menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afsterven van Clematis

Ga naar meest recente reactie

Coco

Coco

Ik heb problemen met een Cl.Montana. Reeds zes jaar had ik een pracht van een Cl. Montana, die weelderig bloeide tot dit voorjaar hij plots tijdens de bloei helemaal slap begon te hangen.Eerst heb ik al de slechte takken eruit gesneden tot ik hem helemaal heb moeten verwijderen tot tegen de grond.Geen terugschieten aan. Ik heb een nieuwe aangeplant, wat verderop. Deze is goed beginnen groeien tot vorige week ik juist hetzelfde probleem tegenkom. Er staat een Cl. Lasustern ernaast en deze heeft dit jaar nog nooit zo mooi gebloeid. Wat kan hier aan de hand? Wat is de oorzaak ?
Bedankt voor een reactie.
Coco
zondag 22 oktober 2006 - 16:58
JovanDreumel

JovanDreumel

Je beschrijving doet denken aan verwelkingsziekte. dat is een schimmel die in de grond zit. Ik zou op die plaats geen nieuwe Clematis zetten. Moet dat toch gebeuren, dan moet je veel grond afgraven en er nieuwe grond inbrengen.
zondag 22 oktober 2006 - 19:03
annis

Tekst aangepast

Annis

De Clematis kun je het beste 15cm dieper in de grond zetten dan normaal. Heeft hij de verwelkingszieke dan loopt de clematis meestal weer gewoon vanonderuit. Op het moment verliezen de meeste bladverliezende clematissen hun blad dit is een normale verschijning. Plant de nieuwe Clematis anders wat dieper. Ik heb een stukje gevonden over de verwelkingsziekte bij Clematis
Verwelkingsziekte:

De verwelkingsziekte is enkel van toepassing bij grootbloemige varieteiten, deze uit de sectie patens en jackmani. De variëteiten uit de andere sectie's zoals, viticella, texensis, alpina, tangutica, macropetala, orientalis, montana, heracleifolia, ... zijn niet vatbaar voor deze ziekte en bieden dus een zeer goed alternatief wanneer je met deze schimmel zou geplaagd worden.

Heel wat problemen kan er veroorzaakt worden door de Phoma clematidina. Wanneer deze schimmel je plant treft dan is het alsof je plant verwelkt en daarom ook de verwelkingsziekte genoemd. Tijdens het groeiproces kan je plant in topconditie staan te groeien en plots de dag erna kan hij staan treuren alsof hij alle kracht heeft verloren en helemaal uitgeput is. De krachtige groeistengels hangen slap, zelfs in de bloemknoppen die er zich reeds hadden gevormd is er geen leven meer te bespeuren. Je zou denken dat de plant haast onderaan werd afgesneden en daardoor helemaal aan het uitdrogen is en dit kan zelfs in één nacht tijd. Dit wordt echter veroorzaakt door de schimmel die ervoor zorgt dat de sapstroom wordt afgesloten. Meestal dringt deze schimmel de plant binnen langs de wortel of langs beschadigde delen van een stengel. Mocht deze schimmel je plant getroffen hebben kan je best de stengels direkt tot bijna op de grond terugsnoeien. De plant zal dan, indien hij dieper werd aangepland, zijn groei hernemen. Meestal zien we dat de schimmel dan weer toeslaat juist voor de bloeiperiode, maar je hebt altijd een waterkansje dat hij er weer helemaal bovenop kan komen. Mocht de schimmel zich dan voor een tweede keer manifesteren kan je de plant best opgraven en verbranden. Gooi hem zeker niet bij de composthoop om verdere verspreiding van de schimmel tegen te gaan. Plant op deze plek zeker geen grootbloemige clematis meer aan maar kies voor een clematis uit andere sectie's zoals hierboven geschreven en daarbij zijn zeker de variëteiten uit de viticella sectie aan te raden daar deze een lange en uitbundige bloeiperiode kennen van het midden van de zomer tot bijna de eerste vorstperiode aanbreekt.

Annis
zondag 22 oktober 2006 - 20:14
koenh

Koenh

Kan je een clematis eigenlijk stekken (en zo ja: hoe)? Ik ben namelijk verhuisd, en zou deze terug willen hebben in mijn nieuwe tuin, maar wil toch nog iets laten staan in het tuintje van de nieuwe bewoners.
dinsdag 24 oktober 2006 - 10:58
Coco

Coco

Bedankt voor de info.
Groetjes
dinsdag 24 oktober 2006 - 18:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon