menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Toppen of niet

Ga naar meest recente reactie

marero

Marero

hallo iedereen, ik heb verleden zomer een aantal vaste planten geplant en ze deden het prima maar het waren wel van die smalle opgaande planten. Het gaat om tanacetum, chrysantemum, verbascum, phloxen en ooievaarsbekken.
welke moeten getopt worden en hoe? ben een leek maar ik hou van bloemen en wil dit jaar prachtige zomerperken verkrijgen.
wie weet raad?
ook nog een vraagje in verband met dalhia's, heb de knollen geplant in potten en ze beginnen boven te komen, in de dag staan ze in het zonnetje, s'avonds warmer, hoe moet ik die behandelen? toppen of niet? droog of vochtige,? zon of schaduw? graag raad
dan nog de zaailingen van de oosterse papavers, ze komen uit, wat dan te doen?
groetjes en alvast bedankt voor de wijze raad
marero
maandag 12 april 2010 - 18:43
Rita1960

Rita1960

ooievaarsbek.. laten groeien.. worden mooie pollen (winterhard)
phloxen, idem dito..
oosterse papavers ook lekker laten groeien

dahlia's: let er op dat ze bij nachtvorst niet gaan bevriezen.. zijn net aardappels..
als ze er boven piepen.. bloempot erop bij gevaar op nachtvorst..
kunnen in de meeste omstandigheden goed groeien en leveren mooie bloemen..

groetjes,

Rita
maandag 12 april 2010 - 20:45
Rodger

Rodger

Wij toppen in onze tuin héél wat planten hoor .
De reden daarvoor is nogal uiteenlopend .
vb bij floxen toppen wij bijna de helft ,wel wat gespreid toppen in de struik , zo zullen de niet getopte stengels éérst bloeien ,en de getopte enkele weken later.Daardoor ga je een véél langere bloeiperiode hebben van je floxen.
Nog een vb. als onze sedums (hemelsleutel) zo'n 15 cm hoog staan dan knippen wij deze bijna volledig tot de grond terug.Het voordeel hiervan is dat ze minder hoog worden ,en dus ook bij regenweer niet gaan openvallen .Door dat ze teruggeknipt zijn gaan ze terug meer vertakt uitschieten waardoor je ook méér bloesem krijgt én een steviger en bossiger plantje. Ook de meeste van onze herfstasters worden goed teruggeknipt in de maand juni .
groetjes
rodger
maandag 12 april 2010 - 22:16
Esem

Esem

Tanacetum of boerewormkruid niet toppen.

chrysantemum kan je toppen als de stengel nog niet te hoog is,zo krijg je meer bloemen op de stengel.

Verbacum zeker niet toppen,heeft één rechtopgaande stengel.

Phlox kan je als de plant een 6o cm hoog is tot de helft terugsnoeien.
Doe dit gecontroleerd zodat je een deel terugsnoeit en het andere deel ongemoeid laat,zo spreid je de bloei.

Ooievaarsbek kan je na de bloei gelijk knippen met de grond,na enkele weken staan deze terug mooi in blad en geven de een bescheide tweede bloei.

Gr E.
dinsdag 13 april 2010 - 17:27
marero

Marero

hartelijk dank allemaal voor de tips, zal mijn best doen
groetjes
donderdag 15 april 2010 - 02:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon