarbij heb ik nog wat rozenkorrels toegevoegd, en goed de handleiding gevolgd.

Mijn vraag nu:

kan ik deze potten in mijn living(gemiddelde raamgrootte)/garage(plastieken golfplaten) laten staan, als het goed verlicht is? of moeten deze rozen echt zonlicht hebben en buiten staan?
Bekijk de foto als je wil, deze staan nu id garage.
wat denken jullie van mijn planttechniek zoals hierboven beschreven?

uiteindelijk is het de bedoeling dat ik rozen kweek en stek, ik had graag de roos 'mister licoln' gehad, maar die hadden ze niet in het tuincentrum. ik kan al beginnen deze rozen te verwennen en ze al proberen in leven te houden [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 27 april 2010 - 21:32
Polplastron

Polplastron

Die twee laatste rozen zijn van de Franse kweker Meilland. Zelf heb ik vroeger ook rozen van hen gehad en die waren van een degelijke kwaliteit! Let wel op als je deze rozen vermeerderd want er staat een soort "copyright" op. Dus voor commerciele doeleinden moet je toestemming hebben van de kweker.

Als ik het juist heb, zijn die twee theehybriden. Dat betekend dat ze relatief grote bloemen maken. Deze rozen zijn geënt op de wortels van een andere soort. Dit zorgt ervoor dat de roos mooi en bossig uitgroeit en meestal ook meer weerstand krijgt.

Rozen stekken is dus niet altijd zo eenvoudig; de manier van groeien wordt geheel anders en niet alle rozen overleven goed op eigen wortels.

Rozen die wel vrij goed te stekken zijn, zijn vele oudere en hogere rozen. Gallica's groeien zeer goed op eigen wortel.

Qua verzorging; rozen verlangen een luchtige standplaats (i.v.m. schimmelziekten), een goede bemesting (met weinig stikstof) en een goed afwaterende bodem. Veel licht is ook een vereiste. Binnen rozen kweken gaat echt niet tenzij in een serre, maar ook daar zijn niet alle soorten geschikt voor!

Rozen kunnen meer schaduw verdragen dan veel mensen denken, maar een aantal uren zonlicht is toch wel vereist!

Groeten,

Pol

P.S.: Ik hoop dat je hier wat mee bent. Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust!
P.P.S.: Je potten lijken me ook wat aan de kleine kant om lang van deze planten te kunnen genieten. Vollegrond is toch nog altijd het beste voor rozen volgens mij ...
dinsdag 27 april 2010 - 21:50
stevendv

Stevendv

bedankt! ik heb ze ondertussen al buiten gezet. Ik zal ze wssn één van dezer dagen ook in de volle grond planten.
ze staan goed in de zon nu, in een open plaats (woon nogal landelijk) en daar mijn tuin redelijk in dalende lijn gaat, zal de bewatering geen probleem zijn.

ik vraag me enkel nog af of ik de bemesting zoals die nu bestaat in de pot, voldoende is voor in de volle grond? of moet ik er rondom nog compost bijvoegen?
wssn binnen een paar maand nog wat korrels aan toevoegen?
en wat snoeien betreft: daar zal dit jaar nog geen sprake van zijn, veronderstel ik?

alvast bedankt.
woensdag 28 april 2010 - 09:44
printemps

Printemps

Ik had 'Mister Lincoln' maar ik heb ze moeten wegdoen
Ze stonden in volle zon en de bladeren en bloemen leden van die volle zon
en elders ha ik geen plaats meer om ze te zetten
Ik had ze op de donderdagse markt in Sint-Niklaas gekocht,op zijn wagen staat Serskamp,misschien een tip voor U

mvg
woensdag 28 april 2010 - 15:33
stevendv

Stevendv

bedankt!
woensdag 28 april 2010 - 15:35
Polplastron

Polplastron

Bemesten doe je in principe in het voorjaar en in de zomer met een (organische) meststof met een relatief laag stikstofgehalte. NPK bijvoorbeeld zo'n 6-7-12 of zo. Er bestaat goede rozenmest in de handel en sommige rozenliefhebbers zweren bij tomatenmeststof (die heeft de zelfde NPK-waarden).

Snoeien is een punt dat sterk te discussie staat. In principe hoef je nu niet meteen te snoeien. Wanneer de bloemen beginnen te verwelken, knip je ze telkens meteen weg; dit bevorderd nieuwe knoppen. Hierbij verwijder je liefst zo weinig mogelijk blad. De plant heeft blad nodig om energie op te bouwen.

In het voorjaar snoei je de rozen terug om ze jong te houden. Bij theehybriden en trosrozelaars knip je terug tot zo'n 20 cm. Gewoon recht knippen is goed (vroeger knipte men schuin, maar dit is achterhaald).

Compost aanbrengen rondom rozelaars is altijd goed omdat het de bodemvochtigheid op peil houdt. Onder vele rozelaars kan je ook laagblijvende planten zoals Geraniums planten. Deze houden de grondvochtigheid ook op peil, bieden schuilplaatsen aan nuttige organismen en vormen een natuurlijk barriëre tegen schimmelsporen die anders van op de grond omhoog spatten bij een regenbui.

Rozen zijn makkelijke planten die weinig zorg behoeven. Chemische rommel heb je er echt niet voor nodig. En doet een roos het toch niet goed in je tuin; verplaats hem dan want waarschijnlijk staat hij gewoon op een foute plek. En doet die roos het dan nog steeds niet goed (ziektes etc.) gooi hem dan weg en zoek in het vervolg gezondere rozen uit!

Groeten,

Pol
woensdag 28 april 2010 - 16:34
stevendv

Stevendv

Ik neem de termen compost en bemesting samen, dit zijn wssn 2 verschillende zaken. in mijn potten zit rozencompost. bemesten (vb koemest of zo) heb ik nog niet gedaan.
woensdag 28 april 2010 - 17:11
Polplastron

Polplastron

Compost is een bodemverbeterend middel. Het zorgt voor goed bodemleven, bevordert de weerstand tegen ziekten en de vochtballans van de bodem. Compost bevat relatief weinig voeding.

Bemesting dient echt om de elementen stikstof (N), fosfor (P) en kalium (K) op peil te brengen.

Compost kan je altijd toevoegen en het is (bijna) niet mogelijk om te veel te gebruiken.

Mest moet je op de juiste tijdstippen aanbrengen: in het voorjaar na de snoei en in de zomer na de eerste bloei. Als je bemest op foute tijdstippen, dan kan het zijn dat de meststoffen gewoon ongebruikt wegspoelen of dat de plant zwakke scheuten laat groeien (bijvoorbeeld bij bemesting net voor de herfst!!!)
Te veel mest kan een plant doden, dus hier geldt niet "hoe meer, hoe beter!!!"!

Groeten,

Pol

P.S.: Van "rozencompost" heb ik nog nooit gehoord. 't Lijkt me weer een leuke uitvinding van de tuincentra om te kunnen verkopen!
woensdag 28 april 2010 - 17:27
stevendv

Stevendv

oh maar die rozencompost is nochtans van DCm, toch redelijk bekend, dacht ik?
och ja, zolang het compost blijft zal het wel niet slecht zijn
bedankt voor je hulp bij dit alles!
woensdag 28 april 2010 - 18:17
Polplastron

Polplastron

Volgens mij is compost gewoon compost! Misschien is dat wat simpel uitgedrukt, maar wat ik maar bedoel is dat compost speciaal voor rozen mij gewoon iets gek lijkt. Wat zou er dan anders aan zijn dan aan andere compost?

Een tip die ik je alvast geef: compost in grote zakken is vaak goedkoper dan in kleinere verpakkingen. Misschien is er ook een (goed) composteringsbedrijf in je buurt waar je heel goedkoop veel compost kan halen. Ik maak zelf compost, maar soms haal ik ook 1m³ hier in de buurt en betaal ik 5 euro! Da's geen geld!

Speciale mest voor bepaalde planten is eigenlijk ook zoiets: bijna alle bloeiende planten kan je een plezier doen met rozenmest of iets gelijkaardigs. Gazonmest bevat meestal meer stikstof en is hiervoor dus niet geschikt. Gedroogde koeienmest kan je overal gebruiken, maar kan je ook beter beschouwen als een bodemverbeteraar dan als een echte meststof.

Groeten,

Pol
woensdag 28 april 2010 - 19:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon