menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen

Ga naar meest recente reactie

galini

Galini

We hebben prachtige geurende rozen in onze tuin, ze worden regelmatig behandeld tegen luizen. Nu hebben we echter een nieuw probleem, zodra de rozeknoppen hun kleur tonen,worden ze verslonden door zwarte kevers met kleine witte stippenop hun rug . Weet iemand raad?
zaterdag 24 april 2010 - 15:48
printemps

Printemps

Hartelijk welkom

Kan je eventueel een foto posten ?
Van de insecten?
Ikzelf spuit eigenlijk nooit maar ik lok wel vogeltjes naar mijn tuin door ze eten te geven en nestkastjes te hangen

mvg
zaterdag 24 april 2010 - 15:53
galini

Galini

Dank je voor je snelle reactie, zal proberen een foto te posten.
groetjes
zondag 25 april 2010 - 09:20
Etienne45

Etienne45

Je kunt proberen met de koude waterstraal van de tuinslang. Voor de bladluizen is dit afdoende ,mits herhaling na enkele dagen. Als je rozen werkelijk " geplaagd" zijn door ongewenste gasten zullen de vogeltjes niet helpen en ook niet de veel geroemde lievevrouwebeestjes. Wishfull thinking.
Er bestaan producten in de handel die niet onmiddellijk giftig zijn, alhoewel...
Snij een ziek roos waarop de plaagdierenzitten , steek dit in een plastic zakje en ga naar een goede vakhandel.
Succes !
zondag 25 april 2010 - 17:38
galini

Galini

heel erg bedankt, een foto plaatsen lukte niet
we gaan dit zeker proberen en houden je op de hoogte

groetjes
maandag 26 april 2010 - 07:51
moetje1951

Moetje1951

een heel oude maar efficiente remedie: bruine (of groene) zeep oplossen in water, een deel zeep op negen delen water en spuiten op de rozen. Ik krijg er zelfs de leliehaantjes mee weg. Om de drie dagen herhalen.
Baat het niet, het schaadt niet en het is niet duur.
Succes
Moetje
maandag 26 april 2010 - 11:38
Polplastron

Polplastron

Ik heb hier zelf een gestaag groeiende collectie rozen (vooral oude rozen) die nooit of te nimmer worden behandeld met spuitmiddelen (ook niet de organische of huis-tuin-en-keukenmiddeltjes).

Het beestje in kwestie is de rozenknopkever. Die beestjes komen meestal niet in grote aantallen voor waardoor de schade relatief beperkt blijft.

Door natuurlijke vijanden van bladluizen te stimuleren door niets te spuiten, krijg je meteen ook vijanden van rozenknopkevers op bezoek zoals bijvoorbeeld heel wat mezensoorten. Zelf zie ik op mijn "Cuisse de Nymphe" weeral heel wat sluipwespjes azen op de eerste bladluizen.

De "aangetaste" knoppen kan je gewoon afknippen.

Groeten,

Pol

P.S.: Het verbaast mij wel dat jij nu al knoppen hebt in je rozen!?
maandag 26 april 2010 - 12:04
galini

Galini

Dank voor de tips.

wij verblijven in Zuid Kreta en hebben heel de winter en nu nog prachtig bloeiende rozen. Het is enkel in de hete zomermaanden dat ze weinig bloemen hebben (krachten nodig om te overleven)
De vliegende zwarte kever ,hebben we nu ontdekt, tast ook de arondskelken en papaverbloemen aan.
Het zijn vooral de gele en rode rozen die erg 'aangetast' zijn, de arondskelken worden niet 'opgevreten' zoals de rozen maar verwelken heel rap.
De tip van de nestkastjes in bomen kunnen we hier niet gebruiken, vermits onze tuin in het aanlegstadium is.

We hebben een roos afgeknipt en gaan er hier mee naar een handelaar.

Groetjes,
maandag 26 april 2010 - 12:51
Polplastron

Polplastron

Je hoeft niet meteen nestkastjes te hangen om vogels aan te trekken hoor!
Gezien de tuin in aanlegstadium zit is het misschien interessant om een beetje ecologisch te denken.
1) Zorg voor afwisselende beplanting: grote groepen van dezelfde familie trekken sneller plagen aan dan verschillende plantenfamilies door elkaar.

2) Zorg voor schuilplaatsen voor nuttige dieren door lage planten te zetten. Het is ook interessant om onder rozen een bodembeplanting van bijvoorbeeld laagblijvende tuingeraniums te zetten; deze houdt de bodemvochtigheid op peil, trekt heel wat nuttige insecten aan en vormt een natuurlijke bariëre tegen schimmelziekten.

3) Zet ook wat planten die insecten aantrekken; de "goede" insecten trekken ook vijanden aan die de "slechte" insecten te lijf gaan.

4) Laat de gifspuit staan en laat de natuur even een evenwicht zoeken. Dat lukt echt wel! Ook in Kreta hoor!

Groeten,

Pol
maandag 26 april 2010 - 14:17
galini

Galini

We zijn bij de vakman langsgeweest met een aangetaste roos en vermits wij de enige zijn in een redelijk grote omgeving met bloemen- en fruittuin, hebben we geen ander alternatief dan insecticide te gebruiken.
Hartelijk dank voor de raadgevingen en houden ze zeker in gedachten voor volgende jaren.

vriendelijke groeten,
woensdag 28 april 2010 - 15:46
Polplastron

Polplastron

We zijn bij de vakman langsgeweest met een aangetaste roos en vermits wij de enige zijn in een redelijk grote omgeving met bloemen- en fruittuin, hebben we geen ander alternatief dan insecticide te gebruiken.


De logica achter deze uitspraak ontgaat me?
woensdag 28 april 2010 - 16:26
galini

Galini

wij wonen temidden van de natuur, die voor het moment heel dor en droog is. en insekten kruipen altijd daar waar zij het meeste vinden, dus onze tuin is voor hen de plek bij uitstek. In de zachte winters wanneer alles rondom ons groen is hebben wij die problemen niet.
woensdag 28 april 2010 - 16:36
Polplastron

Polplastron

Ok, hier zit enige logica in! Misschien moet je echter wel je tuin een beetje aanpassen aan de omgeving zodat je problemen een stuk kan voorkomen?
't Is maar een bedenking ...

Groeten,

Pol
woensdag 28 april 2010 - 17:29
Polplastron

Polplastron

Toe toe Birdwatcher ... Een beetje verdraagzaam voor de andersdenkenden

Bovendien snap ik het wel een (heel, heel klein) beetje. Ik ken bijvoorbeeld iemand in Nieuw-Zeeland die net als ik een rozentuin heeft. Die dame moet daar ook allerlei middeltjes gebruiken om de bladluizen van haar rozen te houden omdat de vogels daar blijkbaar niet meteen bladluizen (zouden) lusten.

Ik kan me voorstellen dat je in Griekenland zo'n problemen ook zou kunnen hebben. Toch denk ik dat je dan moet zorgen dat je de natuur die in je regio voorkomt moet proberen te benutten i.p.v. hem tegen te gaan en als dat niet lukt, moet je misschien overwegen meer streekeigen beplanting te gebruiken (met hier en daar wat andere planten er tussen).

't Is maar een gedacht. Maar ja, mijn waarheid (en die van m'n maat van over de grens) is misschien niet de enige ...

Toch zou dat gifspuitje de laatste optie moeten zijn!

Groeten,

Pol

@Birdwatcher: je bent toch geen Heineken aan het drinken hoop ik?!?!
woensdag 28 april 2010 - 19:13
galini

Galini

we hebben wel degelijk streekeigen planten in onze tuin staan. de meest streekeigen plant denken we is toch de oleander, we hebben 1 struik , van het ruim 20 tal die hier aangeplant zijn,die gewoon vol zit met luizen.(hoe verklaar je dat?) Rozen en arondskelken zijn hier veel voorkomende bloemen.
Het is niet onze bedoeling om de natuur 'om zeep' te helpen door dat gifspuitje, we houden en genieten van de vogels die we horen (hebben verschillende vogelnesten rondom ons huis) zien regelmatig roofvogels en horen elke avond en nacht de witte uil. Regelmatig zien we hagedissen wegflitsen.
Zien alle soorten sprinkhanen en heel veel vlinders in hun prachtigste kleuren en tekeningen en proberen echt de natuur zijn gang te laten gaan, maar hier vinden wij moeten we ingrijpen en hopelijk gaat het volgend jaar beter.

groetjes
woensdag 28 april 2010 - 19:57
Polplastron

Polplastron

Ik hoop het ook. Probeer echter volgend jaar eens de gifspuit helemaal te laten staan. Misschien zullen die vogels waarvan jullie zo genieten dan ook eens echt van je tuin gaan genieten!!!

Hier worden de meeste bladluizen gevangen door een troep kool- en pimpelmezen die met hun leuke kopjes en kleurtjes net dat ietsje extra toevoegen aan de schoonheid van de tuin. Als dat geen reden is om de gifspuit te laten?
woensdag 28 april 2010 - 20:16
Etienne45

Etienne45

Galini,

Ik deel uw mening. Het is niet omdat je op een (verantwoorde wijze) plaagdieren bestrijdt met een insecticide, dat je geen fervente natuurliefhebber kunt zijn. VDB zei ooit trop is trop en teveel is teveel.

Succes met uw tuin
donderdag 29 april 2010 - 09:15
galini

Galini

Etienne,

Dank je voor je bericht. Blij dat er toch nog mensen zijn die onze mening delen.

we proberen er het beste van te maken met respect en gebruik van de 'inheemse' planten en een eigen belgische toets.

groetjes
donderdag 29 april 2010 - 12:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon